Gå til innhold

Kulturelle forskjeller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge leker barn med venner etter skoletid. De besøker eller får besøk av venner og leker etter skoletid,  i helger og i ferier.

I f.eks. Spania og Portugal har jeg hørt at man ikke er sammen med klassevenner etter skoletid. Ofte bor man 30 minutter unna skolen.

Hva med i andre land i og utenfor Europa? 
Hadde vært interessant å høre litt. 

Integrering hos mange nye landsmenn blir vanskelig om man ikke kan treffes etter skoletid. 
De samme barna er ofte ikke på SFO heller…dette går utover både språkinnlæring og ikke minst det sosiale.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Thomasine skrev (3 minutter siden):

I Norge leker barn med venner etter skoletid. De besøker eller får besøk av venner og leker etter skoletid,  i helger og i ferier.

I f.eks. Spania og Portugal har jeg hørt at man ikke er sammen med klassevenner etter skoletid. Ofte bor man 30 minutter unna skolen.

Hva med i andre land i og utenfor Europa? 
Hadde vært interessant å høre litt. 

Integrering hos mange nye landsmenn blir vanskelig om man ikke kan treffes etter skoletid. 
De samme barna er ofte ikke på SFO heller…dette går utover både språkinnlæring og ikke minst det sosiale.

Hmm vet ikke hvor du har hørt om dette fra spania og portugal men i byene i hvertfall er barn ute sammen etter skoletid. Barn i by vokser opp fortere en i dette bygdelandet og ungdommen har egne plasser de møtes. Barn ned i åtteårsalderen møtes i store grupper på konditorier etter skoletid. 

Samtidig  er min opplevelse her i norge også motsatt. Barn møtes ikke noe særlig etter skoletid uten at foreldrene organiserer noe. Det er idretten som er limet i det sosiale

Anonymkode: 0a9f8...858

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hmm vet ikke hvor du har hørt om dette fra spania og portugal men i byene i hvertfall er barn ute sammen etter skoletid. Barn i by vokser opp fortere en i dette bygdelandet og ungdommen har egne plasser de møtes. Barn ned i åtteårsalderen møtes i store grupper på konditorier etter skoletid. 

Samtidig  er min opplevelse her i norge også motsatt. Barn møtes ikke noe særlig etter skoletid uten at foreldrene organiserer noe. Det er idretten som er limet i det sosiale

Anonymkode: 0a9f8...858

Har hørt motsatt jeg. Her kan barn på landet løpe ut alene og spørre andre barn om å leke. I storby i Spania må foreldre være med de overalt for det er ikke trygt å la de gå ut alene og det oppi tenåra

AnonymBruker
Skrevet

Tyskland er omtrent som her. Vanlig å omgås mye utenom skolen. Mer vanlige og flere organisasjoner og foreninger også for andre ting enn idrett enn i Norge, som også er en sosial arena. Finnes noe for både barn og ungdom. Vanskeligere i Norge om de ikke er veldig inni idretten.

Anonymkode: ca242...1b2

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...