Gå til innhold

Kul i brystet - hva nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har kjent kul i brystet og fått sjekket, hvor lang tid tok det å komme inn til fastlegen?

Hva skjedde deretter?

Anonymkode: d991b...353

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom kjapt til både hos fastlegen og deretter mammografi. Jeg forstår det slik at de ikke somler med slikt. Nå var det heldigvis falsk alarm hos meg, men legen sa at jeg gjorde helt rett i å oppsøke lege.

Anonymkode: 19ce9...2ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kom inn til fastlege ganske raskt, og deretter raskt mammografi og ultralyd. Kulen viste seg å være cyste, faktisk fant de enda en også. Helt ufarlig, men det er kjempeviktig å få sjekket, og tas alltid på alvor. 

Anonymkode: 4a2ed...eac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ringte og fikk time samme dag, sånn en time eller to senere. Ble sendt rett på mammografi og UL samme dag. 

Anonymkode: a5d60...aef

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, jeg jobber i samme bygg som legen min, som god innom der på vei til jobb i morgen tidlig ❤️

Det er som jeg skjønner det ofte falsk alarm, men når jeg merket den nå i kveld ble jeg likevel stresset...

Det kjennes som en ikke så veldig stor kul som "butter mot"når jeg drar hånda over brystet, hvis det gir mening.. det andre brystet er mykt, mens på dette er det en liten kul som kjennes...

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble litt skrivefeil, skulle skrive *så jeg går innom

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, jeg jobber i samme bygg som legen min, som god innom der på vei til jobb i morgen tidlig ❤️

Det er som jeg skjønner det ofte falsk alarm, men når jeg merket den nå i kveld ble jeg likevel stresset...

Det kjennes som en ikke så veldig stor kul som "butter mot"når jeg drar hånda over brystet, hvis det gir mening.. det andre brystet er mykt, mens på dette er det en liten kul som kjennes...

Lurt!

Det er mye kjertelvev i brystene, så det er ofte falsk alarm, men må likevel tas på alvor hver gang- fordi det er så store konsekvenser av å ikke gjøre det. 

Det er på en måte bra du blir stresset, fordi det får deg til å handle, samtidig tenker jeg at du godt kan ta med deg at dette ikke nødvendigvis er så dramatisk, slik at du får en god natt. 

Lykke til TS!

Anonymkode: 4a2ed...eac

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk privat for å få trippeldiagnostikk. Jeg hadde brystkreft . Var akkurat som om jeg visste det på forhånd da jeg kjente kulen. Håper det er noe helt ufarlig for din del, mest sannsynlig er det ingenting, men greit å få det sjekket  🥰

Anonymkode: f1650...e6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du får time hos fastlegen din som eventuelt sender deg videre til mammografi. Hos meg så var det bare snakk om at kjertler i det høyre brystet var større enn i det venstre. 

Jeg forstår at det kan være stressende, men prøv å ta det med ro fram til du får noe bekreftet eller avkreftet :) 

Anonymkode: 42eaa...b5e

AnonymBruker
Skrevet

Hei, håper du fikk time. Hos meg var det bare en kjertel også 🩷

Anonymkode: 6515a...825

AnonymBruker
Skrevet

Fikk time hos fastlegen etter under en uke. Jeg ventet på mammografi i fire uker, men det var fordi fastlegen ikke mente kulen var farlig (han hadde rett). Jeg hadde kommet inn lenge før hvis fastlegen hadde ment at det var behov for det. 

Anonymkode: d2a79...d1f

Skrevet

Fant en kul for mange år siden . Fastlegen omtrent samme dag. Ultralyd og biposi etter 2 uker . Var et ufarlig fiboradenom

Nå i høst fikk jeg noe merkelig utslett på den ene brystvorta . Fastlegen sammen dag. Så surra de det til med henvisning , men var inne til mammografi og ultralyd etter ca 4 uker 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 23.28):

Dere som har kjent kul i brystet og fått sjekket, hvor lang tid tok det å komme inn til fastlegen?

Hva skjedde deretter?

Ikke kul i selve brystet, men hevelse under arm og diverse forandringer på brystene og ellers i kroppen. Jeg fikk time til legen 2 uker  etter jeg bestilte time. Dagen etter legebesøket tikket det inn melding om henvisning til mammografi, som er rett etter påske. Time til mammografi gikk fort i det minste. Skal visst ta ultralyd og ikke mammografi, siden jeg er ung. Det stod mammografi i brevet, men. Blir spennende å se. Gruer meg litt.

Anonymkode: 7bcc9...28c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk time hos fastlegen 2-3 uker etter jeg bestilte. Fastlegen henviste til pakkeforløp for brystkreft. Fikk avslag fordi det var lav sannsynlighet pga. alder (jeg var bare 23 år), men fikk raskeste hastegrad utenom pakkeforløp. Det var bare noen få dager lengre ventetid enn om jeg hadde vært under pakkeforløp.

Var litt fram og tilbake om jeg skulle ha mammografi eller ikke (igjen pga. alder), men de landet på at de ville prøve. Hadde ultralyd 20 minutter etter mammografi.

I mitt tilfelle var det en stor vanncyste, som ble tømt mens jeg tok ultralyd. Var unormalt mye kalkdannelse rundt cysten, så det ble tatt biopsi av vevet rundt sikkerhetsskyld. Innholdet i cysten ble også sendt inn. Fikk svar på prøvene etter noen få dager.

Anonymkode: 5e15c...4f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 17.31):

Ikke kul i selve brystet, men hevelse under arm og diverse forandringer på brystene og ellers i kroppen. Jeg fikk time til legen 2 uker  etter jeg bestilte time. Dagen etter legebesøket tikket det inn melding om henvisning til mammografi, som er rett etter påske. Time til mammografi gikk fort i det minste. Skal visst ta ultralyd og ikke mammografi, siden jeg er ung. Det stod mammografi i brevet, men. Blir spennende å se. Gruer meg litt.

Hadde mammografi i 2020 eller 2021, jeg er 32 , blir 33 år i år. Så ikke sikkert du er for ung.  😊  hadde både mammografi og ultralyd 

Anonymkode: 4973b...3dd

AnonymBruker
Skrevet

Det tok vel noen timer eller en dag fra jeg bestilte time. Og videre ble det mammografi ,ultralyd og biopsi. Hos meg var det ikke noe farlig viste det seg heldigvis.

Anonymkode: 9a12d...9f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde mammografi i 2020 eller 2021, jeg er 32 , blir 33 år i år. Så ikke sikkert du er for ung.  😊  hadde både mammografi og ultralyd 

Anonymkode: 4973b...3dd

Jeg er 34. Legen sa jeg var for ung for mammografi, pga unge kvinner har tettere brystvev, og ultralyd gir bedre bilder og går dypere, sa hun. 

Kanskje de bestemmer seg for både ultralyd og mammografi når jeg er der. Hadde vært ok det i såfall 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...