Gå til innhold

Noen som vet hvilke banker som tilbyr lån til feriehus i utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier..er det noen her inne som har kjennskap til hvilke norske banker som tilbyr lån til feriehus i utlandet? For eksempel USA? 

Eller om du har erfaring med å ta opp lån i en amerikansk bank som nordmann. 

Anonymkode: 1bfbf...648

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalen er vel å ta opp lån på bolig i Norge å bruke dette til feriehus

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Normalen er vel å ta opp lån på bolig i Norge å bruke dette til feriehus

Det kan være godt mulig. Men i vår situasjon så går ikke det. Det er ikke nok verdi i huset til at vi kan doble huslånet for å kjøpe feriehus. Men vi har betjeningsevne til å doble lånet.

AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er å dra opp lån i Norge, og bruke det på sekundærbolig. 

Har aldri hørt om banker som aksepterer noe annet, i alle fall ikke uten at det er til en helt hinsides rente, da de ikke automatisk kan ta sikkerhet i bolig på samme måte som i Norge, ikke kjenner markedet, andre som har førstepri på verdiene, og så videre. 

Anonymkode: 2be03...d7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan være godt mulig. Men i vår situasjon så går ikke det. Det er ikke nok verdi i huset til at vi kan doble huslånet for å kjøpe feriehus. Men vi har betjeningsevne til å doble lånet.

Om dere ikke er solide nok til å dra opp lån på eksisterende bolig vil dere aldri få lån på sekundærbolig, og spesielt ikke i utlandet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke få lån i USA feks for du har ingen opptjent creditscore der, ivertfall ikke med en rente som er forsvarlig.

Hvis dere ikke kan låne på deres eget hus hva som får dere til å tro at dere får lån på et nytt hus meg krav til egenkapital der også?

Endret av NakenPanda
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det kun DnB.

Anonymkode: 147b0...0bb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Om dere ikke er solide nok til å dra opp lån på eksisterende bolig vil dere aldri få lån på sekundærbolig, og spesielt ikke i utlandet. 

Som jeg skrev handler det ikke om at vi ikke er solide. Vi har en god sparekonto og gode lønninger, men ingen mulighet til å låne på vår eksisterende bolig. Om vi så betalte ned en del på lånet vil det ikke være igjen nok sikkerhet i huset til å låne mer. Huset er gammelt og vil aldri øke masse mer i verdi. (Vi har restaurert) men på grunn av beliggenhet vil ikke huset verdi stige med 3-4 millioner. Dette er allerede avklart med vår nåværende bank. 

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev handler det ikke om at vi ikke er solide. Vi har en god sparekonto og gode lønninger, men ingen mulighet til å låne på vår eksisterende bolig. Om vi så betalte ned en del på lånet vil det ikke være igjen nok sikkerhet i huset til å låne mer. Huset er gammelt og vil aldri øke masse mer i verdi. (Vi har restaurert) men på grunn av beliggenhet vil ikke huset verdi stige med 3-4 millioner. Dette er allerede avklart med vår nåværende bank. 

Da er dere ikke solide. Sett fra noen bankers ståsted. Og må betale stor risikopremie i rente. Dere har ingenting å stille sikkerhet i. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (37 minutter siden):

Du kan ikke få lån i USA feks for du har ingen opptjent creditscore der, ivertfall ikke med en rente som er forsvarlig.

Hvis dere ikke kan låne på deres eget hus hva som får dere til å tro at dere får lån på et nytt hus meg krav til egenkapital der også?

Vi har jo betjeningsevne til å låne mer til å kjøpe andre boliger i Norge om vi ønsker parallelt som vi sitter med den boligen vi har i dag. Så jo, jeg tror det skulle latt seg gjøre. Men som jeg skrev her tidligere så er det ikke nok sikkerhet i huset vårt fordi huset ikke vil stige mer i verdi. 

Et eksempel som er enkelte for dere å forstå: 

En enebolig verdt 6 millioner, med lån på 5 millioner. Så kan man ikke låne nye 4 millioner oppå fordi huset bare er verdt 6. millioner og banken vil ha sikkerheten sin. Uavhengig av vår inntekt. Si vi har inntekt til å kjøpe to hus til 6 millioner hjelper det jo ikke det om dere mener vi må ta opp lån på eksisterende bolig som aldri vil bli verdt mer enn 6. millioner.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men nå var det ikke vår økonomi, sikkerhet eller betjeningsevne som var spørsmålet mitt i utgangspunktet. Spørsmålet mitt var om noen banker i Norge tilbydde lån til bolig i utlandet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har jo betjeningsevne til å låne mer til å kjøpe andre boliger i Norge om vi ønsker parallelt som vi sitter med den boligen vi har i dag. Så jo, jeg tror det skulle latt seg gjøre. Men som jeg skrev her tidligere så er det ikke nok sikkerhet i huset vårt fordi huset ikke vil stige mer i verdi. 

En enebolig verdt 6 millioner, med lån på 5 millioner. Så kan man ikke låne nye 4 millioner oppå fordi huset bare er verdt 6. millioner og banken vil ha sikkerheten sin. Uavhengig av vår inntekt. Si vi har inntekt til å kjøpe to hus til 6 millioner hjelper det jo ikke det om dere mener vi må ta opp lån på eksisterende bolig som aldri vil bli verdt mer enn 6. millioner.

Mente å skrive to boliger hvor hver bolig koster 6. millioner

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Omtrent absolutt alle banker kan gi deg lån til dette. Grunnet du har null sikkerhet. Så forbrukslån er veien og gå. Og slik du skryter av inntekten deres bør jo dette være enkelt.

Anonymkode: 2ffd5...031

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men nå var det ikke vår økonomi, sikkerhet eller betjeningsevne som var spørsmålet mitt i utgangspunktet. Spørsmålet mitt var om noen banker i Norge tilbydde lån til bolig i utlandet.

Ikke uten sikkerhet. 

Og sikkerhet i bolig i utland aksepteres sjeldent. Noen tilbyr. Et raskt googlesøk viser at DnB har en løsning. Men risikopåslaget er stort. Over 7% rente for bolig i Spania, minst, om de i det hele tatt innvilger. Ingen treff på USA. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet ditt er ikke at du ikke har betjeningsevne, problemet er at du ikke har sikkerhet. Jeg tviler på at du finner en norsk bank som er villig til å gi deg lån med pant i en bolig i USA. Jeg vet ikke engang om det er mulig.

Anonymkode: 13861...994

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet ditt er ikke at du ikke har betjeningsevne, problemet er at du ikke har sikkerhet. Jeg tviler på at du finner en norsk bank som er villig til å gi deg lån med pant i en bolig i USA. Jeg vet ikke engang om det er mulig.

Anonymkode: 13861...994

Takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Omtrent absolutt alle banker kan gi deg lån til dette. Grunnet du har null sikkerhet. Så forbrukslån er veien og gå. Og slik du skryter av inntekten deres bør jo dette være enkelt.

Jeg skryter ikke. Det var et eksempel og ikke en vurdering av min betjeningsevne. Hva slags inntekt jeg har spiller ingen rolle for saken, jeg bare lurte om noen viste om noen banker. Ikke en vurdering av min økonomi. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har så god betalingsevne, så er det vel bare å betale ekstra ned på lånet dere har og spare mye i tillegg. Da vil dere kunne kjøpe litt frem i tid.

Anonymkode: 71094...212

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skryter ikke. Det var et eksempel og ikke en vurdering av min betjeningsevne. Hva slags inntekt jeg har spiller ingen rolle for saken, jeg bare lurte om noen viste om noen banker. Ikke en vurdering av min økonomi. 

Klart inntekten din spiller inn. Hadde du hatt så god inntekt som du skryter av, så hadde du betalt ned lånet på huset og dermed hatt sikkerhet til et utenlandslån slik normale folk gjør.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...