Bethwithwine Skrevet 19. mars 2024 #1 Del Skrevet 19. mars 2024 (endret) Hei, mitt barn på 1,5 år har fått påvist hsv-1 utbrudd hos tannlegen i dag, og er dette er visstnok veldig typisk etter en influensa og er forøvrig et veldig normalt virus, men jeg vet lite om viruset og spør derfor om erfaringer Det er utrolig vondt og utfordrende - munnen er full av blemmer som blør, og det gjør vondt å spise og pusse tenner med alle blemmene i munnen. Vil dette komme ofte etter smitte? Vil det bli bedre, og vil utbruddene bli mindre? Det er forferdelig å se lille barnet mitt ha det så vondt og blø så mye. Endret 19. mars 2024 av Bethwithwine Klarifikasjon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #2 Del Skrevet 19. mars 2024 Bethwithwine skrev (4 minutter siden): Hei, mitt barn på 1,5 år har fått hsv-1 utbrudd, etter å ha vært hos lege og tannlege, og er dette er visstnok veldig typisk etter en influensa og er forøvrig et veldig normalt virus, men jeg vet lite om viruset og spør derfor om erfaringer Det er utrolig vondt og utfordrende - munnen er full av blemmer som blør, og det gjør vondt å spise og pusse tenner med alle blemmene i munnen. Vil dette komme ofte etter smitte? Vil det bli bedre, og vil utbruddene bli mindre? Det er forferdelig å se lille barnet mitt ha det så vondt og blø så mye. Stakkars liten ❤️ min erfaring er at de første utbrudd ofte er verst, så forsvinner det etterhvert Anonymkode: a8126...b90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #3 Del Skrevet 19. mars 2024 Dette er helt vanlig for så små barn, fordi det er første utbrudd. Vårt barn gikk ned litt i vekt i denne perioden, men vi stresset ikke med det, ga lindrende mat. Fryst saft etc. Bare pust med magen, det går over. Tviler på at barnet ble smittet hos lege og tannlege, dette er HELT vanlig. Ved førstegangsinfeksjon med herpesvirus kan det oppstå blemmer og smertefulle hevelser i munnslimhinnen og på leppene. Av og til kan utslettet være så smertefullt at barnet vegrer seg for å spise og drikke. Barnet kan ha feber. Symptomene varer vanligvis 1–2 uker. Om allmenntilstanden er bra, kan barnet gå i barnehage. Anonymkode: e03e1...9d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #4 Del Skrevet 19. mars 2024 Vår gutt var på ca samme alder da han hadde sitt første utbrudd. Var kjempe dårlig, med høy feber og munnen full av blemmer. Mener det kom på hender også. Vi matet med babygrøt i 1 uke, var det eneste som var mildt nok til at han klarte å spise det. Aldri hatt i nærheten av slike utbrudd etterpå. Hatt noen stygge sår rundt munnen, som har trengt behandling. God bedring! Anonymkode: fa1bf...b3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #5 Del Skrevet 19. mars 2024 De må jo ha fått det en plass, da dette er smittsomt. Anonymkode: 5a7d6...a12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bethwithwine Skrevet 19. mars 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tviler på at barnet ble smittet hos lege og tannlege, dette er HELT vanlig. Anonymkode: e03e1...9d4 Burde vært litt bedre med komma/punktumbruk; hva jeg mente er at jeg fikk påvist smitten hos lege/tannlege 😅 Jeg vet helt ærlig ikke hvor det kommer fra. Barnehage? Hvem vet. Knuser hjertet mitt å se barnet mitt i smerter, men det går heldigvis bedre. ❤️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #7 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De må jo ha fått det en plass, da dette er smittsomt. Anonymkode: 5a7d6...a12 Dette er helt vanlig utbrudd i denne alderen. Anonymkode: e03e1...9d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #8 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De må jo ha fått det en plass, da dette er smittsomt. Anonymkode: 5a7d6...a12 Det står jo at ungen fikk det hos tannlegen. Anonymkode: b71f5...fd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #9 Del Skrevet 19. mars 2024 Bethwithwine skrev (49 minutter siden): Burde vært litt bedre med komma/punktumbruk; hva jeg mente er at jeg fikk påvist smitten hos lege/tannlege 😅 Jeg vet helt ærlig ikke hvor det kommer fra. Barnehage? Hvem vet. Knuser hjertet mitt å se barnet mitt i smerter, men det går heldigvis bedre. ❤️ AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det står jo at ungen fikk det hos tannlegen. Anonymkode: b71f5...fd9 NEI. Se over. Anonymkode: e03e1...9d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #10 Del Skrevet 19. mars 2024 Om det er førstegangsutbrudd av herpes, der de ikke har antistoffer i kroppen fra før, kan det være lurt å være nøye med håndhygienen da de kan smitte seg selv andre steder på kroppen. Ikke la dem ta seg underlivet i denne perioden i alle fall. Kjedelig å få det der. https://www.emetodebok.no/kapittel/lnfeksjoner/genital-herpes/ Anonymkode: 928c6...37d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #11 Del Skrevet 19. mars 2024 Uff stakkars liten. Gi fryst mildblandet saft, yoghurt og andre svale matretter. Det går heldigvis over, og sjeldent får man det like ille igjen som første gang. Bare prøv å unngå å bli smittet selv dersom dere ikke har det, og fortell barnet at han ikke må dele flasker eller kysse på familie fremover. Min kone fikk også herpes i barnehagen men hun visste ikke engang at det var det det var og smittet andre mennesker som voksen. Viktig å skape mer åpenhet om herpes. Anonymkode: 05778...576 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #12 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det står jo at ungen fikk det hos tannlegen. Anonymkode: b71f5...fd9 Påvist hos tannlegen. Du blir da ikke gravid hos legen om du tester positivt på graviditetstest der 🙈 Anonymkode: 94f75...718 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #13 Del Skrevet 19. mars 2024 Åååå så fælt! Vår jentunge hadde det samme ved ca samme alder. Verste sykdomsløpet hittil. Snart tre år nå. Klarte ikke å drikke vann, ville ikke ha is engang, ble nesten innleggelse. Ble sendt til sykehuset og fikk noen sprøytelignende greier som vi fylte med noe bedøvende veske blandet med vaniljesaus. 100% redningen her, selvom det var fælt å tvinge det i henne.. Ble litt bedre etterpå fordi det ikke gjorde like vondt i noen timer. Der og da følte vi at det kom til å vare evig.. Lykke til, håper det går raskt over❤️ Anonymkode: fde92...caf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #14 Del Skrevet 12. november 2024 Vi er midt inni denne fasen nå. Dvs. at det har stått på i 6 dager. Massevis av blemmer utenpå og inni munnen. Veldig smertefullt. Takker for tipset om fryst saft. Det skal jeg prøve i morgen. Hun nekter alt annet enn is og litt melk. Skal prøve å lage is av eplesaft også. Anonymkode: 230f3...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #15 Del Skrevet 12. november 2024 Vondt å høre! Vi er nettopp ferdig med akkurat dette, varte i 2 uker. Her fikk jenta infeksjon i tommelen i tillegg, måtte behandles med antibiotika. Tok prøver av tommelen, som viste at det var herpesviruset som gjorde det.. Vi ga mye paracet, næringsrik drikke på flaske, mye kos og lite tannpuss ♡ Anonymkode: d97c0...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #16 Del Skrevet 12. november 2024 Tannpuss er umulig her. Har forsøkt å overtale henne mange ganger. Hun er snart to og et halvt år og fylt med mye vilje. Det blir brytekamp om jeg skal få det til og da blir det bare traumatisk. Plutselig er dette også en del av historien ❤️ Anonymkode: 230f3...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #17 Del Skrevet 12. november 2024 Zovirax salve? Anonymkode: aaab6...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #18 Del Skrevet 12. november 2024 Hør med legen om dere kan få xylocainspray. Anonymkode: 079bc...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #19 Del Skrevet 21. november 2024 Vi er nå i sluttfasen av denne perioden. Det er i dag 14 dager siden det begynte. Fortsatt synlig rundt munnen at hun har hatt blemmer, men det er nok bare dager til dette er borte også. Her er vår prosess Dag 1: Feber Dag 2: Feber og klaging på vondt i munnen Dag 3: Feber, veldig vondt og første blemmer observert. Dag 4: Utbruddet startet skikkelig. Blemmer på lipper, tunge, gane, kjaker og tannkjøtt. Store smerter. Feber. Dag 5, 6 og 7: Et helvete. Dag 8: Får en følelse at vi er over bakketoppen. Kan se antydning til at blemmer blir mindre og forsvinner. Noen nye kommer til, men de er mindre. Ingen feber. Dag 9, 10, 11, 12: Litt bedre hver dag. Dag 13: tilbake i bhg. Hun kunne gått i bhg en dag tidligere, men holdt henne hjemme siden jeg hadde fri. Dag 14: litt antydninger at det har vært blemmer rundt munnen. Dette har vært til nå det tøffeste å komme seg igjennom i de 2,5 årene etter fødselen. Har henne i tillegg aleine så det ble kanskje ekstra tungt pga det. Vår største utfordring var helt klart smertene. Myyye gråt, ubehagslyder og generelt irritabel. Dårlig søvn. Veldig vanskelig å få gitt henne mat og drikke. Det som fungerte var Sandwich-is kuttet opp i småbiter og melk. Hun drakk også vann av og til. Prøvde all mat jeg kunne klare å tenke at hun ville ha, men det var is som fungerte hos oss. Vi var hos lege uten at vi fikk tilbud om bedøvelsesspray. Så det kjente jeg ikke til at var en mulighet. Pussing av tenna var umulig. Hun fikk dårlig lukt fra munnen, men det var ikke bare grunnet manglende pussing. Selve utslettet lukter. Altså puss fra blemmene. Det var også mye slev. Smokk brukte hun lite. Når hun gjorde det smurte jeg litt tannkrem på smokken som et lite tiltak rundt hygienen i munnen. Usikker på om det bidro til forbedring. Litt kanskje. Noen morninger var det en del blod i slevet på puten hennes. Byttet på sengen hennes hver dag da det luktet grunnet sleving. De gangene jeg prøvde å pusse litt begynte det å blø med en gang. Nå på dag 14 er det ingen blod. Men det tar mye tid til overtaling siden hun er redd for at det skal gjøre vondt. Tenker vi er helt tilbake til normalen om noen dager. Til dere som står midt oppi dette nå: Jeg har all mulig medfølelse. Dette var skikkelig tungt for dattera mi og meg. Det var flere ganger jeg var så i kjelleren at jeg ville alt annet enn å gi trøst. Tok meg selv i å kjefte til henne etter hun hadde spurt om mat for 20. gang og jeg lagde det hun spurte om, for å bli møtt med at hun ikke ville ha likevel når jeg var ferdig. Det er ikke fordi jeg ikke har medfølelse, men jeg var bare helt sluttkjørt. Heldigvis så går det over og dere kommer ut i pluss ved å gi trøst, trygghet og nærhet når det står på. Lykke til! Anonymkode: 230f3...c0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #20 Del Skrevet 21. november 2024 Kan legge til at hun fikk paracet. Både for feber og som smertelindring etter at feberen gav seg. Anonymkode: 230f3...c0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå