Nattens rytter Skrevet 20. mars 2024 #1 Del Skrevet 20. mars 2024 Eg kan ikkje fatta kvifor ikkje dette vart gjort for fleire tiår sidan? Ungdomen lyt sjølvsagt gjera seg ferdig med eksamen før festen tek til. https://www.vg.no/nyheter/i/Mo4o4m/regjeringen-vil-revolusjonere-russetiden-har-kommet-ut-av-kontroll 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofiei Skrevet 20. mars 2024 #2 Del Skrevet 20. mars 2024 Her i Tromsø har de feiret i juni i noen år nå. Startet pga at korona satte en stopper for feiring til vanlig tid. Og så har de fortsatt i årene etter. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 20. mars 2024 #3 Del Skrevet 20. mars 2024 Men er ikke russefeiring og 17.mai noe som går hånd i hånd? 17. mai anses som slutten på russefeiringen. Er det ikke bedre å prøve å få anlagt eksamene før mai og russetiden, og da la russetiden være? Når jeg var russ kan jeg ikke minnes at vi gjorde noe annet etter 17. mai enn å "vente" på eksamen uansett. Klassetimene var bare tull. Vi så film, vi plukket søppel, vi hadde turdager osv. I enkelte timer møtte ikke engang læreren opp, og vi fikk fri. Samt at vi hadde mange såkalte "eksamenstimer", altså at vi kun forberedte oss til eksamen. Tydelig at vi var ferdig med pensum og hadde veldig mye overskuddstid å slå ihjel bare for å gjøre det. Og hva gjør det at norske ungdommer avslutter siste skoleår litt før tiden? Ingenting. Ungdommene føler seg fint ferdig når 17. mai og russetiden er avsegstyrt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 20. mars 2024 #4 Del Skrevet 20. mars 2024 Bombasi skrev (3 minutter siden): Men er ikke russefeiring og 17.mai noe som går hånd i hånd? 17. mai anses som slutten på russefeiringen. Er det ikke bedre å prøve å få anlagt eksamene før mai og russetiden, og da la russetiden være? Når jeg var russ kan jeg ikke minnes at vi gjorde noe annet etter 17. mai enn å "vente" på eksamen uansett. Klassetimene var bare tull. Vi så film, vi plukket søppel, vi hadde turdager osv. I enkelte timer møtte ikke engang læreren opp, og vi fikk fri. Samt at vi hadde mange såkalte "eksamenstimer", altså at vi kun forberedte oss til eksamen. Tydelig at vi var ferdig med pensum og hadde veldig mye overskuddstid å slå ihjel bare for å gjøre det. Og hva gjør det at norske ungdommer avslutter siste skoleår litt før tiden? Ingenting. Ungdommene føler seg fint ferdig når 17. mai og russetiden er avsegstyrt. Helt enig med dette. Når ungdommene har blitt 18-19 år trengs ikke skolen som «barnehage» lenger. Hvis man ikke har et godt opplegg er det like greit at de får fri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 20. mars 2024 #5 Del Skrevet 20. mars 2024 Fra gammelt av fikk en ikke lua før en hadde bestått eksamen Sverige har feiring seinere altid hatt slik jeg har forstått. Der er det veldig formelt, skolen deler ut lua, middag med foresatte og ungdommen fester etterpå. I hvertfall ut dra det ei vennie fortalte det var. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orly Skrevet 20. mars 2024 #6 Del Skrevet 20. mars 2024 Heldigvis og jeg håper den flyttes. Det vil også gjøre det bedre for de som utestenges .Kunne ønske vi hadde det som i Sverige jeg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 20. mars 2024 #7 Del Skrevet 20. mars 2024 Endelig på tide. Faktisk det eneste gode forslaget som Støre har kommet med. Helt enig at det har kommet ut av kontroll. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 20. mars 2024 #8 Del Skrevet 20. mars 2024 Grandidosa83 skrev (9 minutter siden): Helt enig med dette. Når ungdommene har blitt 18-19 år trengs ikke skolen som «barnehage» lenger. Hvis man ikke har et godt opplegg er det like greit at de får fri. Det er vel det som nå viser seg at 18-19 åringer trenger retningslinjer. Russefeiringen har kommet ut av kontroll. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 20. mars 2024 #9 Del Skrevet 20. mars 2024 1 hour ago, Bombasi said: Men er ikke russefeiring og 17.mai noe som går hånd i hånd? 17. mai anses som slutten på russefeiringen. Er det ikke bedre å prøve å få anlagt eksamene før mai og russetiden, og da la russetiden være? Når jeg var russ kan jeg ikke minnes at vi gjorde noe annet etter 17. mai enn å "vente" på eksamen uansett. Klassetimene var bare tull. Vi så film, vi plukket søppel, vi hadde turdager osv. I enkelte timer møtte ikke engang læreren opp, og vi fikk fri. Samt at vi hadde mange såkalte "eksamenstimer", altså at vi kun forberedte oss til eksamen. Tydelig at vi var ferdig med pensum og hadde veldig mye overskuddstid å slå ihjel bare for å gjøre det. Og hva gjør det at norske ungdommer avslutter siste skoleår litt før tiden? Ingenting. Ungdommene føler seg fint ferdig når 17. mai og russetiden er avsegstyrt. Skal man tilpasse skolesystemet for en tåpelig, svindyr feiring? Da har skolen tapt, hvis man skal vise samfunnet at det er skolen som må vike for fest og moro, ikke motsatt. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StinkySocks Skrevet 24. mars 2024 #10 Del Skrevet 24. mars 2024 De kunne jo selvfølgelig lagt hele feiringen til sommerferien, når de faktisk er ferdige med hele skolegangen. Men dette har vel ikke tenåringene lyst til. Mye bedre å bruke skoletiden til fest og flatfylla, og så kan de "spare" sommerferien til å for eksempel reise på ferie eller andre moro ting de har lyst til. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 24. mars 2024 #11 Del Skrevet 24. mars 2024 jegerrinne skrev (På 20.3.2024 den 10.49): Fra gammelt av fikk en ikke lua før en hadde bestått eksamen Sverige har feiring seinere altid hatt slik jeg har forstått. Der er det veldig formelt, skolen deler ut lua, middag med foresatte og ungdommen fester etterpå. I hvertfall ut dra det ei vennie fortalte det var. Det var den sorte duskelua man fikk etter bestått eksamen. Husker lærerne mine brukte den i 17.mai toget. Jeg var rødruss tidlig på 70-tallet. Da tok vi på oss russeluer og -klær etter skoleavslutning den 16.mai. Vi innledet med russedåp samme kveld. Så festet vi fra 16.mai til 18.mai, eller til 19.mai for de som fortsatt greide å holde seg våkne. Må også sies at vi hadde forskjellige russefester gjennom siste året. Vi hadde også russerevy og russeavis som vi jobbet mye med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bysummerfall Skrevet 24. mars 2024 #12 Del Skrevet 24. mars 2024 Man kan legge russetiden til rett etter eksamene samtidig som man innfører karakterkrav for å bli russ. La oss si at man får russelue om man klarer minimum 5 i snitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 24. mars 2024 #13 Del Skrevet 24. mars 2024 bysummerfall skrev (21 minutter siden): Man kan legge russetiden til rett etter eksamene samtidig som man innfører karakterkrav for å bli russ. La oss si at man får russelue om man klarer minimum 5 i snitt. Det vil ikke bli rett. Stå karakter er 2 i faget. Og mange som går yrkesfag sliter med teori og der kan de ha 5 og 6 i praksis fagene, men norsk og engelsk, naturfag kan fort trekke ned til 4. Så burde være stå karakter i alle fag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå