Gå til innhold

Elbillading i borettslag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vurderer å bytte til elbil, og bor i brl med faste parkeringsplasser som også et sameie disponerer. 
Jeg sendte en henvendelse til styret der jeg spurte om hvordan dette systemet fungerte dersom jeg også ville skaffe meg elbil. 

Jeg kunne spørre naboen over meg om vi kunne bytte plass var beskjeden, eller koble meg på boksen til de som parkerer ved siden av meg, da de har elbil og lader på plassen sin og bor i sameiet. 

Jeg er blitt fortalt at man kobler seg på og bruker en app for å starte lading. Tror det er Defa Cloud Charge. 

Nå har jeg funnet passende bil, men naboen som styret mener jeg kan bytte plass med har jeg prøvd å oppsøke, samt sende sms uten å få svar. 
Prøvde å sende sms til de som har bilen på naboplassen, der jeg fortalte om situasjonen med styret som egentlig ikke vet hvordan dette fungerer, nabo som ikke svarer og om jeg også kan koble meg på laderen deres. Men får ikke svar av dem heller og er redd for at de synes jeg er frekk og bare vil ha gratis strøm.

Men slik styret la det fram er det jo appen som styrer hvem som lader og betaler for det?

Kan jeg sende en ny sms for å presisere at det ikke er meningen å være frekk, jeg er uvitende og selvsagt ikke interessert i å snylte? 

Ladeboksene er låst og ikke har jeg noe å koble på, så jeg kan ikke akkurat prøve meg frem heller. 

Er det noen som har peiling på dette ladesystemet? 

Siden styret er så tafatt og uvitende vurderer jeg å sette bilen på tunet dersom det blir den og lade med skjøteledning, da blir det nok fart i sakene 😇

De jobber visst med et nytt system stod det å lese i et styrereferat for en stund siden, så ingen måtte få installert flere ladere foreløpig. 

Anonymkode: edfac...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Elbil i borettslag og på hurtiglader er bare kos det!

Grattis med dritbilen.

Anonymkode: c32a5...1b1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Men slik styret la det fram er det jo appen som styrer hvem som lader og betaler for det?

Du vet du kan google dette?

Tok meg 3 minutter å finne svar. Trolig er alt i appen slik styret sier. Da defa selv sier at dette er noe sameier og borettslag kan velge i løsningen 

https://www.defa.com/no/ev-charging/elbil-borettslag-sameier/

Dere velger selv hvordan beboerne skal faktureres. Om dere ønsker et anlegg med mindre administrasjon kan dere inngå en avtale med oss om direktefakturerering av hver enkelt beboer – én gang i måneden. Om dere ønsker å gjøre alt selv kan dere enkelt lese av forbruk og fordele kostnadene på de det gjelder. Som eneste aktør bruker vi Innebygget energimeter med MID nøyaktighet som gir svært nøyaktig måling, og som er godkjent for kjøp og salg av strøm.

Enkel kontroll på brukere og priser

Når flere får seg elbil og beboere flytter inn eller ut kan dere selv legge til, fjerne og endre tilganger til anlegget. Tilgang kan styres med RFID-brikker eller app

Anonymkode: a23d6...b50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjip ting med å dele lader er at man da ikke alltid er garantert å få lade. Se for deg at du kommer hjem fra hytta kl 21 på søndagen, og må lade batteriet før arbeid kl 08 på mandag. Naboens bil står til lading når du parkerer søndag kveld. Skal du da kreve at personen kobler fra bilen så du får ladet, eller skal dere stå opp midt på natta og flytte ladekabelen så du også får ladet? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I borettslaget jeg bor i ble det sendt rundt informasjon om at de som ønsket å kjøpe lader til plassen sin kunne gjøre det innen en gitt dato, og så ble laderne satt opp en måneds tid etter. 

Jeg kjøpte lader og får faktura fra MER hver måned. De fleste med el-biler benyttet seg av tilbudet. Når jeg flytter kan jeg enten skru ned laderen og ta den med eller selge den sammen med leilighet/parkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kunne spørre naboen over meg om vi kunne bytte plass var beskjeden, eller koble meg på boksen til de som parkerer ved siden av meg, da de har elbil og lader på plassen sin og bor i sameiet.

Dette er jo enormt dårlige løsninger som jeg aldri hadde gått med på hadde jeg vært en av de to andre husstandene.

Å gi fra seg en fast plass med lader er bare dumt, fast ladeplass er veldig verdifult.

Å dele lader med nabo er enda verre. Jeg har lader hjemme for å slippe å stresse med om det er tilgjengelig lader eller ikke. Å komme hjem til lader som er blokkert av nabo er uinteressant. 

Men jeg hadde derimot svart hvis jeg hadde fått et slikt spørsmål på melding, men svaret hadde vært "Beklager, det kan jeg være med på, du må sette opp din egen lader". 

Anonymkode: f8e00...dfd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er jo enormt dårlige løsninger som jeg aldri hadde gått med på hadde jeg vært en av de to andre husstandene.

Å gi fra seg en fast plass med lader er bare dumt, fast ladeplass er veldig verdifult.

Å dele lader med nabo er enda verre. Jeg har lader hjemme for å slippe å stresse med om det er tilgjengelig lader eller ikke. Å komme hjem til lader som er blokkert av nabo er uinteressant. 

Men jeg hadde derimot svart hvis jeg hadde fått et slikt spørsmål på melding, men svaret hadde vært "Beklager, det kan jeg være med på, du må sette opp din egen lader". 

Anonymkode: f8e00...dfd

Han ene har lader på plassen sin, men fossil bil.  I dag fikk jeg vite at det er en sånn nabo til. Ingen av dem svarer på telefon eller sms. 

Styret oppfordrer i en e-post fra før jul om at beboere som vurderer anskaffelse av elbil inngår avtale med dem som allerede har lader om sambruk, da Defa/CloudCharge hadde leveringsproblemer på en ny boks som skulle lanseres. 

Etter å ha henvendt meg til styret nok en gang, sier de jeg kan få installert en, det må gjøres gjennom et spesifikt firma og koster den nette sum av 22.000, pluss abonnement. 

Vurderer å droppe hele bilbyttet!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Janina1 skrev (5 timer siden):

I borettslaget jeg bor i ble det sendt rundt informasjon om at de som ønsket å kjøpe lader til plassen sin kunne gjøre det innen en gitt dato, og så ble laderne satt opp en måneds tid etter. 

Jeg kjøpte lader og får faktura fra MER hver måned. De fleste med el-biler benyttet seg av tilbudet. Når jeg flytter kan jeg enten skru ned laderen og ta den med eller selge den sammen med leilighet/parkering.

Hvor mye koster moroa? 
22.000 skal de ha her….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (5 timer siden):

En kjip ting med å dele lader er at man da ikke alltid er garantert å få lade. Se for deg at du kommer hjem fra hytta kl 21 på søndagen, og må lade batteriet før arbeid kl 08 på mandag. Naboens bil står til lading når du parkerer søndag kveld. Skal du da kreve at personen kobler fra bilen så du får ladet, eller skal dere stå opp midt på natta og flytte ladekabelen så du også får ladet? 

Kan man ikke feks se på laderen om den er ferdig? Eller i appen til laderen? Jeg aner ikke!

Men dersom min nabo hadde vært hyggelig og svart ja, hadde jeg gitt ham fullmakt til å evt nappe ut min når han trengte den selv. Det er forøvrig meget sjelden jeg ser den er koblet til, bilen deres brukes særdeles lite.
Og ja, jeg hadde lett stått opp om natten for å bytte om, fordi de er greie med meg og jeg ikke vil være til ulempe for dem! Kan vel se i appen til bilen også, når den er ferdig, og gå ned på parkeringen og koble fra? 

Jeg har ikke hytte og har ikke planer om det heller 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor mye koster moroa? 
22.000 skal de ha her….

Her betalte vi kr 13 500,- ferdig oppsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vurderer å droppe hele bilbyttet!! 

Og det burde du gjøre.

Anonymkode: c32a5...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvor mye koster moroa? 
22.000 skal de ha her….

Trodde du at elbil lader var gratis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (5 minutter siden):

Folk tar sjelden hele regnestykket og så våkner de. Både anskaffelse av bilen og lader koster penger.

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Etter å ha henvendt meg til styret nok en gang, sier de jeg kan få installert en, det må gjøres gjennom et spesifikt firma og koster den nette sum av 22.000, pluss abonnement.

Sier du abonnement? På strømmen, sant? Eller menes det bruksrett av enheten?

Det har jeg aldri hørt før.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi betalte 23 000 for lader og montering i sameie i fjor,  22 000 høres normalt ut. 

Hadde heller ikke akseptert å dele med nabo uansett hvor fint de spurte, hvorfor skal de investere over 20k for lader og så attpåtil måtte dele den? 

Jeg byttet til elbil en mnd før de kunne levere lader, og det falt meg ikke inn en gang å skulle spørre naboer. Brukte ladestasjoner til min egen lader var på plass. 

Anonymkode: b05cc...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (5 minutter siden):

Folk tar sjelden hele regnestykket og så våkner de. Både anskaffelse av bilen og lader koster penger.

Sier du abonnement? På strømmen, sant? Eller menes det bruksrett av enheten?

Det har jeg aldri hørt før.

Schmuhu

Joda. 49,- i mnd… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke sette på ladeboks hos deg selv? 

Da blir bilen stående midt på tunet i en gangvei med ledning over en plen 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NakenPanda skrev (15 minutter siden):

Nei, men prisforskjellene er jo store, som det fremgår av andre svar i tråden. 
Kollega betalte 7500, mine foreldre 15. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda. 49,- i mnd… 

Hvorfor er det en greie? Hvilken tjeneste kjøper du konkret?

Virker litt rart at det "kjøpes" en lader til mer enn 20k for å så punge ut med abonnement?

Tenker det bør være viktig å forstå hva det handler om.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi betalte 23 000 for lader og montering i sameie i fjor,  22 000 høres normalt ut. 

Hadde heller ikke akseptert å dele med nabo uansett hvor fint de spurte, hvorfor skal de investere over 20k for lader og så attpåtil måtte dele den? 

Anonymkode: b05cc...cec

Laderen stod der da de kjøpte rekkehuset sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...