AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #1 Skrevet 19. mars 2024 Satt med en kollega idag og kom på snakk om sløsing og luksusfellen. Jeg drikker Cola daglig, maks 1.5 liter daglig. Drikker ikke kaffe, te eller noe annet. Drikker aldri alkohol og bruker ikke tobakk av noe slag. Om jeg skulle havnet på luksusfellen og de ville fått meg til å slutte med Cola, så ville faktisk utgiftene økt. Da måtte jeg erstattet det med melk og literprisen på lettmelk idag er 18.91, mens på Cola Zero er den på 8.25 pr/l. Jeg drikker ikke vann og kommer ikke til å gjøre det heller. Vannet her er ikke godt. Kollegaen min sa dette var sløsing, jeg kan skjønne hva han mener men er uenig. Jeg var enig i at hans forbruk av snus, energidrikk og litt andre ting er sløsing. Vil dere kalle dette sløsing fra min side? Maks 1.5 l Cola fra jeg står opp til jeg legger meg? Anonymkode: 9adb1...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #2 Skrevet 19. mars 2024 Det er sløsing når man kan drikke vann «gratis». Men spiller det noen rolle? Så lenge du har råd til det og det er ditt ønske så er det jo akkurat like mye sløsing som snus, godteri, alkohol osv. Anonymkode: cfddf...197 17
xQueenKx Skrevet 19. mars 2024 #3 Skrevet 19. mars 2024 Det er vel uansett kun et problem hvis colaforbruket går utover generell økonomi. Jeg drikker ikke brus og ville kalt det sløsing, men det er jo kun etter mine egne standarder. Har du råd til det, kos deg med brusen. Ellers synes jeg ikke at snus et noe bedre å bruke penger på, akkurat. 2
Gjest ti10 Skrevet 19. mars 2024 #4 Skrevet 19. mars 2024 Hvis dette er det mest unødvendige du bruker penger på, synes ikke man kan kalle det sløsing, med mindre du har ekstremt trang økonomi. Men hvis du vil drikke noe billigere, kan du jo kjøpe saft.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #5 Skrevet 19. mars 2024 Alt er relativt. Med grei økonomi og lite sløsing ellers, så ville jeg ikke sett på det som sløsing. Hvis du har masse gjeld etc, så er det sløsing. Anonymkode: ab0d3...70d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #6 Skrevet 19. mars 2024 Det blir sjukt dyrt å behandle syreskadene du vil få av å ha et væskeinntak som utelukkende bestående av Cola. Anonymkode: df839...c5b 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #7 Skrevet 19. mars 2024 Fra mitt perspektiv er det sløsing (og utrolig usunt), men hvis du har råd til det er uproblematisk. Tror forresten ikke luksusfellen hadde kjøpt din argumentasjon. Du måtte drukket 1.5 liter melk om du ikke kunne drikke brus...? Synes jeg ser for meg programlederen når du sier det 😄 Anonymkode: 3907a...0ba 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #8 Skrevet 19. mars 2024 Tenker at forbruket av brus er mer bekymringsfullt enn selve pengebruken, så lenge du har råd til det. 1,5 l melk hadde heller ikke vært veldig sunt, men kanskje bedre enn brus. Syre sliter på tennene, og kullsyre er vel ikke bra for benbygningen heller. Om det i tillegg er med sukker er det dobbelt ille for tennene. Vi er tre stk. og drikker max 3 l brus i uka (i helga). Drikker sukkerfri saft, ikke optimalt det heller, men bedre enn brus. Anonymkode: 8d571...0e3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #9 Skrevet 19. mars 2024 Å drikke brus fremfor vann er ett økonomisk og ett helsemessige dårlig valg. Men de aller fleste har noe de bruker penger på hvor de kunne valgt noe mer økonomisk eller sunnere. Anonymkode: 3f75d...c36 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #10 Skrevet 19. mars 2024 Man kan faktisk kjøpe vann Anonymkode: 8e6e6...54f 4
svartkatt Skrevet 19. mars 2024 #11 Skrevet 19. mars 2024 Drikker du så mye cola for å spare penger? Altså ikke bare pga du liker det.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #12 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fra mitt perspektiv er det sløsing (og utrolig usunt), men hvis du har råd til det er uproblematisk. Tror forresten ikke luksusfellen hadde kjøpt din argumentasjon. Du måtte drukket 1.5 liter melk om du ikke kunne drikke brus...? Synes jeg ser for meg programlederen når du sier det 😄 Anonymkode: 3907a...0ba 1.5 liter væske i løpet av ett døgn er egentlig for lite, så mengden ville ikke Hallgeir og Co reagert på. Argumentet mitt kanskje, men da skal de gjerne få smake vannet her jeg bor. Slettes ikke godt, ikke engang med saft. Driver heldigvis å bytter ut tør på sikt i kommunen. Anonymkode: 9adb1...7ba 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. mars 2024 #13 Skrevet 19. mars 2024 De aller, aller flere kjøper en masse ting de egentlig ikke har bruk for. Brus er forholdsvis billig sammenligna med alkohol, tobakk, cafebesøk, take away o.l. av mat og drikke, så jeg synes ikke det er noe å pirke på. Men det høres jo veldig usunt ut, da, spesielt for tennene.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #14 Skrevet 19. mars 2024 svartkatt skrev (1 minutt siden): Drikker du så mye cola for å spare penger? Altså ikke bare pga du liker det. Nei, jeg har råd til Cola. Er ingen luksusfellen kandidat. Jeg drikker som sagt ikke kaffe, te, vann. Drikker vel ikke melk heller, men kunne byttet it cola med melk om det ble helsemessig nødvendig. Anonymkode: 9adb1...7ba
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. mars 2024 #15 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1.5 liter væske i løpet av ett døgn er egentlig for lite, så mengden ville ikke Hallgeir og Co reagert på. Argumentet mitt kanskje, men da skal de gjerne få smake vannet her jeg bor. Slettes ikke godt, ikke engang med saft. Driver heldigvis å bytter ut tør på sikt i kommunen. Anonymkode: 9adb1...7ba Da er det bra at mesteparten av væsken vi får i oss er gjennom maten. Det er ikke meninga man skal drikke litervis - selv om selgere av både vann, brus og drikkeflasker prøver å overbevise oss om noe annet...
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #16 Skrevet 19. mars 2024 Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå): Da er det bra at mesteparten av væsken vi får i oss er gjennom maten. Det er ikke meninga man skal drikke litervis - selv om selgere av både vann, brus og drikkeflasker prøver å overbevise oss om noe annet... Spørs jo hva man spiser det. Jeg spiser sjelden middag, så det går i brødskiver og pålegg som feks ost og kaviar. Anonymkode: 9adb1...7ba
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #17 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Satt med en kollega idag og kom på snakk om sløsing og luksusfellen. Jeg drikker Cola daglig, maks 1.5 liter daglig. Drikker ikke kaffe, te eller noe annet. Drikker aldri alkohol og bruker ikke tobakk av noe slag. Om jeg skulle havnet på luksusfellen og de ville fått meg til å slutte med Cola, så ville faktisk utgiftene økt. Da måtte jeg erstattet det med melk og literprisen på lettmelk idag er 18.91, mens på Cola Zero er den på 8.25 pr/l. Jeg drikker ikke vann og kommer ikke til å gjøre det heller. Vannet her er ikke godt. Kollegaen min sa dette var sløsing, jeg kan skjønne hva han mener men er uenig. Jeg var enig i at hans forbruk av snus, energidrikk og litt andre ting er sløsing. Vil dere kalle dette sløsing fra min side? Maks 1.5 l Cola fra jeg står opp til jeg legger meg? Anonymkode: 9adb1...7ba Du har u lands problemer og i lands problemer, bare ikke glem kgs problemer.. Hesus altså. Skjønner du ikke at det er sløsing og skadelig 1,5 liter cola daglig så får det meg til å undres hva slags utdannelse og jobb du har? Anonymkode: 802d7...c4a
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #18 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det blir sjukt dyrt å behandle syreskadene du vil få av å ha et væskeinntak som utelukkende bestående av Cola. Anonymkode: df839...c5b Har refusjon pga andre plager med munnhulen. Anonymkode: 9adb1...7ba
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. mars 2024 #19 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spørs jo hva man spiser det. Jeg spiser sjelden middag, så det går i brødskiver og pålegg som feks ost og kaviar. Anonymkode: 9adb1...7ba Det er væske i all slags mat, men selvsagt mer i tomater enn knekkebrød
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #20 Skrevet 19. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: 1.5 liter væske i løpet av ett døgn er egentlig for lite, så mengden ville ikke Hallgeir og Co reagert på. Argumentet mitt kanskje, men da skal de gjerne få smake vannet her jeg bor. Slettes ikke godt, ikke engang med saft. Driver heldigvis å bytter ut tør på sikt i kommunen. Anonymkode: 9adb1...7ba Om det bare hadde vært mulig å kjøpe vann. Gjerne i praktiske 5-liters dunker som koster rundt 30 kroner... Man kan jo drømme. Argumentasjonen din minner meg om han som alltid kjøpte lunsj på bensinstasjonen. Lage mat selv med ingredienser kjøpt på matbutikk?? Helt utenkelig Anonymkode: 3907a...0ba 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå