Gå til innhold

Vanskelig å be om hjelp for psyken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i utgangspunktet en ressurssterk og oppegående person, med god utdannelse, full jobb og livet generelt på stell. I høst fikk psyken en skikkelig knekk og jeg kom meg ikke opp av senga, så mørkt på alt og ønsket daglig å dø. Oppsøkte lege som tok en depresjonstest som viste alvorlig deprimert. Jeg var klar og tydelig på at jeg ønsket hjelp, men eneste «hjelpen» legen ga meg var sykmelding. Når jeg fortalte om hvordan jeg hadde det begynte han i blant å le. Dette gjorde at jeg skammet meg og ikke ønsket å gå tilbake dit. Fikk meg en ny fastlege som jeg i utgangspunktet liker, men føler ikke jeg får noen hjelp der heller. Har prøvd å gjøre en rekke tiltak selv, men er fortsatt ikke bra. Scorer nå moderat depresjon på test, så noe av det jeg har gjort har jo hjulpet, men tror jeg trenger mer hjelp til å komme helt i mål. Min nye fastlege kom med en kommentar som har satt seg veldig «du har vel aldri opplevd motstand i livet ettersom du går så i kjelleren av dette». Ble helt satt ut av påstanden, for livet mitt har overhodet ikke vært noen dans på roser, men jeg har klart meg bra for det. Føler ikke jeg blir tatt seriøst, og føler meg egentlig bare skamfull og dum. Føler på at måten jeg blir møtt på når jeg åpner meg egentlig forverrer situasjonen litt, da det skaper såpass mye skam for meg. Hva kan jeg gjøre med dette?

Anonymkode: 21d20...337

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du har gjort en innsats for deg selv. Og ikke minst bra at du byttet fastlege. 

Veldig dumt at den nye fastlegen sa noe så dumt. Dessverre så er ikke nødvendigvis fastleger så gode på å møte folk. De skal være det, men som du har erfart så er de ikke det. Og det er dumt at du har fått to erfaringer på dette. 

Har du råd til å betale for privat psykolog? 

Anonymkode: fa493...0ef

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så bra at du har gjort en innsats for deg selv. Og ikke minst bra at du byttet fastlege. 

Veldig dumt at den nye fastlegen sa noe så dumt. Dessverre så er ikke nødvendigvis fastleger så gode på å møte folk. De skal være det, men som du har erfart så er de ikke det. Og det er dumt at du har fått to erfaringer på dette. 

Har du råd til å betale for privat psykolog? 

Har i utgangspunktet råd til det, problemet er at nærmeste private psykolog er 2,5 timer unna, så blir veldig mye dyrere enn bare for timen mtp kjøring osv. Men har sett at man kan ha videosamtale, er bare så høy terskel for det da jeg hater kommunikasjon over tlf/nett slik🙈

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som fikk deg i kjelleren som gjorde at legen reagerte. 

Det er vel ingen hemmelighet at det har gått en farsott i "utbrenthet, angst, depresjon m.m" blant kvinner de siste årene.

Gjelder spesielt kvinner født på slutten av 80 tallet og utover.  Årsaken til dette fenomenet er de skrevet utallige artikler så det trenger man vel ikke gå nærmere inn på. 

Anonymkode: dd4ce...9b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor informerer ikke fastlegen om det rent kjemiske som skjer ved en depresjon? Alt kan tilsynelatende være helt etter boka og man kan fortsatt kjenne på depressive symptomer. 

Anonymkode: d27f2...bf7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det som fikk deg i kjelleren som gjorde at legen reagerte. 

Det er vel ingen hemmelighet at det har gått en farsott i "utbrenthet, angst, depresjon m.m" blant kvinner de siste årene.

Gjelder spesielt kvinner født på slutten av 80 tallet og utover.  Årsaken til dette fenomenet er de skrevet utallige artikler så det trenger man vel ikke gå nærmere inn på. 

Anonymkode: dd4ce...9b2

Har vært ufrivillig barnløs i 5 år og hatt 8 spontanaborter, den siste senabort i uke 22. Det var da psyken fikk en total knekk.

• Liker 1
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe å få hjelp med da. Det er du som må gjøre jobben 100% selv. 

Rutiner med mat og søvn. 
Kom deg ut hver dag. 

Ta tiden til hjelp, for det går over. 

Er ikke mer å gjøre enn som så

Anonymkode: 7c104...a1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har vært ufrivillig barnløs i 5 år og hatt 8 spontanaborter, den siste senabort i uke 22. Det var da psyken fikk en total knekk.

Å kjære… 💔❤️

Anonymkode: bd550...15a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har i utgangspunktet råd til det, problemet er at nærmeste private psykolog er 2,5 timer unna, så blir veldig mye dyrere enn bare for timen mtp kjøring osv. Men har sett at man kan ha videosamtale, er bare så høy terskel for det da jeg hater kommunikasjon over tlf/nett slik🙈

Her har du flere løsninger. Go for it! ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe å få hjelp med da. Det er du som må gjøre jobben 100% selv. 

Rutiner med mat og søvn. 
Kom deg ut hver dag. 

Ta tiden til hjelp, for det går over. 

Er ikke mer å gjøre enn som så

Anonymkode: 7c104...a1d

Har gode rutiner for alt dette, og har jobbet veldig hardt både med forebygging og behandling. I blant trenger man faktisk hjelp for å komme i mål. Er fullstendig klar over at jobben er min, men som du kanskje vet så er det ikke alle jobber som kan utføres helt uten bistand 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også en fastlege som var totalt uinteressert. Jeg tror kanskje enkelte av dem opplever så mye fælt at de blir avstumpet.

Hva slags hjelp er det du ønsker? Jeg tror kanskje det er letter hvis du sier tydelig hva du er ute etter. Det måtte jeg gjøre.

Anonymkode: 7ba59...f84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde også en fastlege som var totalt uinteressert. Jeg tror kanskje enkelte av dem opplever så mye fælt at de blir avstumpet.

Hva slags hjelp er det du ønsker? Jeg tror kanskje det er letter hvis du sier tydelig hva du er ute etter. Det måtte jeg gjøre.

Anonymkode: 7ba59...f84

Ba konkret om henvisning til samtaleterapi, da jeg tror jeg kan ha effekt av dette. Opplever også egentlig at kroppen min er i en slags beredskap eller traumetilstand, så mulig jeg hadde hatt effekt av traumeterapi og ikke nødvendigvis at det er depresjonen som er problemet lenger. Ikke at jeg skal sette diagnoser på meg selv, men det er iallfall slik det oppleves utifra symptomene jeg nå kjenner på. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Føler på at måten jeg blir møtt på når jeg åpner meg egentlig forverrer situasjonen litt, da det skaper såpass mye skam for meg. 

Leger skal ikke behandle pasientene nedlatende slik de gjorde mot deg 

AnonymBruker
Skrevet

Hun med den bloggen om å bli alenemor som også er psykolog har terapi over video. Hun opplevde endel spontanaborter før hun fikk datteren sin.  

Anonymkode: b44d3...8b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun med den bloggen om å bli alenemor som også er psykolog har terapi over video. Hun opplevde endel spontanaborter før hun fikk datteren sin.  

Interessant. Hvem er dette? Hadde absolutt vært å foretrekke noen som har noe egen erfaring med spontanaborter, da det virker som dette blir bagatellisert og sett veldig ned på av mange helsepersonell

AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart du er deprimert av så mange spontanaborter. Det må jo være så trist. Jeg hadde én spontanabort og syntes det var det værste jeg har opplevd. Ikke gi opp prosjekt baby. Du får prøve den onlinepsykologen i første omgang og ta det derfra. Klem❤️

Anonymkode: 1c36a...4c0

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, jeg synes det høres ut som du har hatt helt sykt uflaks når to fastleger begge oppfører seg helt idiotisk mot deg. Ikke rart du vegrer deg litt, men det skal veldig mye til at du skal ha såpass uflaks tre ganger på rad... Depresjonen gjør nok også at du føler deg en del mer skamfull og dum enn det som situasjonen tilsier! Prøv å overse den følelsen litt hvis du kan og fokuser på det du logisk sett vet er riktig. De var noen ufølsomme fjols og du må stå på videre for å få hjelpen du trenger. 

Anonymkode: 4cab8...c3c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Interessant. Hvem er dette? Hadde absolutt vært å foretrekke noen som har noe egen erfaring med spontanaborter, da det virker som dette blir bagatellisert og sett veldig ned på av mange helsepersonell

Tina Avantis. Hun opplevde endel år som ufrivillig barnløs før hun fikk barn via eggdonasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Var det mannlige fastleger?

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for noen dustete fastleger du har. Noen ganger kan man faktisk bli deprimert helt uten ytre påvirkning, det handler om kjemi. Men i ditt tilfelle så har du jo opplevd ganske ødeleggende og triste ting❤️

Jeg hadde selv 4 spontanaborter i min tid, den siste i uke 18. Det som hjalp meg var å prate med andre i samme situasjon. Dette er mange år siden, men vi var en gruppe som holdt kontakten i noen år. Det var en fin opplevelse og jeg følte meg ikke så alene. Og sammen med likesinnede slapp jeg de dumme kommentarene som folk som ikke har opplevd dette kan finne på å komme med...

Anonymkode: c8423...907

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...