Gå til innhold

Leietaker krever avslag i husleie pga. hun deler varmtvannstank.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leier ut et lite hus som er delt inn i flere boenheter. Alle har egen strømmåler. De deler varmtvannstank. Men den går på sokkelen sin strømmåler. Tanken er koblet til smartmåler så det er dokumentert hvor mang kwt tanken bruker. Det er 4 personer fordelt på boenhetene. De skal alle betale solidarisk for forbruket til tanken.

Hun i sokkelen må da få 3/4 av dette fra de andre i huset. Men hun krever avslag i leie tilsvarende dette og sier at hun ikke skal måtte drive pengeinnkreving.

Men det står klart i kontrakten at tanken deles og skal kostnadsfordeles forholdsvis. Strømmen er ikke inkludert, det står klart i kontrakten. Så da er ikke strømmen mitt problem.

Forrige leietaker fikset dette uten problemer.

Anonymkode: 6741a...111

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det ditt problem!!! 

Skjønner henne godt. Hvis en eller flere ikke betaler, skal hun ta tapet selv? 

Anonymkode: 7cddb...014

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal innkreving være hennes ansvar og ikke ditt?

Anonymkode: 95f37...bc8

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er dette ditt problem! Hvorfor overlater du dette til leietaker? Det er ikke leietakers problem at du har et elendig opplegg i huset du leier ut. 

Anonymkode: cfa53...ea1

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Enig med leietaker, det er du som huseier som skal inndrive penger fra de andre. Kontrakten sier bare at kostnaden skal deles, ikke at hun har ansvar for å kreve inn pengene. Skal hun ha den jobben bør fu kompensere henne for det, som f.eks 500 lavere husleie.

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som en rotete ordning for å være helt ærlig.

Skjønner at dette ikke er snakk om et kollektiv, men at de hver bor i sin egen enhet med strømmåler, så de kjenner ikke hverandre. Så blir tilfeldigvis den som bor i sokkelleilgheten ansvarlig for å betale og kreve inn penger for varmvannstanken for de tre andre boenehtene? Ble hun informert før hun flyttet in at det var akkurat hun ville sitte med sokkelleigheten med dette kravet spesifikt, eller bare stod det likt i alle kontrakter også visste hun ikke før hun flyttet inn at det var hun som endte opp med ansvaret? 

Jeg synest du skal gjøre det enkelt og heller legge et påslag på husleien for gjennomsnittet av det varmvatn koster, også betaler du heller for den tanken. Ha det inkludert i husleien. Det er slitsomt å rotete for den som tilfeldigvis sitter i sokkelleiligheten og skulle påta seg dette ansvaret for å kreve inn penger fra 3 vilt fremmede personer hun ikke kjenner. Du får jo allerede inn husleie fra dem, så gjør det enkelt og bak det inn i husleien, og sett den litt opp.

At tidligere beboer godtok denne ordningen, er ikke et godt argumentert for at nåværende må finne seg i det. Det finnes grenser. 

Hadde dette vært meg som hadde fått satt et sånt krav på meg etter å ha flyttet inn, så hadde jeg flyttet ut igjen. Når man leier egen enhet, så skal man absolutt ikke trenge å ha kontakt med andre i egen bygning.

Anonymkode: 58a1b...ed0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ikke ditt problem 😂😂 djisuss. Jeg synes det er helt idiotisk at en leietaker skal kreve inn penger av de andre.

Du kan jo skifte ut til flere små varmtvannsberedere heller. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Leier ut et lite hus som er delt inn i flere boenheter. Alle har egen strømmåler. De deler varmtvannstank. Men den går på sokkelen sin strømmåler. Tanken er koblet til smartmåler så det er dokumentert hvor mang kwt tanken bruker. Det er 4 personer fordelt på boenhetene. De skal alle betale solidarisk for forbruket til tanken.

Hun i sokkelen må da få 3/4 av dette fra de andre i huset. Men hun krever avslag i leie tilsvarende dette og sier at hun ikke skal måtte drive pengeinnkreving.

Men det står klart i kontrakten at tanken deles og skal kostnadsfordeles forholdsvis. Strømmen er ikke inkludert, det står klart i kontrakten. Så da er ikke strømmen mitt problem.

Forrige leietaker fikset dette uten problemer.

Anonymkode: 6741a...111

Er du helt seriøst. Selvfølgelig skal ikke en leietaker drive inn strømkostnaden til de andre leietakerne.

Alternativt så må du lønne leietakeren som skal drive inn midlene for deg. 

Anonymkode: 27c62...81b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ditt problem. Enten gjør du jobben selv eller "betaler" for den.

Anonymkode: 65dd3...4d2

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper hun flytter. 

Og at nestemann flytter.

Og nestemann deretter flytter.

Pga. denne idiotiske ordningen.

Slik at du slutt sitter igjen med ingen som vil leie leiligheten fordi du er en huseier som vil drive med utleie men ikke gidder å være seriøs og ta på deg ansvaret som kreves.

Sånn at du til slutt skjønner at du tilbyr et objekt som ingen vil ha. Da skjønner du at det lønner seg heller å ta litt ansvar og ekstra jobb for at folk skal orke å leie leiligheten. 

Anonymkode: 58a1b...ed0

• Liker 6
Skrevet

TS høres ut som proto-typen på bolighai, Bare jeg får penga mine så driter jeg i leieboer!

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...