AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #1 Skrevet 19. mars 2024 Fikk melding fra barnehagen i dag at man kan komme på en samtale før skolestart. Står også at det er frivillig. Lurer på om det er verdt å ha en sånn samtale? Dette er mitt første barn som skal på skole til høsten så har lite peiling om dette Anonymkode: d26da...95f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #2 Skrevet 19. mars 2024 VERDT det??? Men herregud. Det er jo en samtale før skolen, så du lærer barnet ditt litt å kjenne og hvilke styrker og "svakheter" det har før skolestart. Anonymkode: 417f7...a7d 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #3 Skrevet 19. mars 2024 Selvfølgelig skal dere gå! Anonymkode: 68cfe...d16 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #4 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): VERDT det??? Men herregud. Det er jo en samtale før skolen, så du lærer barnet ditt litt å kjenne og hvilke styrker og "svakheter" det har før skolestart. Anonymkode: 417f7...a7d Det står ikke at foreldrene skal få informasjon, de skal gi informasjon om barnet som er nyttig for skolen. Anonymkode: f002e...351 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #5 Skrevet 19. mars 2024 Vi fikk tilbud om dette - valgte å gå. Syns det var nyttig i forhold til skolestart for barnet. Men er valgfritt.. Hvis du tenker at bhg vet alt du ønsker skolen skal vite om barnet før overføring - så er det ikke sikkert du får utbytte av det. Anonymkode: 7f9c4...337 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #6 Skrevet 19. mars 2024 Jobber i bhg, og hos oss er det obligatorisk for foreldrene å ha denne samtalen. I etterkant blir det skrevet detaljert referat med det som ble snakket om, foreldre får tilsendt og må signere digitalt om de er enige om at det er denne informasjonen som skal gis til skolen. Skolen får etterpå tilsendt disse referatene før bhg og skole har overføringssamtaler sammen. Hos oss blir det gjort slik. det er jo for at skolen skal være mest mulig forberedt på å møte ditt barn, og gi det en god overgang. Og bhg gir dere foreldre mulighet til å innvirke på hva som fortelles til skolen. Anonymkode: 85d9d...dc6 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #7 Skrevet 19. mars 2024 Trodde slik møtte var obligatorisk. Er jo det med om dere er enig i at den informasjonen om ditt barn over i skolen. Er jo samme når de ska på ungdomskolen. Alle steder jeg har jobbet er dette noe som er obligatorisk og at en bør møtte på. Noen ganger kan det og bli til enighet hvis der er ting bhg mener eks at ppt bør komme tidlig inn osv Anonymkode: 53065...674 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #8 Skrevet 19. mars 2024 Dette er en av de obligatoriske foreldresamtalene i vår barnehage. Rart at dette er frivillig noen steder. Og enda rarere at dere som foreldre lurer på om det er «verdt det»!? Anonymkode: 8a6b4...478 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #9 Skrevet 19. mars 2024 Oi, dette var litt spennende å lese! I kommunen jeg bor i, er de fleste barnehagene svært tilbakeholdne med info om barna fordi de ønsker de skal starte med blanke ark. Jeg har jobbet i mange år i småskolen, og jobber nå i PPT, og vi syns det er kjempesynd når barnehagene ikke vil utveksle informasjon om barna. Det eneste vi kan støtte oss på er innskrivingssamtalen gjort med foreldre og barn, og da er det ikke like lett å være ærlig om barnet sitt mens det hører på. Vi ønsker jo bare å møte barna på deres premisser, og jeg er overbevist om at overgangen til skole blir mye bedre dess mer nyttig informasjon skolen har. Likevel litt usikker på hvilket mandat barnehagen har til å gi opplysninger til skole som kan være taushetsbelagt i tilfelle foreldrene nekter å møte (mtp postene over der det står at slike møter er obligatoriske i slutten av siste barnehageår). Noen som vet? Anonymkode: 9e5e1...31f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #10 Skrevet 19. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Oi, dette var litt spennende å lese! I kommunen jeg bor i, er de fleste barnehagene svært tilbakeholdne med info om barna fordi de ønsker de skal starte med blanke ark. Jeg har jobbet i mange år i småskolen, og jobber nå i PPT, og vi syns det er kjempesynd når barnehagene ikke vil utveksle informasjon om barna. Det eneste vi kan støtte oss på er innskrivingssamtalen gjort med foreldre og barn, og da er det ikke like lett å være ærlig om barnet sitt mens det hører på. Vi ønsker jo bare å møte barna på deres premisser, og jeg er overbevist om at overgangen til skole blir mye bedre dess mer nyttig informasjon skolen har. Likevel litt usikker på hvilket mandat barnehagen har til å gi opplysninger til skole som kan være taushetsbelagt i tilfelle foreldrene nekter å møte (mtp postene over der det står at slike møter er obligatoriske i slutten av siste barnehageår). Noen som vet? Anonymkode: 9e5e1...31f Hva er innskrivingssamtale? Det har aldri vi hatt. Anonymkode: a7f9f...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #11 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva er innskrivingssamtale? Det har aldri vi hatt. Anonymkode: a7f9f...0e0 Alle skolestartere blir invitert sammen med foreldrene til skolen ila våren før de skal begynne, på en uformell samtale med en person fra skolen. Trenger ikke å være kommende kontaktlærer som møter dem (man har jo ikke alltid kontroll på hvem som blir kontaktlærer før i juni) men kan være noen andre. Da har man et slags "intervju" der man spør om diverse, om det er noe skolen burde vite osv. Men igjen, vanskelig å snakke om de utfordrende tingene når barnet sitter sammen med deg.. Anonymkode: 9e5e1...31f 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #12 Skrevet 20. mars 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Alle skolestartere blir invitert sammen med foreldrene til skolen ila våren før de skal begynne, på en uformell samtale med en person fra skolen. Trenger ikke å være kommende kontaktlærer som møter dem (man har jo ikke alltid kontroll på hvem som blir kontaktlærer før i juni) men kan være noen andre. Da har man et slags "intervju" der man spør om diverse, om det er noe skolen burde vite osv. Men igjen, vanskelig å snakke om de utfordrende tingene når barnet sitter sammen med deg.. Anonymkode: 9e5e1...31f Det har ikke skolen vår. Men vi fyller både ut skjema med barnehagen og selv når vi skriver barnet inn i portalen Anonymkode: a7f9f...0e0
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #13 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det står ikke at foreldrene skal få informasjon, de skal gi informasjon om barnet som er nyttig for skolen. Anonymkode: f002e...351 Ja, og da får foreldrene også informasjon om hva barnehagen mener skolen bør vite om barnet. Anonymkode: 417f7...a7d 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #14 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Likevel litt usikker på hvilket mandat barnehagen har til å gi opplysninger til skole som kan være taushetsbelagt i tilfelle foreldrene nekter å møte (mtp postene over der det står at slike møter er obligatoriske i slutten av siste barnehageår). Noen som vet? Jeg som skrev over om obligatoriske samtaler, og st foreldre må signere før informasjonen går over til skolen. Om foreldre ikke møter eller ikke ønsker å gi noe informasjon videre så sender vi tomt dokument. Det er foreldrene som har siste ordet på hva som skal over til skolen og ikke, selv om det er ting vi tenker er viktig. Anonymkode: 85d9d...dc6 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #15 Skrevet 20. mars 2024 Dette er vanlig, og jeg synes også det er viktig. Her avtaler dere hva skolen skal få vite om barnet på forhånd, f.eks utfordringer. Vår datter hadde mye utfordringer, og avtalte på dette møtet med barnehagen at de skulle sende over informasjon om utfordringene slik at skolen var forberedt før barnet begynte. Helt supert, og barnet ble møtt på utfordringene sine fra dag 1. Jeg slapp å opplyse/informere skolen om dette, og de slapp å finne det ut på egenhånd. For det ville dukket opp. Men det er ikke alle utfordringer man vil skal gå videre, og noen ganger er det godt for både barn og foreldre å få en frisk start på skolen. En start hvor ingen kjenner deg fra før og ingen vet hva man har vært gjennom tidligere. Anonymkode: 97a84...918 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #16 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Oi, dette var litt spennende å lese! I kommunen jeg bor i, er de fleste barnehagene svært tilbakeholdne med info om barna fordi de ønsker de skal starte med blanke ark. Jeg har jobbet i mange år i småskolen, og jobber nå i PPT, og vi syns det er kjempesynd når barnehagene ikke vil utveksle informasjon om barna. Det eneste vi kan støtte oss på er innskrivingssamtalen gjort med foreldre og barn, og da er det ikke like lett å være ærlig om barnet sitt mens det hører på. Vi ønsker jo bare å møte barna på deres premisser, og jeg er overbevist om at overgangen til skole blir mye bedre dess mer nyttig informasjon skolen har. Likevel litt usikker på hvilket mandat barnehagen har til å gi opplysninger til skole som kan være taushetsbelagt i tilfelle foreldrene nekter å møte (mtp postene over der det står at slike møter er obligatoriske i slutten av siste barnehageår). Noen som vet? Anonymkode: 9e5e1...31f Hvis foreldrene ikke møtter eller skriver under på evnt opplysninger så blir det bare levert en tom mappe til skolen. Men kun navn, foresatte og adresse og tlfnr Anonymkode: 53065...674 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #17 Skrevet 20. mars 2024 Har ikke hatt det til mine, men hadde selvfølgelig gått dersom vi fikk tilbud. Her var det fellesmøte med barn og foreldre i juni før skolestart. Veldig hyggelig og spennende å se hvem barna skulle begynne i klasse med Anonymkode: f35e4...abe
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #19 Skrevet 20. mars 2024 Har ikke fått info om noe slikt møte for noen av mine barn, men det er 5-6 år siden sistemann gikk i barnehagen. Jeg tenkte umiddelbart at det var et møte for foreldre til barn med spesielle behov. Og hvis mine barn ikke hadde hatt noe spesielt skolen måtte vite om, ville jeg tenkt at vi ikke var i målgruppa for møtet. Det er jammen nok møter som gjelder barna på både skole og barnehage, at når jeg selv ikke ser behovet, vil jeg heller ikke ta opp andres tid unødig. Men før jeg svarte, ville jeg kanskje spurt barnehagen om hva de tenkte, bør alle ha en slik samtale. Anonymkode: 4859b...b92
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #20 Skrevet 20. mars 2024 Hadde vi hatt et sånt tilbud for 7-8 år siden da det var aktuelt for oss, hadde vi gått. Her var det vanlig at skolen hadde samtale med Ped.Leder i barnehagen, og så gikk de gjennom litt om hvert barn. Foreldre hadde ingen kontakt med skolen før skolestart. Evt. møte med skolen kunne først settes opp når klassene var fordelt, og det var valgt lærer for klassen. (I praksis etter skolestart) Anonymkode: 59b06...508
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå