Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er løsningen på dette? Og kan fosteret være helt friskt selv om det tar til seg for lite? Jeg vet at noen i slekta har opplevd dette, og håper ikke det er noe arvelige greier:( 

Anonymkode: c6c22...56c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvilken uke det er snakk om. Stor forskjell på uke 12 og 40. 

Anonymkode: 8843a...0ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hvor stort avviket er, om veksten har stoppet opp eller om den bare følger sin egen kurve osv. 

Anonymkode: ae620...376

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kommer helt an på hvor stort avviket er, om veksten har stoppet opp eller om den bare følger sin egen kurve osv. 

Hva gjør de hvis det er stort avvik? 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør de hvis det er stort avvik? 

Da jeg var på overtidskontroll da jeg var 41+3 sa de at de setter i gang fødselen om baby er for liten. Det er tegn på at morkaka ikke gir nok næring og da må baby ut. 

Anonymkode: 8843a...0ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble igangsatt på termindato fordi babyen hadde vokst fryktelig lite siden siste kontroll (hadde ekstra oppfølging på grunn av risikosvangerskap, så hadde ekstra ultralyder). De hadde beregnet at hun var rundt 3100 g, men var 2700 når hun ble født. Da får ikke babyen nok næring, og må ut. Skjer det veldig tidlig i svangerskapet (før de kan redde babyen) vet jeg ikke hva de gjør. 

Anonymkode: 5d26b...81f

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på hvor langt en er på vei. De følger opp med ekstra ultralyder, og er en langt nok på vei forløses barnet hvis det vokser for lite eller ikke i det hele tatt. 
Ble selv satt i gang i uke 35 fordi barnet sluttet å vokse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er du selv ts? Er du liten av vekst, eller er noen i familien din det? Hører om mange som har små babyer fordi de er små selv. Jeg er 180 og har bare høye i familien. Får selv store barn.

Anonymkode: 3d118...daf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ble igangsatt på termindato fordi babyen hadde vokst fryktelig lite siden siste kontroll (hadde ekstra oppfølging på grunn av risikosvangerskap, så hadde ekstra ultralyder). De hadde beregnet at hun var rundt 3100 g, men var 2700 når hun ble født. Da får ikke babyen nok næring, og må ut. Skjer det veldig tidlig i svangerskapet (før de kan redde babyen) vet jeg ikke hva de gjør. 

Jeg tipper de ser det an og ser om enten 1) kroppen ordner opp selv eller 2) det skjer en endring i positiv retning. 

Anonymkode: 84dde...14a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De satt dato for igangsettelse. Babyen kom selv før igangsettelsen.

Anonymkode: 016f1...3c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan er du selv ts? Er du liten av vekst, eller er noen i familien din det? Hører om mange som har små babyer fordi de er små selv. Jeg er 180 og har bare høye i familien. Får selv store barn.

Anonymkode: 3d118...daf

Liten av vekst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Liten av vekst.

Og da forventer du at babyen skal være større?

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Og da forventer du at babyen skal være større?

Det er forskjell på er foster i magen og et født menneske. Alle bør følge sin egen vekstkurve. Er det avvik på denne kan det være grunn til bekymring. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Melus said:

Det er forskjell på er foster i magen og et født menneske. Alle bør følge sin egen vekstkurve. Er det avvik på denne kan det være grunn til bekymring. 

Enig. Det har egentlig ingen sammenheng. 

• Liker 3
Skrevet

det kommer an på hvor langt man er kommet og hvor mye på minus siden baby er 

baby her ble målt til å vøre for lita i rundtu uke 22 ish, da -4% 

ble innkalt til ul hver andre uke og vekstavviket ble bare mer og mer på minus siden. ble lagt inn i uke 32 , da med mulig igangsettelse men pga god form hos meg og baby klarte vi å strekke det til uke 35. uke 35+2 så ble det drypptest som hun tålte dårlig og som endte i hks. 

42cm og 1780 gram var hun. 3 uker på intensiven, sugesvak men helt frisk ellers. er i dag straks 4 år og er foran jevnaldrende på mange utviklingspunkter

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble målt til -27% på en kontroll pga lite bevegelse. Ble fulgt opp med ny ultralyd og sparketest annenhver uke for å følge med på utviklingen. Ble sagt at hun ville være ca 2,9 kg hvis jeg gikk til termin. Hun ble født 2 dager over termin og veide 3,7 kg… så her viste målingene veldig feil, heldigvis! 
men veldig glad for de tok det seriøst, og at jeg fikk jevnlig oppfølging. 

Alle får tilpassrt oppføling i forhold til sin utfordring og hva som blir målt hos sitt foster

Anonymkode: c3fc2...01f

• Liker 1
Skrevet
On 3/20/2024 at 10:37 AM, Melus said:

Enig. Baby her var midt på kurven i magen og da hun kom ut, men falt ned på både vekt og lengdekurven senere, og har holdt en lavere kurve i etterkant. Både jeg og mannen min er lave og var små som barn, så ikke så rart her. Hun holder den nye kurven. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (6 timer siden):

det kommer an på hvor langt man er kommet og hvor mye på minus siden baby er 

baby her ble målt til å vøre for lita i rundtu uke 22 ish, da -4% 

ble innkalt til ul hver andre uke og vekstavviket ble bare mer og mer på minus siden. ble lagt inn i uke 32 , da med mulig igangsettelse men pga god form hos meg og baby klarte vi å strekke det til uke 35. uke 35+2 så ble det drypptest som hun tålte dårlig og som endte i hks. 

42cm og 1780 gram var hun. 3 uker på intensiven, sugesvak men helt frisk ellers. er i dag straks 4 år og er foran jevnaldrende på mange utviklingspunkter

Hva er drypptest? Er nysgjerrig, men fant ikke noe på nettet om det 😊

Anonymkode: a97f6...154

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er drypptest? Er nysgjerrig, men fant ikke noe på nettet om det 😊

Anonymkode: a97f6...154

de starter fødselen for å se om baby tåler riene :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 23.54):

Jeg tipper de ser det an og ser om enten 1) kroppen ordner opp selv eller 2) det skjer en endring i positiv retning. 

Ja vil tro det 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...