AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #21 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): VELFERDSSTATEN Anonymkode: 6e876...e00 Det er ganske begrenset hva man faktisk får hjelp til av velferdsstaten dersom ulykken først er ute. Men det er vel opp til hver enkelt. Jeg anser ikke pengene på forsikring som bortkastet da det gav meg muligheten til å være hjemme med mitt syke barn lengre uten at det tappet oss økonomisk. Hadde VELFERDSSTATEN som du roper ut bestemt - skulle mitt 8 år gamle barn lagt alene på sykehuset. Anonymkode: 4380b...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #22 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ganske begrenset hva man faktisk får hjelp til av velferdsstaten dersom ulykken først er ute. Men det er vel opp til hver enkelt. Jeg anser ikke pengene på forsikring som bortkastet da det gav meg muligheten til å være hjemme med mitt syke barn lengre uten at det tappet oss økonomisk. Hadde VELFERDSSTATEN som du roper ut bestemt - skulle mitt 8 år gamle barn lagt alene på sykehuset. Anonymkode: 4380b...2e6 Hvorfor få barn om man ikke har råd til å ta seg av dem? Er ikke velferdsstaten som bestemmer, men dere som lever over evne? Anonymkode: 6e876...e00
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #23 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Haha, hva er det for svada svar? Forsikring er "Gratulerer ungen din er syk, lottopremie på deg" Anonymkode: 6e876...e00 Du svarer som en tåp her, men jeg skal svare deg seriøst tilbake med et ønske om å utvide din forståelse. Jeg har en 19 åring. Hun ble veldig psykisk syk som 14 åring og innlagt med psykose. Det var jo mange år en redsel for at dette ikke forsvant, og at hun skulle bli schizofren. Det er ingen lottogevinst, det er noe av det verste som kan skje i ditt og barnets liv. Jeg kan ikke si hvor mange søvnløse netter og redsel jeg hadde, ikke bare fordi du lurer på om hun havner i en kommunal leilighet uten nødvendig hjelp, og at du er livredd for å dø, for da er hun alene. Men også fordi hun selvsagt er stengt inne i sitt private helvete der livet er et mareritt. Så ja...Det er faktisk en reell mulighet til at noe kan skje med ditt barn. Ting du aldri kunne forstilt deg i ditt verste mareritt. Helsevesenet er ikke veldig bra her i landet for enkelte sykdommer. Og all slags oppfølging har blitt satt ut til kommuner, som har veldig varierende kompetanse og muligheter. Så velferdsstaten er der, og vi er takknemlige for den, men den er begrenset. Hvor mange psykisk syke, og da snakker jeg ikke om de med litt angst...men feks schizofrene - har ikke blitt sendt på en privat kommunal bolig der de sitter og blir sykere og sykere til de til slutt tar sitt eget liv, eller verre- andre sitt- uten oppfølging. Det er mange. Nå går det faktisk greit her! Om mitt barn fikk 10 millioner av forsikringen, så hadde det ikke vært en lottogevinst for verken meg eller henne. Jeg håper, og det ser ut til å skje...at hun blir helt frisk, uten noen plager og kan leve med arbeid, svette og forsørge seg selv resten av livet. Det hadde vært og vunnet i lotto. Uff...ja, jeg tok denne til meg. Det er ikke JEG som får pengene dessuten, de ville blitt utbetalt til henne når hun ble voksen for å sikre henne. Det er ingen foreldre som mottar penger når "barnet" er 18 år. Vi har ikke mottatt en krone, og heller ikke sendt inn noe før hun ble 18 år. Jeg vil ikke at forsikringsselskapet skal sitte med masse info på henne der de kan nekte henne all slags forsikring i evig tid i NÅR hun blir helt frisk. Anonymkode: 9c6de...a0d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #24 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor få barn om man ikke har råd til å ta seg av dem? Er ikke velferdsstaten som bestemmer, men dere som lever over evne? Anonymkode: 6e876...e00 Hva har barneforsikring med å leve over evne å gjøre? Du vet ingenting om vår økonomiske leveevne eller situasjon. Har mer enn råd nok til barna våre vi, men man kan ikke forutse om barn blir alvorlig syke eller ei. Og pga forsikring som vi betaler for - ikke velferdsstaten - så har vårt barn kunnet ha mor og far rundt seg når barnet var kritisk sykt. Mens skulle velferdsstaten bestemt måtte barnet vært alene på sykehuset, eller mor eller far sluttet å arbeide for å kunne følge opp barnet. Men pga vi velger å ha forsikring - som andre mener er bortkastet penger så - trengte ikke vi ruinere oss økonomisk for å dekke inn der velferdsstaten feiler.. JEG har betalt for den forsikringen, ikke velferdsstaten. Det tjente vårt barn på i form av tid og minimale økonomiske utfordringer for foreldre VS hva velferdsstaten ville.. Dere tror velferdsstaten er så super og dekker alt.. sett dere inn i hva situasjon svært mange foreldre ender opp i dersom ulykken først er ute med barna deres.. Eller dere selv f.eks. Anonymkode: 4380b...2e6 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #25 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvis og hvis og hvis. Her vi bor får man 160 dager for sykt barn og enda mer om barnet blir langvarig syk (Sverige) Anonymkode: 6e876...e00 Det får en ikke i Norge 21 dager får en ved kronisk sykt barn. Resten må en da ta på egen kappe. Så dermed blir det forskjell mellom Norge og Danmark. Samme som en bør ha livsforsikringer uføreforsikring når en er voksen, den kan en risikere å bli nektet å tegne i voksen alder hvis en har fått noen skadder eller lignende i barndommen . Det så jeg. Jeg hadde blitt utredet for om jeg hadde hjertefeil pluss dysleksi diagnose, dermed fikk jeg avslag på uføreforsikring. Kun ulykke Anonymkode: fce08...99a 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #26 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dere tror velferdsstaten er så super og dekker alt.. sett dere inn i hva situasjon svært mange foreldre ender opp i dersom ulykken først er ute med barna deres.. Eller dere selv f.eks. Anonymkode: 4380b...2e6 På grunn av at barnet mitt er i den situasjonen, har jeg lest meg opp og erfart mye, så det kan være mange sannheter her. Det er selvsagt veldig fint å få et engangsbeløp, eller skjøte på uføretrygden, men velferdsstaten SKAL gjøre det mulig for barn og unge som sliter å få til et anstendig liv. Foreldrene HAR ordninger de kan søke på, i min situasjon har vi f.eks. hjelpestønad og omsorgsstønad. Vi er nå i prosessen med å finne ut av bosituasjon hvis barnet en gang forhåpentligvis er klar til å stå på egne ben. Følger med på møter som støttegruppa for vår diagnose arrangerer. Det krever at man som forelder kjemper, og setter seg inn i rettigheter. Ingenting blir lagt i fanget på deg. Men det er ikke slik at du er dømt et trasig liv hvis du får en diagnose og ikke har privat forsikring! Det høres ut som mange her inne tror det. Anonymkode: 631fb...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #27 Skrevet 19. mars 2024 Ja hadde forsikring til begge mine barn. Er ikke en diskusjon en gang. Kjenner noen som ikke hadde forsikring når ungen ble lam. De tigger til stadighet med å få skaffa ting til ungen. Så forsikring er ikke noe jeg tuller med nei. Anonymkode: c8b6e...bfc 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #28 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Merkelig at dere mener barna deres blir ufør før de i det hele tatt har prøvd noe som helst her i livet? Anonymkode: 6e876...e00 Det er det allerede nav som har fastslått, i enighet med leger/sykehus. Barnet mitt har sykdommer som gjør barnet ufør. Så kanskje tenke seg om litt før man synser om andre. Anonymkode: ef026...c13
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #29 Skrevet 19. mars 2024 Betaler 590 kr for to barn. Ene barnet har adhd og hadde aldri blitt forsikret hadde vi ikke hatt barneforsikring. Har også store utfordringer så har hjelpestønad,fikk da 200k av forsikringsselskapet. Samme når han har vært innlagt på sykehus,så har vi foreldre fått 800kr pr dag i dagpenger. Anonymkode: c2b3a...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #30 Skrevet 19. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: VELFERDSSTATEN Anonymkode: 6e876...e00 Joda. Men da gutten vår fikk kreft så gjør velferdsstaten slik at én voksen kan være hjemme. Med forsikringen vår fikk vi begge være hjemme og sammen på sykehuset. Anonymkode: b4b58...d78 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #31 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Merkelig at dere mener barna deres blir ufør før de i det hele tatt har prøvd noe som helst her i livet? Anonymkode: 6e876...e00 Mitt barn er arvelig belasted med flere sykdommer, samt jeg er selv ufør. Hun har statistik sett dermd en forhøyet risiko til å bli ufør. Hvorfor skal jeg IKKE forsikre henne? Anonymkode: bd539...712 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #32 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): VELFERDSSTATEN Anonymkode: 6e876...e00 Det er mye som er bra med den, men hvis ungen min får en sykdom som barn som gjør at de blir ufør og må leve på uføretrygd hele livet, så kommer det godt med å få 6000 ekstra netto i måneden fra forsikringen. Anonymkode: 8c16d...600 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar #33 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 15.49): Det får en ikke i Norge 21 dager får en ved kronisk sykt barn. Resten må en da ta på egen kappe. Så dermed blir det forskjell mellom Norge og Danmark. Samme som en bør ha livsforsikringer uføreforsikring når en er voksen, den kan en risikere å bli nektet å tegne i voksen alder hvis en har fått noen skadder eller lignende i barndommen . Det så jeg. Jeg hadde blitt utredet for om jeg hadde hjertefeil pluss dysleksi diagnose, dermed fikk jeg avslag på uføreforsikring. Kun ulykke Anonymkode: fce08...99a Dette stemmer jo ikke. Du kan i Norge få pleiepenger, så lenge det er behov for det, om du har et barn som trenger kontinuerlig tilsyn og pleie. Dette dekker 100% av lønnen man har. Forøvrig helt enig i at man burde tegne forsikring på barna sine. Anonymkode: 12593...bab 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #34 Skrevet 3. januar Har barneforsikring, men den dekker ikke behandling eller ekstra utbetaling ved ufør, så jeg har vært dum og ikke lest betingelsene godt nok. Trodde vi var sikra når ungen ble syk, men så viser det seg at jeg har betalt over 4000/år på egentlig ingenting. Sjekk vilkårene grundig, er mitt råd. Anonymkode: c797b...a25
Rosa Dartle Skrevet 3. januar #35 Skrevet 3. januar Tenker at noe av det viktigste man forsikrer her i livet, er ungene sine. Det er også en av de aller høyeste utgiftspostene man kan få, så personforsikringer mener jeg er viktig. Har selv måttet benytte meg av min egen som jeg tegnet ved en tilfeldighet og ikke trodde jeg trengte å benytte meg av. Har sett hvor dårlig det kan gå om man ikke har forsikring. Bare et lite obs. Snakk om forsikringen på forhånd og ev fordeling og hva den skal brukes til om det blir behov. Kjenner en familie der foreldrene gikk fra hverandre og det ene barnet ble sykt. Forsikringen stod på faren, og det var han som fikk de månedlige utbetalingene etter skilsmissen, selv om det var mor som stod for innkjøp…
Rosa Dartle Skrevet 3. januar #36 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 15.54): På grunn av at barnet mitt er i den situasjonen, har jeg lest meg opp og erfart mye, så det kan være mange sannheter her. Det er selvsagt veldig fint å få et engangsbeløp, eller skjøte på uføretrygden, men velferdsstaten SKAL gjøre det mulig for barn og unge som sliter å få til et anstendig liv. Foreldrene HAR ordninger de kan søke på, i min situasjon har vi f.eks. hjelpestønad og omsorgsstønad. Vi er nå i prosessen med å finne ut av bosituasjon hvis barnet en gang forhåpentligvis er klar til å stå på egne ben. Følger med på møter som støttegruppa for vår diagnose arrangerer. Det krever at man som forelder kjemper, og setter seg inn i rettigheter. Ingenting blir lagt i fanget på deg. Men det er ikke slik at du er dømt et trasig liv hvis du får en diagnose og ikke har privat forsikring! Det høres ut som mange her inne tror det. Anonymkode: 631fb...4d9 Selv om det skal være slik, så er det ikke nødvendigvis slik i praksis. Har lest at det å ha et funksjonshemmet barn koster ca 100.000 ekstra per år. Det er ikke snakk om at man får sånne utbetalinger. Og hvis man gjør en vurdering av egen bolig og gjør et enkelt kostnadsoverslag, hvor mye vil det koste å bygge om dersom barnet må bruke rullestol? Men sjekk dekninger, som andre skriver. Jeg er med i en gruppe for foreldre med barn som har diagnoser. Har sett altfor mange innlegg der foreldre er ytterst fortvilet fordi de har havnet i en vanskelig situasjon og ikke har forsikring eller forsikring som dekker ombygging, som f.eks LO Favør, Tryg osv. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #37 Skrevet 3. januar Hadde forsikret hvis mulig men var 10 uker prematurfødt så det ville de ikke ta i. Anonymkode: 1e5ac...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #38 Skrevet 3. januar Kjøp forsikring. Jeg gjorde ikke det tidlig nok til min eldste, han fikk tidlig en diagnose som nå gjør det umulig å få tegne personforsikring for han. Og det er dumt, for han hadde hatt rett på utbetalinger som han hadde hatt god bruk for. Det er for seint når skaden er skjedd. Anonymkode: d5adf...49e 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #39 Skrevet 3. januar AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 15.54): På grunn av at barnet mitt er i den situasjonen, har jeg lest meg opp og erfart mye, så det kan være mange sannheter her. Det er selvsagt veldig fint å få et engangsbeløp, eller skjøte på uføretrygden, men velferdsstaten SKAL gjøre det mulig for barn og unge som sliter å få til et anstendig liv. Foreldrene HAR ordninger de kan søke på, i min situasjon har vi f.eks. hjelpestønad og omsorgsstønad. Vi er nå i prosessen med å finne ut av bosituasjon hvis barnet en gang forhåpentligvis er klar til å stå på egne ben. Følger med på møter som støttegruppa for vår diagnose arrangerer. Det krever at man som forelder kjemper, og setter seg inn i rettigheter. Ingenting blir lagt i fanget på deg. Men det er ikke slik at du er dømt et trasig liv hvis du får en diagnose og ikke har privat forsikring! Det høres ut som mange her inne tror det. Anonymkode: 631fb...4d9 Men hvis du har forsikring og får innvilget hjelpestønad fra nav, får du som regel automatisk også en stor utbetaling fra forsikringsselskapet ditt. Hos tryg kan du feks få rundt 250 000 i fem år, eller over millionen i engangsutbetaling hos Gjensidige. Det kan være gode penger å ha for barnet det gjelder, og for foreldrene som potensielt har ekstrautgifter/tap av lønnsinntekter. Anonymkode: d5adf...49e 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar #40 Skrevet 3. januar Har barneforsikring, betaler rundt 9000 i året for to barn. Det ene barnet har fått en helsetilstand som med 99% sannsynlighet vil føre til uførhet ved myndighetsalder. Forsikringen vil gjøre forskjellen på svært lav trygd og akseptabel inntekt. Anonymkode: c086c...be0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå