Gå til innhold

Hvorfor er folk så slemme, egentlig? Snakker om min egen omgangskrets

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Har det noe å si at jeg er mindre pen og ikke har tiltalende utseende? Eller er det sjalusi?

Anonymkode: bd276...2b3

Er vel bare å ta et par skjønnhetsoperasjoner og se om det gjør en forskjell.

Anonymkode: 5c1f2...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det høres ut som du er fellesnevneren her. Hva med å gå litt i seg selv? 

Anonymkode: ab069...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det høres ut som du er fellesnevneren her. Hva med å gå litt i seg selv? 

Anonymkode: ab069...46e

Det kan jeg gjerne. Men det er litt vanskelig å gjøre det når man aldri får tilbakemelding på hva man gjør galt. Fordi denne hakkingen er som hovedregel totalt grunnløs. Hadde folk vært ærlig og sagt hva som var deres egentlige problemet med meg, så kunne jeg ha gått i meg selv og endret meg på disse konkrete punktene.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel bare å ta et par skjønnhetsoperasjoner og se om det gjør en forskjell.

Anonymkode: 5c1f2...dca

Jeg risikerer ikke livet for å bli bedre behandlet av omgivelsene, altså. Så dum er jeg ikke.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke konfrontere, men vise de som hakker og klager at du blir lei deg. Vise dem at det de gjør har konsekvenser for deg, at det ikke bare preller av. Ikke anklag dem, men si ifra hva det gjør med deg. «Vet du hva, nå ble jeg lei meg. Jeg gjør så godt jeg kan.»

Anonymkode: 99d95...e77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg igjen. Veldig trist når venninner oppfører seg sånn. Jeg har opplevd mye av det, enda mer når jeg var yngre. Venninner som kommer med stikk og sårende kommentarer. Jeg har blitt tryggere med årene, men er fortsatt en følsom person. Nå har jeg et par venninner hvor den ene alltid kommer med stikk og sårende kommentarer når vi tre er sammen. Etter de var på besøk hos meg sist var jeg både lei meg og sint. Kjente veldig på at jeg ikke orker mer av at hun holder på sånn! Har mest lyst til å kutte dem ut (hun andre er egentlig mer venn av hun med stikkene så kan ikke bare ha kontakt med henne). Det er veldig trist, men jeg orker ikke mer å bli behandlet sånn. Vil prøve å finne noen nye venninner, men det er også vanskelig. Kanskje best å klare seg uten venner egentlig. Hva skal man med venner hvis alt de gjør er å tråkke på deg?

Anonymkode: 37628...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 11.58):

Takk for svaret. Ventetid hos offentlig psykolog er rundt to år her jeg bor, og jeg har ikke engang fastlege nå, så det blir håpløst. Jeg velger heller ikke disse menneskene i mitt liv, jeg omgås dem i forbindelse med jobb, barnas venner og idrett, frivillig verv og hobby. Plassen jeg bor på, er ikke så stor, så det er ikke akkurat å "skifte omgangskrets", så jeg må finne mekanismer for hvordan jeg håndterer menneskene som ER rundt meg. Jeg er fullt klar over at jeg ikke kan endre andre, bare meg selv. Samtidig ønsker jeg ikke å bli en egoistisk dritt som ikke har empati og aldri hjelper noen.

Flytt hit til Oslo, så kan VI TO bli venner!

Neida, har full forståelse for at du ikke kan/vil dra fra ditt syke familiemedlem.

Anonymkode: 054e3...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to stk i min omgangskrets som er regelrett jævlige. Jeg har innsett at det handler om at det er fullstendig krasj mellom min og deres personlighet, og at det handler om sjalusi, egen usikkerhet, frustrasjon, sinne. Antageligvis er det psykiske diagnoser. Ene er under utredning.

Jeg har opplevd det før med veldig selvopptatte mennesker. Og mange er sinte frem til man setter seg i respekt. 

Anonymkode: bf436...a3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omgir meg ikke med folk jeg synes er slemme, det synes jeg ingen bør (med mindre de trives med det) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du forsøkt å si det rett ut? "Det opplevde jeg som sårende". 

Anonymkode: fe7b0...354

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da blir man mest sannsynlig bare ledd vekk. "såpass burde du selvfølgelig tåle!" eller "men det er jo sannheten da"

Gud forby at man har litt normal folkeskikk liksom, når de i stedet kan være slemme.    

Anonymkode: 3c531...6ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg fikk en "planetene var ikke på linje med hverandre", "du reagerer fordi du har kjipe opplevelser i fortiden som gjør at du overreagerer", "jeg kan ikke snakke så mye om deg, så snakker jeg om meg selv i 10min istedenfor å si unnskyld" -av to mennesker som lot meg sitte alene på bursdagen min. Jeg da fra på melding at dette syntes jeg var lavt og dårlig gjort. Det morsomste er at jeg har andre venner, men jeg tenkte jeg skulle bruke dagen på å spandere på to (nå tidligere) venner for å takke for de siste månedene med felles hobby. Og så lot de meg bare sitte der....og det var visst min feil. Jeg kunne brukt dagen min på sååå mye annet, og med venner!!

Han ene av de to prøvde seg på å si "det kommer en dag" da jeg møtte på han sist, han tenker altså at han kan "tvinge" meg til å overse og at jeg sikkert "kommer løpende" etter dem snart. Men nei, det gidder jeg faktisk ikke. 

Anonymkode: 4ae62...5df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fjugur skrev (1 time siden):

Jeg omgir meg ikke med folk jeg synes er slemme, det synes jeg ingen bør (med mindre de trives med det) 

Heldig du😄Jeg synes de fleste er slemme, men på ulike nivå. Men man kan ikke kutte ut alle heller da. 

Anonymkode: f5c39...dd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 8.45):

Jeg har tidligere slitt med dårlig selvbilde på grunn av mobbing i barndommen og ungdomstiden, men jobbet hardt med det og kommet meg "ovenpå" for en god stund siden. Jeg har blitt mer balansert, og tar ikke ting så nøye, altså blir ikke lei meg for småting, rister av meg frekke kommentarer og blir ikke såret hvis folk bryter avtaler eller kommer med sleivspark av en kommentar. Men nå har det faktisk begynt å hope seg opp. Jeg er ofte på tilbudssiden, både når det gjelder bekjente (har ingen som jeg kan kalle nære venner), jobb, frivillige verv og så videre. Tilbake får jeg ofte kjeft, pirking, kommentarer og utakknemlighet. Jeg svarer aldri frekt eller oppfører meg likedan tilbake, for min egen del - vil ikke synke på samme nivå. Men det har begynt å tære på, særlig nå som jeg har sykdom i nær familie som bare kommer til å gå én vei, og ingen å støtte meg på, sånn egentlig. Samboer er ikke frekk eller nedlatende, men likegyldig til meg og mitt, så jeg vurderer egentlig å gjøre det slutt i løpet av året hvis ingenting endrer seg. Jeg føler at folk rett og slett bruker meg, ser på meg som en hjelpsom robot som de kan si hva som helst til og gjøre hva som helst, og jeg må bare akseptere det - som om jeg ikke er et levende vesen med følelser.

Hvorfor er folk sånn, lurer jeg på? Når du ikke gjør noe galt, ikke er frekk, tilbyr deg å hjelpe (noe de er veldig glad for og tar gladelig imot), engasjerer deg, så får du bare dritt tilbake? Er det sånn at enkelte mennesker rett og slett oppfattes som frastøtende og vekker det verste i folk? Har det noe å si at jeg er mindre pen og ikke har tiltalende utseende? Eller er det sjalusi?

Du har feil omgangskrets . Er nok også for snill , selvutslettende og for mye på tilbudssiden . Slutt med det. Fokuser på deg selv, og sett grenser for hvem/ hva du bruker tiden din på. Andre får du ikke forandret på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 10.49):

Jeg har hatt det mye sånn og tror man lett tiltrekker kjipe folk hvis man er veldig hjelpsom/snill og samtidig usikker. De ser liksom noen de kan utnytte lett. Les deg opp på grensesetting og selvhevdelse.

Anonymkode: 66326...d7f

Har du noen peiling på hva de synes om at de utnytter andre? Er nysgjerrig på hvordan de tenker rundt oppførselen sin. Om de har behov for å rettferdiggjøre oppførselen på et vis eller om de bare driter totalt i det 🙈

Anonymkode: a8bac...9f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to stk i min omgangskrets som er regelrett jævlige. Jeg har innsett at det handler om at det er fullstendig krasj mellom min og deres personlighet, og at det handler om sjalusi, egen usikkerhet, frustrasjon, sinne. Antageligvis er det psykiske diagnoser. Ene er under utredning.

Jeg har opplevd det før med veldig selvopptatte mennesker. Og mange er sinte frem til man setter seg i respekt. 

Anonymkode: bf436...a3d

Har opplevd det!! Men de så på seg selv som veldig sterke og jeg var veldig svak da. Sykelig oppheng i svakhet og styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2024 den 12.13):

Jeg er nesten helt alene; men det er ikke å anbefale😔
Når folk glefser mot meg prøver jeg litt avvæpning, men blir veldig sliten i hodet og nedtrykt. For min del har det blitt nødvendig å ha få relasjoner.

Ok, la oss si noen glefsee til deg. Du kan:

- glefse tilbake: «Og DU kan roe ned to hakk og oppføre deg som folk!»

- stoppe opp, se på dem med stor undring og peke på hva de nettopp gjorde: «Hvorfor sa du det i den tonen? Så merkelig. Er du i dårlig humør i dag? Jeg synes vi skal ha en hyggelig tone oss i mellom, men jeg skjønner det kan glippe hvis man er sliten.» Gjerne bruke andre som vitner. 

- le av dem. «Hahaha, herregud, hva ER det du sier? Stått opp med feil bein i dag?»

- være superhyggelig tilbake, på en litt nedlatende måte. «Oiii, likte du ikke at jeg la igjen ballnettet på banen? Jeg skal selvfølgelig hente det med eeen gang, det er IKKE noe problem, så BRA at du sier fra. Skal jeg ta med en kaffe til deg på veien?»

- ta vedkommende til side for en alvorsprat der og da

- ta vedkommende til side for en alvorsprat ganske rett etterpå, men da må du sørge for at replikken blir husket. «Det var en interessant kommentar.»

- Snakke med den «snilleste» for å finne ut om vedkommende oppfatter det samme som deg. Da må du nesten ha et helt ferskt og graverende eksempel. «Jeg så at du også hørte at Anne sa xxx til meg. Vet du, jeg er kanskje litt nærtagende, men det føltes litt uvennlig ut, synes jeg. Hva tenker du?»

Anonymkode: 8b9c0...095

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ok, la oss si noen glefsee til deg. Du kan:

- glefse tilbake: «Og DU kan roe ned to hakk og oppføre deg som folk!»

- stoppe opp, se på dem med stor undring og peke på hva de nettopp gjorde: «Hvorfor sa du det i den tonen? Så merkelig. Er du i dårlig humør i dag? Jeg synes vi skal ha en hyggelig tone oss i mellom, men jeg skjønner det kan glippe hvis man er sliten.» Gjerne bruke andre som vitner. 

- le av dem. «Hahaha, herregud, hva ER det du sier? Stått opp med feil bein i dag?»

- være superhyggelig tilbake, på en litt nedlatende måte. «Oiii, likte du ikke at jeg la igjen ballnettet på banen? Jeg skal selvfølgelig hente det med eeen gang, det er IKKE noe problem, så BRA at du sier fra. Skal jeg ta med en kaffe til deg på veien?»

- ta vedkommende til side for en alvorsprat der og da

- ta vedkommende til side for en alvorsprat ganske rett etterpå, men da må du sørge for at replikken blir husket. «Det var en interessant kommentar.»

- Snakke med den «snilleste» for å finne ut om vedkommende oppfatter det samme som deg. Da må du nesten ha et helt ferskt og graverende eksempel. «Jeg så at du også hørte at Anne sa xxx til meg. Vet du, jeg er kanskje litt nærtagende, men det føltes litt uvennlig ut, synes jeg. Hva tenker du?»

Anonymkode: 8b9c0...095

😅😅😅 herlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jo da. Da er jeg visst dramatisk, hårsår og vanskelig. For man bør tåle såpass.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo da. Da er jeg visst dramatisk, hårsår og vanskelig. For man bør tåle såpass.

TS

Kjenner meg igjen. Fikk beskjed om å «jobbe med meg selv». Det etter å blitt glefset til, latterliggjort og ydmyket😌

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...