Gå til innhold

Dere som skal bytte etternavn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Beholder dere deres gamle etternavn før det nye? Når dere har mellomnavn også? Da blir det jo 4 navn. Begge vi har lange etternavn, og jeg vil beholde mellomnavnet mitt, men så synes jeg det er litt leit å kvitte seg HELT med mitt gamle etternavn også. Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Markblomsten
Skrevet

Ingen av oss har mellomnavn, så vi tar begge etternavnene begge to etter bryllupet. Mitt først og hans til sist :tommel:

Skrevet

Jeg syns at to navn er mer enn nok, så jeg hiver mitt gamle og tar det nye fine etternavnet hans.

Skrevet

Ja,... :sjenert:

Jeg tok hans navn i tillegg til mine tre, så jeg har fire. Dette er nå fire år siden, og nei jeg bruker dem ikke alle sammen, kn det første og det siste.

Skrevet

Jeg har ikke mellomnavn, men jeg dropper mitt gamle og tar kun hans etternavn etter bryllupet.

Skrevet

Jeg har et etternavn som mellomnavn og et etternavn jeg bruker i det daglige, mannen har bare et etternavn men har et fornavn som mellomnavn. Etter bryllupet tar vi begge to mitt mellomnavn og hans etternavn. Jeg ender da opp med tre navn og han med fire. Hans etternavn er veldig kort, så hvis jeg bare hadde tatt det hadde jeg endt opp med totalt seks bokstaver i navnet og det blir litt stusselig... I tillegg betyr mellomnavnet mitt mye for meg, jeg valgte selv å ta mammas pikenavn som mellomnavn da jeg var 12 år, og vil videreføre det.

Gleder meg til å ta i bruk våre nye navn jeg!

Skrevet

Planen er at jeg etter vi er gift kun skal ha mannens navn. (Sånn at vi endelig heter det samme alle 4 her i huset :) Barna har nemlig bare fått hans navn......)

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Jeg har alltid hatt fire navn (to fornavn og to etternavn). Når jeg gifter meg tar min tilkommende mann mitt siste etternavn som nytt mellomnavn (han får da i alt tre navn), mens jeg bytter ut mitt ene mellomnavn (det nest-siste) med hans etternavn (og fortsetter altså å ha fire navn)! Jeg har barn fra før av som har mitt etternavn som sitt etternavn, og ønsker derfor ikke å gi opp etternavnet mitt selv om jeg på sett og vis er vel så knyttet til det mellomnavnet som forsvinner! Litt rart, men også fint å bytte slik på etternavnene våre synes vi. Og så vil jo da både mine og våre (fremtidige) barn og ha et navn felles! Håper navnesurret ble forståelig nok ;)

Skrevet

Jeg har også mellomnavn, og har tenkt mye på dette, men tror jeg ender opp med å beholde mitt etternavn og ta hans i tillegg. Jeg trenger jo ikke å bruke alle til vanlig. :)

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg dropper mellomnavnet mitt og beholder hovedetternavnet mitt og tar hans til slutt

Skrevet

Eg tar hans etternamn i tillegg til mitt eige.

Skrevet

Ja, jeg har fire navn, men benytter stort sett bare det første og det siste, gjerne med initialene på den andre og det tredje når jeg skriver under på noe

Skrevet

Når vi giftet oss i fjor tok jeg hans etternavn, og beholdt mitt etternanv som mellomnavn. Hadde ikke lyst til helt å kvitte meg med min identitet selv om jeg ville ta hans navn :)

Skrevet

Jeg fjernet mellomnavnet mitt ved å søke før bryllupet. Tok så bare hans navn da vi giftet oss. Ungene hadde bare hans, så nå heter vi alle det samme.

Skrevet

Jeg skal ta hans etternavn i tillegg til mitt eget, er litt spesielt etternavnet mitt, så jeg vil ikke kvitte meg med det.. Kommer nok til å bruke etternavnet hans mest, men greit å beholde pikenavnet siden vi skal bo i nabobygda, mange som kjenner til slektninger av meg, er en del av identiteten min.

Når vi får barn får de nok hans siden vi skal ta over en gård som har samme navn som etternavnet hans. Ekstra koselig da syns jeg. :)

Skrevet

Jeg skal ta hans etternavn, men jeg beholder mitt som mellomnavn. Han skal ta mitt etternavn til mellomnavn, da det er flere som heter det samme som han! Så jeg får da 4 og han 3!

Skrevet

Synes ingen burde fjerne det etternavnet de har vært kjent med fra barndommen osv, for da blir det så vanskelig for gamle venner osv å finne en igjen i telefonkataloger, gjennkjenne navnet når det nevnes i ulike sammenhenger osv.

Gjest Anerikke
Skrevet

Jeg byttet ut mitt etternavn med mannens, men beholdt mellomnavnet mitt. Også egentlig et etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...