Gå til innhold

Kjøpe setter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

hvilken av setter rasene er enklest å oppdra? Er det noen som har erfaring med disse rasene? 

Anonymkode: ce377...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forhør deg heller med folk som har førstehånds erfaring med setterrasene,dvs fuglehundmiljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Like mange meninger som det er eiere av settere multiplisert med 3,14.

Anbefaler selv strihåret vorsteh. Beste allround hunden som er. 

Anonymkode: 9b139...b0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kun erfaring med engelsk. Krever mye mosjon og trening. Kan være noe sta, så disiplin og rutiner er viktig.

Kommer jo an på hva du skal bruke den til. Er det kun for selskap ville jeg valgt noe annet..

Anonymkode: ee9dd...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt an på rasen, kull, foreldre etc og hvor streng du er/ikke er. 

Hunden min er psykisk sterk, det hadde feks ikke funket å behandle han altfor strengt/hardhendt. Samtidig må han ha klare grenser. En utrolig smart hund som lærer utrolig fort! Min erfaring med setter er at de er lettlærte og villige til å bli med på alt som er "gøy" og gir de noe. Samtidig har han lært hverdagslydighet med største selvfølge. Men, han har stor personlighet og er egenrådig, så han har egne meninger og. Men igjen, han er psyk sterk. En annen setter kan være enklere. 

Anonymkode: 0fd20...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Varierer mer mellom hundene enn setter-variantene. Har hatt både myke og harde utgaver av de, og oppdragelsen må tilpasses individet. 

Du må regne med at det er en høyenergi fuglehund du får, uansett setter-type, som vil ha sterke instinkter til å løpe på jakt. Skal ikke hunden brukes på jakt, anbefaler jeg en annen gruppe hunder.

Anonymkode: b83e7...467

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes masse kunnskap å hente i fuglehundmiljøet. Settere er brukshunder og avles på jaktegenskaper og utseende/helse. Som hverdagshunder vil du oppleve store forskjeller fra hund til hund. Disse variasjonene er etter min mening større enn forskjellene mellom rasene.  Hvis du ikke skal jakte eller  låne ut hunden til jegere synes jeg du skal velge en annen rase. Mange er glad i å løpe med fuglehund, men hundene har ofte vanskelig med å trives i menneskets joggetempo. Det ser flott t, men ikke velg setter bare fordi du løper mye.

En stor fordel med settere er at det drives et veldig seriøst avlsarbeidet men registrering og forskning på sykdommer og arvelige plager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 21.42):

Like mange meninger som det er eiere av settere multiplisert med 3,14.

Anbefaler selv strihåret vorsteh. Beste allround hunden som er. 

Anonymkode: 9b139...b0f

Ja, strihår er best, men hvis man ikke driver med jakt, eller mye ute i skog og mark hele året, passer den ikke for alle. 

Tror ikke TS passer til verken setter, eller vorsteh.

Anonymkode: 2fcec...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja, strihår er best, men hvis man ikke driver med jakt, eller mye ute i skog og mark hele året, passer den ikke for alle. 

Tror ikke TS passer til verken setter, eller vorsteh.

Anonymkode: 2fcec...962

Jeg liker den langhåra mest 🥰

Men hva er forskjellen på setter og vorsteh? Mye energi og jakt på begge. Veldig fine familiehunder med tilstrekkelig aktivisering da såklart, men om setter blir for mye for TS så blir vel vorsteh det også?

Anonymkode: bfc67...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...