Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har problemer med lav selvtillit og selvfølelse noe som forsterkes når jeg er sammen med kjæresten. Jeg liker han godt og vi har det stort sett fint sammen. Vi har mye å snakke om og samme synspunkt på livet.

Når vi treffes etter å ikke ha sett hverandre på noen dager føler jeg at alt er bra og jeg har mye selvtillit. Men dersom vi tilbringer flere dager sammen i strekk så føler jeg meg dårligere og dårligere. Jeg føler meg stygg, energiløs, lat, kjedelig og søker mye bekreftelse fra han.

Han er generelt dårlig på å gi meg komplimenter. Han sier sjelden at jeg er pen, eller at han synes det er fint å være sammen med meg. Han sier heller ikke at han er glad i meg. Om jeg spør han om hva han synes om meg så svarer han at han liker meg veldig godt men han sier det aldri av seg selv. 

Han er ganske selvsikker selv og prater mye og er ofte skråsikker (fordi han kan og vet mye). Han har en tøff væremåte, noe jeg ofte mistolker for at han er brysk og synes jeg er plagsom. Noe han alltid avkrefter. Han er ganske fysisk og liker mye berøring og kosing, og det veier litt opp for det andre men ikke nok.

Etter å ha tilbragt mye tid sammen blir jeg ofte stille, og grublende og jeg blir sliten og trenger mye tid for meg selv. Jeg har tatt opp med han at jeg trenger å få komplimenter og høre at han er glad i meg men ingenting har så langt endret seg.

Er det bare jeg som er overfølsom som trenger bekreftelse eller passer vi egentlig ikke sammen?

Anonymkode: cb1f1...5b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere passer ikke sammen. 

Anonymkode: c0a0b...c27

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ulike kjærlighetsspråk. Enten må dere bli kjent med hverandres måter å vise og tolke kjærlighet og tilpasse dere deretter, eller så må dere vurdere om dere får et tilfredsstillende forhold slik det er nå. 

Anonymkode: 4bd7a...891

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg måtte fortelle en kjæreste at hun var pen ca. hvert 20. minutt for at hun ikke skulle gå opp i limingen.. nei, faen om jeg gidder. Med mindre hun var arving til en milliardformue eller virkelig hadde stor markedsverdi av andre grunner. 

Anonymkode: 74c05...043

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 21.26):

Hvis jeg måtte fortelle en kjæreste at hun var pen ca. hvert 20. minutt for at hun ikke skulle gå opp i limingen.. nei, faen om jeg gidder. Med mindre hun var arving til en milliardformue eller virkelig hadde stor markedsverdi av andre grunner. 

Anonymkode: 74c05...043

Det er ikke snakk om å si det hvert 20. minutt, men kanskje en gang i uken hadde vært fint. Vi har ikke vært kjærester veldig lenge, ca ett år. Jeg skjønner ikke hva som er galt med å rose og bygge opp den man er glad i…

• Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke kjæresten din sin oppgave å få deg til å føle deg bra nok. Det er din oppgave. Så lenge han ikke rakker ned på deg, eller på noen måte kommuniserer at du ikke er det gjør han ikke noe galt. 

Som en annen nevnte, kanskje dere er fir forskjellige. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 15.21):

Jeg har problemer med lav selvtillit og selvfølelse noe som forsterkes når jeg er sammen med kjæresten. Jeg liker han godt og vi har det stort sett fint sammen. Vi har mye å snakke om og samme synspunkt på livet.

Når vi treffes etter å ikke ha sett hverandre på noen dager føler jeg at alt er bra og jeg har mye selvtillit. Men dersom vi tilbringer flere dager sammen i strekk så føler jeg meg dårligere og dårligere. Jeg føler meg stygg, energiløs, lat, kjedelig og søker mye bekreftelse fra han.

Han er generelt dårlig på å gi meg komplimenter. Han sier sjelden at jeg er pen, eller at han synes det er fint å være sammen med meg. Han sier heller ikke at han er glad i meg. Om jeg spør han om hva han synes om meg så svarer han at han liker meg veldig godt men han sier det aldri av seg selv. 

Han er ganske selvsikker selv og prater mye og er ofte skråsikker (fordi han kan og vet mye). Han har en tøff væremåte, noe jeg ofte mistolker for at han er brysk og synes jeg er plagsom. Noe han alltid avkrefter. Han er ganske fysisk og liker mye berøring og kosing, og det veier litt opp for det andre men ikke nok.

Etter å ha tilbragt mye tid sammen blir jeg ofte stille, og grublende og jeg blir sliten og trenger mye tid for meg selv. Jeg har tatt opp med han at jeg trenger å få komplimenter og høre at han er glad i meg men ingenting har så langt endret seg.

Er det bare jeg som er overfølsom som trenger bekreftelse eller passer vi egentlig ikke sammen?

Dere høres ut som meg og ene eksen. Bare at jeg da så det fra motsatt ståsted. Etter noen dager sammen som startet helt fint følte jeg meg dårligere og dårligere i hennes selskap. Jeg ga tydeligvis ikke nok komplimenter eller kjærlighet på rett måte, og hun trakk seg unna og ble i mine øyne avvisende og stille,  eller vekdig kravstor og ville "bestille" helt bestemte måter jeg skulle være på og ble veldig sur om jeg ikke leverte på det. At jeg hadde ok selvtillit var visst også et problem. Har aldri opplevd liknende i et forhold siden, så det var tydeligvis noe feil i vår dynamikk selv om jeg var veldig forelsket i henne. 

Anonymkode: ec0f6...160

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen menn er bare elendige på dette med komplimenter. Gjerne fordi de er oppvokst med foreldre som ikke ga komplimenter og jantelov ‘du må ikke tro du er noe’ holdninger. Jeg hadde en kjæreste som var lik. Han verken sa eller viste særlig i hverdagen at han elsket meg. Ga aldri komplimenter. Ikke en gang og jeg vagt fisket etter dem. Bare fant meg i at sånn var ham. Men var ingen god følelse. Fikk ikke akkurat en selvtillit boost av det. Noen ganger om jeg hadde kledd meg opp til fest med sminke og nydelig kjole. Følte jeg følte meg veldog bra selv og fikk lange blikk av gutta. Ikke en gang de kveldene sa han noe. Tok meg liksom bare forgitt. 

Så kan ikke så mye annet enn å gi det støtte. Vet hvordan det føles. Men samtidig lite du kan gjøre med det om det er sånn han er. Du kan ikke akkurat tigge etter komplimenter. Da blir det påtatt og gir ingen god følelse da heller.

Du kan likevel prøve å tenke at selv om han er ræva på komplimenter, så trenger det ikke betyr at han ikke liker deg godt og er glad i deg elelr elsker deg. Han er bare dårlig på komplimenter.

Hvordan viser han ellers i handlinger ar han liker deg (utenom sex😅)?

Anonymkode: 6d007...57f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Noen menn er bare elendige på dette med komplimenter. Gjerne fordi de er oppvokst med foreldre som ikke ga komplimenter og jantelov ‘du må ikke tro du er noe’ holdninger. Jeg hadde en kjæreste som var lik. Han verken sa eller viste særlig i hverdagen at han elsket meg. Ga aldri komplimenter. Ikke en gang og jeg vagt fisket etter dem. Bare fant meg i at sånn var ham. Men var ingen god følelse. Fikk ikke akkurat en selvtillit boost av det. Noen ganger om jeg hadde kledd meg opp til fest med sminke og nydelig kjole. Følte jeg følte meg veldog bra selv og fikk lange blikk av gutta. Ikke en gang de kveldene sa han noe. Tok meg liksom bare forgitt. 

Så kan ikke så mye annet enn å gi det støtte. Vet hvordan det føles. Men samtidig lite du kan gjøre med det om det er sånn han er. Du kan ikke akkurat tigge etter komplimenter. Da blir det påtatt og gir ingen god følelse da heller.

Du kan likevel prøve å tenke at selv om han er ræva på komplimenter, så trenger det ikke betyr at han ikke liker deg godt og er glad i deg elelr elsker deg. Han er bare dårlig på komplimenter.

Hvordan viser han ellers i handlinger ar han liker deg (utenom sex😅)?

Anonymkode: 6d007...57f

Han viser ellers at han liker meg ved at han prioriterer meg, er kosete, vil snakke med meg hver dag og ha meg med på ting. Jeg tror vi bare har ulikt kjærlighetsspråk. Jeg trenger bekreftende ord, han trenger kvalitetstid. 

Dere som sier at det er min egen oppgave å føle meg bra, hva kan jeg gjøre for å styrke selvfølelsen? Jeg ser helt ok ut og vil ikke endre noe drastisk på utseendet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese boken Attached, eventuelt google litt om tilknytningsteori. Det høres ut som at du har en litt utrygg tilknytning mens kjæresten din har en litt unngående tilknytningsstil. Begge kommer egentlig fra et sted av utrygghet, noe som kan være vanskelig å jobbe med, men ikke umulig. Det krever jobb fra begges sider.

Det er ikke endring av utseende som styrker selvfølelsen din. Selvfølelse kommer fra innsiden; du må lære å stole på at du er god nok akkurat som du er.

Jeg har vært i dine sko, og gikk til psykolog. Å fokusere mer på å utvikle seg selv framfor å endre kjæresten, vil gjøre at du føler deg tryggere i deg selv. Det kan gjøre at du ser forholdet med nye øyne og tenker at dette ikke er noe for deg (som skjedde i mitt tilfelle), eller kanskje finner man ut at forholdet egentlig er ganske bra så lenge man finner trygghet i seg selv.

Håper deg ordner seg for deg, ts. Jeg vet akkurat hvordan du har det, og jeg vet det er vanskelig ❤️

Anonymkode: 34e61...b79

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet ditt er at du har lav selvtillit, føler at kjæresten din er bedre enn deg, og derfor er redd for at han skal finne seg noen bedre.

Når du er alene, så har du ingen du må imponere, og du har det da bedre.

Anonymkode: 3eb56...012

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere passer ikke sammen og du føler deg underlegen fordi han er skråsikker og skal mene mye ofte.

Det kommer ikke til å gå.

Og du må jobbe med selvfølelsen. Og du bør finne en som er villig til å møte deg på ditt kjærlighetsspråk eller som har samme kjærlighetsspråk.

Anonymkode: 7d7a1...e45

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han viser ellers at han liker meg ved at han prioriterer meg, er kosete, vil snakke med meg hver dag og ha meg med på ting. Jeg tror vi bare har ulikt kjærlighetsspråk. Jeg trenger bekreftende ord, han trenger kvalitetstid. 

Dere som sier at det er min egen oppgave å føle meg bra, hva kan jeg gjøre for å styrke selvfølelsen? Jeg ser helt ok ut og vil ikke endre noe drastisk på utseendet. 

Du må lære deg at du er god nok som du er så du ikke trigger av andres selskap. Jeg har det som deg, men er blitt mye bedre. Men jeg brukte lang tid på å forstå at jeg er god nok.

Anonymkode: 7d7a1...e45

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er ikke snakk om å si det hvert 20. minutt, men kanskje en gang i uken hadde vært fint. Vi har ikke vært kjærester veldig lenge, ca ett år. Jeg skjønner ikke hva som er galt med å rose og bygge opp den man er glad i…

Du må hente bekreftelse i deg selv . Ingen andre kan klare å gi deg det. Du er bra nok som du er❤️. Fokuser på å gjør noe gøy sammen , å drit i det bekreftelsesregimet. Han kommer til å bli lei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 15.21):

Men dersom vi tilbringer flere dager sammen i strekk så føler jeg meg dårligere og dårligere. Jeg føler meg stygg, energiløs, lat, kjedelig og søker mye bekreftelse fra han.

Gir du virkelig han skylda for at du har dårlig selvtillit/selvbilde and what not? 

Den så jeg ikke komme.. gratulerer, ingen mann vil bli bra nok for deg så du burde vurdere om du i hele tatt skal være med en mann igjen. 

Anonymkode: 57e58...836

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gir du virkelig han skylda for at du har dårlig selvtillit/selvbilde and what not? 

Den så jeg ikke komme.. gratulerer, ingen mann vil bli bra nok for deg så du burde vurdere om du i hele tatt skal være med en mann igjen. 

Anonymkode: 57e58...836

Nei, jeg skriver ganske klart og tydelig innledningsvis: «Jeg har problemer med lav selvtillit og selvfølelse noe som forsterkes når jeg er sammen med kjæresten.». Og det jeg lurer på er om jeg er for følsom til å være sammen med en som han. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...