Gå til innhold

Planlegger dere å bli gjeldfri før 62 / 67 år?

AnonymBruker

Planlegger dere å bli gjeldfri før 62 / 67 år?  

154 stemmer

1. 1. Planlegger dere å bli gjeldfri før 62 / 67 år?

• Ja, ingen gjeld som pensjonist
      135
    • Nei, vil ha gjeld som pensjonist
      19

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AnomynBurker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var gjeldfri før jeg ble 40. De aller fleste i Norge har anledning til dette på to inntekter.

Anonymkode: 3147e...412

Du er fra gamledager. Det er ikke slik lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen mål om å være gjeldfri når jeg går av som pensjonist. Jeg har heller mål om å ha opparbeidet meg formue og ekstra inntekter som kommer til å bidra til god og bekymringsfri økonomi når jeg/vi (mannen og jeg) går av. Vi kunne betalt langt mer på boliglånet, men vi prioriterer livet, fond og investering i utleieleiligheter. Vi lar inflasjonen jobbe for oss mtp lånet. Så mens vår fond øker og eiendom øker i verdi, blir lånet mindre verdt pga inflasjon.

Jeg skjønner at denne tankegangen ikke er for alle, men for oss som er over snittet interessert i økonomi synes vi er gøy. Vi kommer også til å arve noen millioner. De kunne bidratt til at vi blir gjeldfrie, men mest sannsynlig så kommer vi bare til å investere dem. Vi er 42 år så en stund til vi går av.

Anonymkode: b8dd8...d35

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Satser på å bli gjeldfri før jeg er 50. Skal selge bolgen når den er nedbetalt og flytte til utlandet. 

Anonymkode: 84bda...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Satser på å bli gjeldfri før jeg er 50. Skal selge bolgen når den er nedbetalt og flytte til utlandet. 

Boligen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt har i mange år vært å bli gjeldsfri innen jeg er 50 år. Jeg blir 45 i sommer. Men om jeg klarer det, er en annen sak 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnomynBurker skrev (1 time siden):

Du er fra gamledager. Det er ikke slik lengre. 

I prinsippet gjeldsfri 4-5 år nå grunnet stor verdiøkning i sekundærbolig, er i midten av tredveårene. Har ikke noe hast med å selge av skattemessige årsaker, pluss ønske om å diversifisere i indeksfond fremfor alt i boligmarkedet. Ingen hast med gjeldsfrihet, trenger mer penger lå enn senere grunnet mange små barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjeldsfri fra 40, med hus verdt 10 mill (eier 50%) og egen aksjeportefølje på rundt 1,5-2 mill. Jeg har begynt å jobbe deltid, tjener nok til å dekke løpende kostnader, men får ikke spart mer. Tenker det er en måte å få utnyttet god økonomi nå mens jeg har små unger, ikke når jeg er pensjonist. I løpet av de neste 20 årene arver vi nok også 4-5 mill, så bekymrer meg ikke så mye for pensjonen.

Anonymkode: cd007...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kun 9% lån per nå på leiligheten, men skal bruke deler av rammelånet til oppussing. Blir gjeldsfri om 6-8 år tror jeg. Er 45 år nå. 

Anonymkode: 74e9e...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke jeg er gjeldsfri som pensjonist, har fortsatt 3,5 millioner i gjeld og er allerede 52.

Orker ikke betale inn alt av lønn for å komme ned fortere, vil heller leve nå.

Men, jeg har over to millioner i aksjer og fond og eier en sekundærbolig verdt rundt 2 millioner.

Anonymkode: eb370...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det må jeg bli, viss ikke blir det å leve på fisk fra naturen og vann, ingen ferieturer, ingen gaver, ingen abonemang, internett osv. Da blir det virkelig et trist og kjedelig siste kapittel. Bare kommunale avgifter og strøm blir nok å koste halve pensjonen når/(viss) jeg blir pansjonist. Politikerne blir nok å endre pensjonsalder/sum flere ganger før jeg kommer dit. Da er sikkert pensjonsalderen 82 år og pensjonen 33% av tidligere inntekt. Ja jeg ser mørkt på fremtiden 😪.

Anonymkode: 5d082...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, betaler ikke noe hardt på det nå, vet at vi kommer til å Arve store summer før pensjonisttiden og da er det ikke noe problem.

Anonymkode: 8cdaf...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har vært gjeldsfrie siden vi var 34. Er nå rundt 50 med 18 mill i nettoformue. Tjener godt begge to og sparer mye, selv med tre barn. Trives i jobben, så vil nok ikke gå av før 62 med afp og høy pensjon selv om vi kunne gått av i dag. 

Anonymkode: 31eaa...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, er 53 og er gjeldfri om 2 år. Ellers blit det fattigslig liv som pensjonister.

Anonymkode: 73ded...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 46år nå, ble gjeldsfri som 40åring. Så har boligen som min "pensjon". Ca 4mill.

Men vurderer å selge når jeg blir 50år, for å leve livet 50-60år.

Men vil se ann fremtiden, den ser jo veldig dårlig ut i dag. Vi utsettes for mer og mer kontroll i Norge...den digitale kontrollen blir jo verre og verre. Snart kun digitale penger. Det bygges også opp en fattig arbeiderklasse pga feil politikk, overklassen som skal vinne. Heller et "kort" og bra liv...enn langt og dårlig for min del, derfor vuderer jeg hver dag å stoppe arbeidslivet å befri meg selv med boligformuen.

Anonymkode: 1384d...6f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi var gjeldfrie før den eldste av oss fylte 55. Hadde lite gjeld i utgangspunktet, og overskuddet fra boligsalg pluss litt oppspart egenkapital gjorde at nåværende bolig ble kjøpt uten å ta opp lån. Vi har greit betalte jobber der pensjonsalderen er 62 år, og har valgt å ikke få barn. Mannen har nå gått ned til 50 % stilling de siste to årene før han gir seg, selv regner jeg med å gjøre det samme. Vi har jobbet fullt siden vi var 16 og 18 år.

Anonymkode: 1143c...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med nåværende lønn, og livsituasjonen er jeg det, men jeg har ikke barn per nå. Velger jeg å få det blir det mest sannsynlig karriere bytte.

Anonymkode: 53bd7...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 56 år og gjeldfri. Planen er at vi selger huset vi bor i før vi blir pensjonister og kjøper en lettstelt leilighet i samme prisklasse. Ingen nye lån som pensjonist, men har penger i fond og banken som skal bidra til pensjonen når jeg kommer dit.

Jeg planlegger å gå av når jeg er ca. 65.

Anonymkode: 95e45...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Har tenkt å kjøpe en lekker bobil når vi blir pensjonister, så det går nok ca en mill til det. Reise rundt og kose oss max før det går nedover med helsa.

Anonymkode: c7021...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...