AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #1 Skrevet 19. mars 2024 Vi er godt gift og har 2 barn. H*n har av ulike årsaker havnet i en økonomisk vanskelig situasjon for lenge siden. Har i flere år hatt akkurat nok til at det går rundt. Vi deler på felles utgifter mens egen gjeld er egen gjeld. Nå har det gått så langt at h*n skal søke gjeldsordning, da utleggssaker kommer på rekke og rad. Namsfogd har også foreslått dette som den beste løsning. Min økonomi er nå ok, og jeg har så lyst til å kjøpe bil og da en helt ny bil. Har hatt flere biler de siste årene som har vært billige og fulle av problem. Siden enkelte bilforhandlere har rentekampanje for tiden og renten generelt i dag er på det høyeste, er det akkurat nå veldig gunstig å kjøpe bil med rente til 0.99% da det er det den ligger på for den aktuelle bilen. MEN føler på en måte at det er feil av meg å kjøpe ny bil når ektefelle skal søke gjeldsordning. Samtidig er det en trygghet å ha en bil med garanti for en gangs skyld. Jeg kan ikke hjelpe min ektefelle med gjelden i form av å være kausjonist og hjelpe med refinansiering, da gjelden er alt for stor. Bør jeg vente i over 5 år med bilkjøp og i mellomtiden kjøpe atter en billig bruktbil eller kan jeg unne meg en nybil som vi alle kan ha nytte av uten å føle at dette er absurd? Anonymkode: 1b00d...b61
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #2 Skrevet 19. mars 2024 Ny bil er idioti nesten uansett hvor god råd man har. Ett par år gammel bil har som har kjørt lite, har tatt det største verditapet. Anonymkode: 4b578...148 9 5
-venter- Skrevet 19. mars 2024 #3 Skrevet 19. mars 2024 Som ektefelle har du forsørgeransvar og kan risikere at de trekker mer hos din ektefelle siden du kan forsørge vedkommende. Bare så du har det med i regnestykket. Eier dere felles bolig? 8 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #4 Skrevet 19. mars 2024 -venter- skrev (6 minutter siden): Som ektefelle har du forsørgeransvar og kan risikere at de trekker mer hos din ektefelle siden du kan forsørge vedkommende. Bare så du har det med i regnestykket. Eier dere felles bolig? Nei, vi eier ingenting sammen. Jeg snakket med namsmannen i dag angående dette og de sa at forsørgeransvar kun ble aktuelt om ektefellen ikke hadde nok til å forsørge seg selv. Ektefelle har rett til å beholde til livsopphold for seg selv, barn og utgifter til bolig og barnehage/sfo. Jeg ble fortalt at de ikke trekker mer enn dette. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ny bil er idioti nesten uansett hvor god råd man har. Ett par år gammel bil har som har kjørt lite, har tatt det største verditapet. Anonymkode: 4b578...148 Egentlig ganske enig. Frem til nå, da styringsrente er høy mens billånsrenter er rekordlave. Verditapet er jeg villig til å ta da jeg har tenkt å betale ned mer det første året enn hva bilen taper i verdi. Og bilen jeg tenker på har en helt annen kvalitet i dag kontra 2 år siden. Er bare det at jeg er usikker. Føler meg nesten egoistisk. Anonymkode: 1b00d...b61
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #5 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, vi eier ingenting sammen. Jeg snakket med namsmannen i dag angående dette og de sa at forsørgeransvar kun ble aktuelt om ektefellen ikke hadde nok til å forsørge seg selv. Ektefelle har rett til å beholde til livsopphold for seg selv, barn og utgifter til bolig og barnehage/sfo. Jeg ble fortalt at de ikke trekker mer enn dette. Egentlig ganske enig. Frem til nå, da styringsrente er høy mens billånsrenter er rekordlave. Verditapet er jeg villig til å ta da jeg har tenkt å betale ned mer det første året enn hva bilen taper i verdi. Og bilen jeg tenker på har en helt annen kvalitet i dag kontra 2 år siden. Er bare det at jeg er usikker. Føler meg nesten egoistisk. Anonymkode: 1b00d...b61 Jeg ville ventet til gjeldsordningen er behandlet. Flere kreditorer kan oppleve det som støtende. Selv om man har rett til å beholde livsopphold etc så er jo gjeldsordning en ordning hvor mye av gjelden avskrives, og det må godkjennes av kreditorene. Anonymkode: b5aa2...208 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #6 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville ventet til gjeldsordningen er behandlet. Flere kreditorer kan oppleve det som støtende. Selv om man har rett til å beholde livsopphold etc så er jo gjeldsordning en ordning hvor mye av gjelden avskrives, og det må godkjennes av kreditorene. Anonymkode: b5aa2...208 Det er ikke hennes gjeld, så jeg synes det burde gå helt fint å kjøpe en ny og tryggere bil med sine egne penger, som hele familien kan dra nytte av i årene fremover. Anonymkode: 72106...305 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #7 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er godt gift og har 2 barn. H*n har av ulike årsaker havnet i en økonomisk vanskelig situasjon for lenge siden. Har i flere år hatt akkurat nok til at det går rundt. Vi deler på felles utgifter mens egen gjeld er egen gjeld. Nå har det gått så langt at h*n skal søke gjeldsordning, da utleggssaker kommer på rekke og rad. Namsfogd har også foreslått dette som den beste løsning. Min økonomi er nå ok, og jeg har så lyst til å kjøpe bil og da en helt ny bil. Har hatt flere biler de siste årene som har vært billige og fulle av problem. Siden enkelte bilforhandlere har rentekampanje for tiden og renten generelt i dag er på det høyeste, er det akkurat nå veldig gunstig å kjøpe bil med rente til 0.99% da det er det den ligger på for den aktuelle bilen. MEN føler på en måte at det er feil av meg å kjøpe ny bil når ektefelle skal søke gjeldsordning. Samtidig er det en trygghet å ha en bil med garanti for en gangs skyld. Jeg kan ikke hjelpe min ektefelle med gjelden i form av å være kausjonist og hjelpe med refinansiering, da gjelden er alt for stor. Bør jeg vente i over 5 år med bilkjøp og i mellomtiden kjøpe atter en billig bruktbil eller kan jeg unne meg en nybil som vi alle kan ha nytte av uten å føle at dette er absurd? Anonymkode: 1b00d...b61 Hvorfor skriver du h*n? Hvorfor ikke han / hun? 🙄🤦♀️🤷♀️ Anonymkode: 358df...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #8 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er ikke hennes gjeld, så jeg synes det burde gå helt fint å kjøpe en ny og tryggere bil med sine egne penger, som hele familien kan dra nytte av i årene fremover. Anonymkode: 72106...305 Nei, men de er gift. Jeg har sittet på kreditorsiden i slike forhandlinger, og vi ser ikke nødvendigvis positivt på det. Kommer helt an på, men med felles hus/barn osv så mener vi ofte økonomien er for sammenblandet til at ektefelle går helt utenom våre vurderinger. Anonymkode: b5aa2...208 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #9 Skrevet 20. mars 2024 Livsopphold er ikke mye, du må beregne å være den som drar det store økonomiske lasset i familien. Vil du virkelig ta på deg gjeld nå på toppen av det? Anonymkode: aa507...615 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #10 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, men de er gift. Jeg har sittet på kreditorsiden i slike forhandlinger, og vi ser ikke nødvendigvis positivt på det. Kommer helt an på, men med felles hus/barn osv så mener vi ofte økonomien er for sammenblandet til at ektefelle går helt utenom våre vurderinger. Anonymkode: b5aa2...208 Skriver ektefelle? Er gift da? Anonymkode: cb151...719
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #11 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, men de er gift. Jeg har sittet på kreditorsiden i slike forhandlinger, og vi ser ikke nødvendigvis positivt på det. Kommer helt an på, men med felles hus/barn osv så mener vi ofte økonomien er for sammenblandet til at ektefelle går helt utenom våre vurderinger. Anonymkode: b5aa2...208 Vi eier ingenting sammen. Vi leier bolig og vi deler på alle utgifter som husleie, strøm, barnehage osv. men vår personlige gjeld er vår egen. Jeg synes bare det er så synd å måtte vente i kanskje 5-6 år før jeg kan kjøpe egen bil pga en gjeld som ikke er min. Jeg aner ikke hva hverken namsfogden eller kreditorer mener om dette. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Livsopphold er ikke mye, du må beregne å være den som drar det store økonomiske lasset i familien. Vil du virkelig ta på deg gjeld nå på toppen av det? Anonymkode: aa507...615 Veil, det er ikke en situasjon jeg ønsker, men har sett på kostnadene vi har hatt de siste årene på bruktbilene med reparasjoner og drivstoff og månedsutgifter blir så og si de samme som om jeg kjøper en elbil i stedet. Samtidig kan vi alle bruke den og føle oss trygge ved å ha en nybil med garanti. Det kan jeg ikke med den vi har. Man tør ikke kjøre på en lengre tur uten å være engstelig. Jeg har regnet med at jeg må ta noen flere regninger som internett og tv feks, men jeg tjener bra nok til å kunne gjøre det. Jeg ønsker bare ikke skape problemer, at det skal være støtende for noen. Anonymkode: 1b00d...b61
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #12 Skrevet 20. mars 2024 Siden dere er gift så kan vedkommende bli nektet gjeldsordning om ny bil kjøpes inn. Ja dere står for egen gjeld, men det vil fortsatt se dårlig ut og kreditorer kan si nei, I et slik tilfelle ser det dårlig ut og det vil kunne oppleves veldig negativt. Anonymkode: 75e85...636 2 1
regine Skrevet 20. mars 2024 #13 Skrevet 20. mars 2024 Jeg kan ingenting om hva som kreves eller hvordan kreditorer og sånt vurderer gjeldsordning. Derfor hadde jeg heller ALDRI stolt på diverse anonyme brukere på et internettforum. Det du må gjøre er å snakke med den som gir (?) gjeldsordning og finne ut hva som gjelder. Betyr det noe for ektefelles mulighet til å få gjeldsordning dersom du kjøper ny bil? Hvor kommer forsørgeransvaret inn overfor ektefelle, dvs hvor mye forventes at du må bidra med? Og helt sikkert andre spørsmål som jeg ikke kommer på. Før du tar en avgjørelse må du rett og slett snakke med de riktige instanser - namsmann? Juridisk ekspertise? Som faktisk KAN dette fagfeltet. Ikke diverse selvutnevnte «eksperter» på nett…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #14 Skrevet 20. mars 2024 Så i paniklk vil du kjøpe ny bil og late som alt er ok? Anonymkode: 1fe9c...cfd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå