Gå til innhold

Planlegger dere å bli gjeldfri før 62 / 67 år?

AnonymBruker

Planlegger dere å bli gjeldfri før 62 / 67 år?  

154 stemmer

1. 1. Planlegger dere å bli gjeldfri før 62 / 67 år?

• Ja, ingen gjeld som pensjonist
      135
    • Nei, vil ha gjeld som pensjonist
      19

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Før i tiden var det vanlig at man ble gjeldfri før man ble pensjonist. Men nå er det kanskje vanlig at man låner maks og oppgraderer bolig og bil stadig vekk?

Jeg har mulighet til å få meg bedre/større bolig, men da må jeg leve med gjeld etter at jeg blir pensjonist.

Hva gjør dere? Med eller uten gjeld inn i pensjonist-livet?

Anonymkode: b9bd6...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jepp, rundt 40/45 skal jeg være gjeldsfri - sparer en del uten om å betale ned huslånet. Så hadde nok gått fortere om jeg bare prioriterer huset, men det gjør jeg ikke. Har kun huslån. 

Anonymkode: f8be5...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jepp, rundt 40/45 skal jeg være gjeldsfri - sparer en del uten om å betale ned huslånet. Så hadde nok gått fortere om jeg bare prioriterer huset, men det gjør jeg ikke. Har kun huslån. 

Er til info 33 år, tre barn og samboer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er gjeldsfri og sparer til å ta pensjon lenge før 62. Men planlegger  å ha mindre formue som pensjonist enn jeg har i dag, ellers blir mye av pensjonen spist av skatt. Satser på å ha formue rundt innslagspunktet for formuesskatt. 

Anonymkode: 51828...c47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnomynBurker

Jeg vil nok ta opp seniorlån når tiden er der og tære på verdien av boligen min. Jeg har ingen arvinger så det synes jeg er lurt av meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lever etter prinsippet å ikke ha 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er gjeldsfri og sparer til å ta pensjon lenge før 62. Men planlegger  å ha mindre formue som pensjonist enn jeg har i dag, ellers blir mye av pensjonen spist av skatt. Satser på å ha formue rundt innslagspunktet for formuesskatt. 

Interessant. Kan du forklare litt hvordan dette virker? Er helt lost på slik som dette med formuesskatt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Før i tiden var det vanlig at man ble gjeldfri før man ble pensjonist. Men nå er det kanskje vanlig at man låner maks og oppgraderer bolig og bil stadig vekk?

Jeg har mulighet til å få meg bedre/større bolig, men da må jeg leve med gjeld etter at jeg blir pensjonist.

Er bonde og eier to store landbrukseiendommer. Mye gjeld nå og jobber livet av meg får å betale 50 000 i måneden på renter og avdrag, men det skal være nedbetalt før jeg er pensjonist om 10-15 år. Da skal jeg selge gårdene, som til sammen da kanskje er verd 20-25 mill, og så skal jeg nyte pensjonisttilværelsen.

Anonymkode: b7ebb...d3d

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Lever etter prinsippet å ikke ha 

Interessant. Kan du forklare litt hvordan dette virker? Er helt lost på slik som dette med formuesskatt osv. 

Ja, kan ta et eksempel. Jeg har ca 6 mill i formue i dag. Jeg betaler dermed 43 000 i formuesskatt i året. Formuen øker med ca 2-300 000 i året, som betyr nye 2-3000 ekstra i skatt pr år fremover. Innslagspunktet økes sjelden i takt med prisstigningen, i fjor økte det feks ikke i det hele tatt. La oss si at om 10 år vil jeg måtte betale kanskje 60-70 000 i formuesskatt i året. Dette gjelder uavhengig av om jeg er minstepensjonist på den tiden, så en stor del av pensjonen går da til skatt. Mens hvis jeg heller slutter tidlig og sørger for å ha tilsvarende innslagspunktet i formue, i dag 1,7 mill, får jeg ingen formuesskatt som pensjonist. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har nylig refinansiert og valgte da 30 års nedbetalingstid igjen og betaler ikke et øre ekstra på lånet. Investerer heller pengene mine i andre ting som gir mer avkastning enn det nedbetaling av boliglån gjør.

Jeg er 55 år nå og har absolutt ingen planer om å bli gjeldsfri før jeg blir pensjonist. Tenker å gå av med AFP ved 62.

Anonymkode: 6f05e...792

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, kan ta et eksempel. Jeg har ca 6 mill i formue i dag. Jeg betaler dermed 43 000 i formuesskatt i året. Formuen øker med ca 2-300 000 i året, som betyr nye 2-3000 ekstra i skatt pr år fremover. Innslagspunktet økes sjelden i takt med prisstigningen, i fjor økte det feks ikke i det hele tatt. La oss si at om 10 år vil jeg måtte betale kanskje 60-70 000 i formuesskatt i året. Dette gjelder uavhengig av om jeg er minstepensjonist på den tiden, så en stor del av pensjonen går da til skatt. Mens hvis jeg heller slutter tidlig og sørger for å ha tilsvarende innslagspunktet i formue, i dag 1,7 mill, får jeg ingen formuesskatt som pensjonist. 

Men det lønner seg jo å ha formue og få avkastning på den og betale formueskatt heller enn å ikke ha formue.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er til info 33 år, tre barn og samboer. 

Samme her, er noen få år eldre enn deg, men har som plan å være gjeldsfri før fylte 50 år. Per nå så er vi gjeldsfrie om 8 år 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har stor forbruksgjeld. Leier. Fikk en dårlig start på voksenlivet som har ballet på seg. Planen er:

1. Bli av med forbruksgjelden (vil ta ca 5-6 år)

2. Låne til egenkapital. Kjøpe en bolig som vil øke i verdi. 

3. Selge bolig og kjøpe en bolig cash i det landet jeg har tenkt å flytte til som pensjonist. 

Jeg er 40 og regner med at jeg vil "pensjonere" meg når jeg er 67. Når jeg flytter til utlandet så vil ha noe utleievirksomhet i det landet og tjene litt ekstra. Kommer ha ganske lav pensjon. 

Anonymkode: 76116...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 44, er gjeldsfri, men vurderer å ta opp lån for å oppgradere huset. Men dette fikk meg til å tenke... Kanskje best å holde kostnadene nede og spare på andre måter?

Anonymkode: 8486d...abc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg levde på minimum fra mitt første huskjøp og klarte å bl gjeldfri da jeg var 45.....Hvis en har vært fornuftig gjennom livet så bøe en være gjeldfri samt ha litt på konto da en blir pensjonist.

Anonymkode: ae0cf...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har stor forbruksgjeld. Leier. Fikk en dårlig start på voksenlivet som har ballet på seg. Planen er:

1. Bli av med forbruksgjelden (vil ta ca 5-6 år)

2. Låne til egenkapital. Kjøpe en bolig som vil øke i verdi. 

3. Selge bolig og kjøpe en bolig cash i det landet jeg har tenkt å flytte til som pensjonist. 

Jeg er 40 og regner med at jeg vil "pensjonere" meg når jeg er 67. Når jeg flytter til utlandet så vil ha noe utleievirksomhet i det landet og tjene litt ekstra. Kommer ha ganske lav pensjon. 

Nå var jeg litt rask. Pkt 2 spare til egenkapital skulle det stå. 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men det lønner seg jo å ha formue og få avkastning på den og betale formueskatt heller enn å ikke ha formue.

Ikke alltid, var flere år der hele avkastningen og litt til gikk til skatt. Og da blir jo formuen mindre og mindre verdt. Men jeg planlegger som sagt å ha formue som pensjonist, gidder bare ikke jobbe lengre enn jeg må når resultatet blir mye lavere pensjon (netto). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Planlegger å være gjeldsfri før jeg før jeg er 45, men før 50 er også innafor. Vi har et boliglån på 6,5 mill. som skal nedbetales, og 13 år på å gjøre det før jeg er 45, så det forutsetter at vi holder sammen og holder på helsa. 

Anonymkode: 3e901...67a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor skal du gjemme pengene? Kjøpe en dyrere bolig for å få mindre skattbar formue? Det er jo eneste mulighet til å endre størrelsen på skattbar formue. Sånn bortsett fra å bruke den opp da 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 44 og har 10 år igjen på huslånet. Har ikke planer om å ta opp mer boliglån. Heller spare for å renovere om noen år. Mannen min er pensjonist om ca 10 årogså, så da går jo inntekten ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Planlegger å være gjeldsfri før jeg før jeg er 45, men før 50 er også innafor. Vi har et boliglån på 6,5 mill. som skal nedbetales, og 13 år på å gjøre det før jeg er 45, så det forutsetter at vi holder sammen og holder på helsa. 

Anonymkode: 3e901...67a

Friskt. Da skal dere betale ned 500k i året pluss rentekostnader. Det er en ganske voldsom plan. 

Sikker på at man ikke heller burde plassere noen av eggene utenfor norsk boligsektor? Som fond eller annen kapital som gir avkastning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...