Askepott1 Skrevet 19. mars 2024 #1 Skrevet 19. mars 2024 Finnes det hunder som ikke kan trenes ved hjelp av godbiter? Jakthund her i huset er slik at han ikke vil ha godbiter når han ser mer spennende ting (andre hunder spesielt). Etter en observasjon 4x 3 min sa en hundetrener at hunden var så stresset at hun ville høre med dyrlege om beroligende/stresslindrende medisin. Dette fordi han ikke var nevneverdig interessert i å spise godbiter fra bakken på en parkeringsplass rett etter at han kom fra bilen. Han spiste noen, men var urolig. Hva tenker dere? Går det an å danne seg et korrekt bilde slik? Vi ville ha hjelp med passering, og plutselig har vi en hund som må medisinere, fordi han ikke jobber med/for godbiter i stressmoment ?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #2 Skrevet 19. mars 2024 Det er nok medisinering i forbindelse med trening for å kunne ta av toppen av isberget og få bedre kontakt og hjelpe på hundens angst/fokus i øyeblikket. Det er nok Tessie eller lignende som tenkes. Spør hundetreneren. Anonymkode: 41049...95d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #3 Skrevet 19. mars 2024 Han har vel innsett at godbiter til hund er bortkastet. De sluker jo bare. Anonymkode: 28987...7e3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #4 Skrevet 19. mars 2024 Synes det hørtes veldig dramatisk ut på en veldig kort observasjon. Beagelen jeg hadde for en tid tilbake, var ikke interessert i godteri. Men elsket skinke, så jeg kuttet skinkebiter i småbiter og brukte dette i forbindelse med trening, og spesielt da mtp passering av andre hunder. Anonymkode: dbc33...5d7
Sofiei Skrevet 19. mars 2024 #5 Skrevet 19. mars 2024 Det var da en voldsom reaksjon fra treneren. Veldig lav terskel for å ty til medisinering. Har selv en hund som i enkelte situasjoner ikke tar godbit. Aldri streifet meg at han må medisineres av den grunn. Treneren burde vel vært mer opptatt av å gi dere gode verktøy til videre trening enn å skysse deg av gårde til veterinæren for å få medisiner. Hadde funnet en annen trener.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #6 Skrevet 19. mars 2024 En opphisset hund som ikke vil ta godbiter, er heller ikke åpen for læring. Å øve passering når hunden er såpass opphisset, vil ikke fungere. Det er veldig vanlig at hunder ikke vil ta godbiter når stresset er for høyt. Jeg synes dog det er litt rart å gå for medisinering så kjapt, men mulig hundetreneren ser at det er behov for noe litt ekstra så man kan jobbe med hunden uten å gjøre masse forarbeid først. Du kan hjelpe treningen i vei med rotrening. Kjør og sett dere en plass i solen, og sitt der i en time eller to. Gjør det flere ganger i uken. Legg inn pauser i gåturer også. La den observere verden. Etter noen uker vil dere se at den klarer å roe ned fortere og fortere. Med disse ro-treningene kan dere også jobbe med motbetinging/kontakt når hunder går forbi. Sett dere gjerne en plass på god avstand til stier/vei; langt nok til at hunden ikke blir så opphisset av å se en annen hund at den ikke kan jobbes med. Anonymkode: 8da62...46d 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #7 Skrevet 19. mars 2024 Medisinering kan hjelpe slik at dere får trent på passering og slikt uten å jobbe med selve stresset, men det er absolutt ikke nødvendig. Om hunden blir veldig ivrig eller stresset så må treningen tas gradvis og tar mye lenger tid. Da blir fokuset heller på å lære hunden å holde seg rolig når den ser andre hunder enn selve passeringa. Når hunden bjeffer/reagerer så går du lenger og lenger unna. Når hunden er rolig blir dere stående. Å bli stående, evt gå nærmere (etter hvert), blir belønninga. Om godbiter ikke funker så hadde jeg heller prioritert ros. Jeg hadde en unghund som var veldig ivrig når den møtte på hunder, og ble frustrert når han ikke fikk lov til å hilse. Ved større avstand ble ikke reaksjonen like stor. Etter en god og laaang tur med lek så kunne han passere hunder når vi gikk på hver vår side av veien. Han smådanset litt, men kunne passere uten problemer. Godbiter bare slukte ham og fortsatte med oppførselen, så det ga jeg opp på. Ros hjalp mer. Gi hunden tid på å snuse rundt på parkeringsplassen for å roe ned litt før dere starter med treningen. Lykke til! Anonymkode: f1669...097 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #8 Skrevet 19. mars 2024 Prøvde dere å holde mer avstand til forstyrrelsene? Når de ikke klarer å spise godbiter er ofte avstanden for kort Anonymkode: 3a5c2...28c
Tabris Skrevet 19. mars 2024 #9 Skrevet 19. mars 2024 Det er ganske vanlig at en hund ikke vil ta godbiter når stresset blir for høyt. Målet er derfor å jobbe "under treshold", som inkluderer stressreduserende tiltak som kontakttrening før man går ut, jevnlig godbitsøk for å roe ned, god nok avstand til forstyrrelsen osv. Jo høyere stress, jo vanskeligere å nå gjennom med trening. (Det er derfor man bør se på stressnivå ute generelt når man trener passering, ikke bare selve passeringen. Jo høyere hunden er i stress ute på tur generelt, jo vanskeligere vil det bli å trene en passering). Noen hunder blir så raskt urolige, og dermed så fort høye i stress, at det vanskeliggjør trening. For dem kan angstdempende medisiner i en periode fungere som et bra verktøy som reduserer frykten (og dermed stressnivået) såpass at man lettere når inn med trening og får raskere progresjon. 2
Anonymbruker*** Skrevet 19. mars 2024 #10 Skrevet 19. mars 2024 (endret) Jeg syntes det hørtes veldig drastisk ut å anbefale medisinering basert på så lite informasjon. Med såpass høyt stressnivå som det høres ut til at det er ville jeg sett etter en hundetrener med en helhetlig fremgangsmetode. En som kartlegger og tar hensyn til alle faktorer i hundens hverdag. Hvordan man går ut inngangsdøren har faktisk ganske mye å si for hundens stressnivå på tur f.eks. Forresten er det helt normalt at hund fra fødsel ikke er spesielt godbitmotivert. Belønning som det meste annet må trenes på og bygges opp over tid i et miljø hvor hunden har forusetning for mestring. Man vil ikke alltid klare skape de beste treningssituasjonene på tur, men da må man heller bare fokusere på å komme seg videre. Tar ikke hunden belønning er det for sent. Men ja, hvilken belønning som har høyest verdi varierer fra hund til hund. Min er f.eks kjempemotivert av triksing, ball og skryt ute, men bryr seg ikke særlig om godbit. Dette rett og slett fordi jeg har trent lite med godbit ute. Endret 19. mars 2024 av Anonymbruker*** 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå