AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #1 Skrevet 20. mars 2024 Jeg og samboeren har vært sammen i 15 år og har 2 barn sammen. For 8 år siden var han utro med ei da han var på byen. Jeg valgte å tilgi han, og at det er en forutsetning at han ikke drikker seg altfor full når han skal på fest da min tillit til han i den tilstanden er liten. Dette forsto han og gikk med på den. Allikevel skjer det gang på gang at han blir så full når han er på fest. Par av de gangene har jeg også vært vitne til at han har flørtet med andre og igjen tatt dette opp med han da. Jeg stoler på han utenom alkoholen, men jeg klarer ikke å overse de få gangene det skjer hvor han velger å drikke seg så full og har gått over min grense. spørsmålet mitt er om det er rart å reagere på dette ? Han syntes jeg overreagerer og bagatelliserer. Anonymkode: bb799...989
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #3 Skrevet 20. mars 2024 Han syns kanskje du overreagerer fordi han tenker at han ikke gjør noe galt men han har jo vist at han endrer seg i fylla så jeg tenker du reagerer, ikke at du overreagerer - men jeg hadde ikke orket et helt liv som hans barnevakt. Enten får han ta tilbakemeldingen eog gjøre det som trengs fordi du betyr så mye at det er verdt det, eller så får du sette strek og si dette kan jeg ikke leve med, å være en partners moralske kompass hadde jeg aldri orket. Anonymkode: 520ea...4ea
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #4 Skrevet 20. mars 2024 Nei, jeg syns ikke du overreagerer og syns du har full rett til å kreve at han drikker lite på fest eller til og med ingenting. Min samboer har samme problem med å drikke seg dritings og så får blackout. Det har skjedd ved flere anledninger at han har klint med noen eller prøvd å kline med noen uten å huske dette selv dagen etterpå (noen ganger før vi ble sammen og 1 gang i dette forholdet). Han kan også bli ganske kranglete i fylla og som følge av det avtalte vi at han kun får drikke feks 6 øl på en fest. Og ingen sprit. Dette har vært vanskelig for han å følge opp for han klarer tydeligvis ikke å stoppe så lenge der er mer alkohol tilgjengelig. Da dette resulterte i en nesten-klineepisode så sa jeg at nå vil jeg ha alkoholforbud en stund for dette syns jeg ikke er greit. Og det gikk han med på. Så nå er det alkoholfri øl det går i. Han syns selv også det er helt forferdelig at han blir slik. Og husker virkelig ingenting av oppførselen sin. Så tilbake til din situasjon: tror du han vil gå på med en lignende avtale som jeg har med min samboer? Syns virkelig du har rett til å komme med noen krav.. Anonymkode: 870d0...c60
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #5 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg valgte å tilgi han, og at det er en forutsetning at han ikke drikker seg altfor full AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette forsto han og gikk med på den AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Allikevel skjer det gang på gang at han blir så full når han er på fest. Han har jo skjønt at det ikke får konsekvenser, han gjør som han vil og du godtar det. Gang på gang. Anonymkode: 737b1...30c 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #6 Skrevet 20. mars 2024 Han respekterer deg ikke rett og slett. Det er så typisk at de som har gjort noe klandreverdig prøver å manipulere motparten til å tro at det er de/i dette tilfellet du, som har et problem. Mao, DU overreagerer IKKE her . Anonymkode: 60ac5...ab7 1
MiniMjau Skrevet 20. mars 2024 #7 Skrevet 20. mars 2024 Du overreagerer ikke. Han må ta tak i drikkemønsteret sitt først og fremst. Dette må han nok få hjelp til. Du sier ikke noe om hvor ofte ha drikker og hvor ofte han blir for full, men " gang på gang" ..og det at DU er utrygg i relasjonen tilsier at det er ofte/mye nok. Dette med utroskap/klining/flørting kommer vel pga alkoholen. Så hovedgrunnen her er nok alkoholen. Hvordan har dere det i parforholdet, sånn ellers? Når det ikke er alkohol i bildet?
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #8 Skrevet 20. mars 2024 MiniMjau skrev (12 minutter siden): Du overreagerer ikke. Han må ta tak i drikkemønsteret sitt først og fremst. Dette må han nok få hjelp til. Du sier ikke noe om hvor ofte ha drikker og hvor ofte han blir for full, men " gang på gang" ..og det at DU er utrygg i relasjonen tilsier at det er ofte/mye nok. Dette med utroskap/klining/flørting kommer vel pga alkoholen. Så hovedgrunnen her er nok alkoholen. Hvordan har dere det i parforholdet, sånn ellers? Når det ikke er alkohol i bildet? Det er ikke ofte dette skjer … Drikker ikke så ofte, ordla meg nok feil. Men de gangene det er fest så har det skjedd de fleste ganger. Men ikke mer enn 3 ganger i året. Så det er ikke mengde her og ingen problem med alkohol sånn sett. Men det går på at jeg ikke føler meg respektert for mine grenser etter den tabben han gjorde. Men skal jeg ødelegge en familie pga det? Men det føles veldig på meg når det har skjedd selvom det er få ganger. Anonymkode: bb799...989
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #10 Skrevet 20. mars 2024 Du overreagerer ikke, og dersom han ikke klarer å etterleve dette og gi deg trygghet i forholdet ved å la være å drikke og rote med andre damer, så er det da ikke DU som bryter opp en familie- det er HAN som bryter opp en familie da. Han har jo også et ansvar for denne situasjonen, og et betydelig større ansvar enn deg for å rydde opp i dette. Jeg tror dere bør gå til terapeut for å snakke ut om dette, og han må vise deg med handling at han respekterer deg og ønsker å fortsette forholdet. Fryktelig umodent å "synes det er forferdelig" at han ikke kan drikke når han har vist gang på gang at han ikke klarer å holde seg i skinnet. Det er noe som heter at fra fulle folk og barn skal du høre sannheten. Personlig hadde jeg ikke klart å leve med dette, om han ikke viste snarlig og klar forbedring, og hvertfall ikke noe sutring over det han går glipp av. Da får han bli singel da, da er han jo fri til å drikke og kline rundt så mye han vil. Anonymkode: a2eed...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #11 Skrevet 20. mars 2024 Tja.. Det at han har problemer med å begrense drikke ville vært et stort rødt flagg for meg i seg selv. Så sånn sett overdriver du ikke. Men - når det kommer til tillit og utroskap overdriver du. Her må du enten legge det bak deg, eller avslutte forholdet. Han gjorde en stor feil for 8 år siden. Men 8 år er lang tid! Du kan ikke holde det over ham for evig. Det er ikke fair. Hvis du ikke er i stand til å legge dette bak deg må du gi ham ærlig beskjed om det, så får dere begge gå videre. Anonymkode: 762e6...ca7
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #12 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Tja.. Det at han har problemer med å begrense drikke ville vært et stort rødt flagg for meg i seg selv. Så sånn sett overdriver du ikke. Men - når det kommer til tillit og utroskap overdriver du. Her må du enten legge det bak deg, eller avslutte forholdet. Han gjorde en stor feil for 8 år siden. Men 8 år er lang tid! Du kan ikke holde det over ham for evig. Det er ikke fair. Hvis du ikke er i stand til å legge dette bak deg må du gi ham ærlig beskjed om det, så får dere begge gå videre. Anonymkode: 762e6...ca7 Jeg er egentlig enig, men når han flørter med andre i fylla skjønner jeg at det stresser henne. Anonymkode: 6bd95...376
Bombasi Skrevet 20. mars 2024 #13 Skrevet 20. mars 2024 Feilen du gjorde var å tilgi han etter utroskap. Det har ført med seg at han ikke respekterer deg, du ikke respekterer deg selv og at du går på kronisk tå hev i forholdet i frykt for å oppleve det igjen. Du overreagerer absolutt ikke gitt den situasjonen du står i. Men dessverre ser situasjonen ut som en form for mistillitstortur pga utroskapet som skjedde for 8 år siden. Situasjonen er ringvirkningene. Han viser en disrespekt ovenfor deg som absolutt ikke hører hjemme i et forhold, og du kan bare ikke godta det. Du har all rett til å stille både krav og ultimatum rundt en fyr som overhodet ikke ser ut til å ha hverken det ene hodet eller det andre på riktig plass i forholdet.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #14 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg er egentlig enig, men når han flørter med andre i fylla skjønner jeg at det stresser henne. Anonymkode: 6bd95...376 Takk. Utroskapen hadde aldri skjedd uten alkoholen den gang. Stoler 100 % på han. Og har da sett han / tatt han i å være litt flørtete med andre etter dette også da alkohol inni bildet. Han selv mener han ikke gjøre noe galt med det … og den gangen jeg tilga han for det han hadde gjort var mitt krav at han ikke kan bli i den tilstanden der … Men så skjer det jo… også er han en bra fyr ellers, ikke noe å klage på. Men dette ødelegger så mye og jeg føler meg ikke respektert. Anonymkode: bb799...989
MiniMjau Skrevet 20. mars 2024 #15 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke ofte dette skjer … Drikker ikke så ofte, ordla meg nok feil. Men de gangene det er fest så har det skjedd de fleste ganger. Men ikke mer enn 3 ganger i året. Så det er ikke mengde her og ingen problem med alkohol sånn sett. Men det går på at jeg ikke føler meg respektert for mine grenser etter den tabben han gjorde. Men skal jeg ødelegge en familie pga det? Men det føles veldig på meg når det har skjedd selvom det er få ganger. Anonymkode: bb799...989 Jeg mener han har problemer knyttet til alkoholinntaket, siden han ikke klarer å holde seg innenfor normal oppførsel når han får seg noen glass. At ham med alkohol innabords, ikke respektere deg engang, understreker det bsre enda mere. Ha
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #16 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og har da sett han / tatt han i å være litt flørtete med andre etter dette også da alkohol inni bildet. Han selv mener han ikke gjøre noe galt med det … Er det drikkingen han mener ikke er galt, eller er det flørtingen? Uansett så er det hva DU mener som teller for deg. Mener du at det er galt å flørte med andre, så trenger du ikke å godta at han gjør det. Skylder han på alkoholen, så er det han selv som har valgt å sette seg i den situasjonen ved å velge å drikke alkohol. Hadde min mann drukket seg full og flørtet med andre flere ganger, så hadde jeg gjort det slutt. Spiller ingen rolle om det kun er 3 ganger i året. For meg er det 3 ganger for mye. Om HAN hadde synes jeg overreagerte, så står han HELT fritt til å finne seg en dame som godtar slikt. Anonymkode: 888f8...fae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå