Gå til innhold

Jernmangel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt jernmangel- fikk dere hjernetåke/forvirring og veldig utmattelse mentalt ?

Anonymkode: 91992...ff4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Evt hvilke hvor ille symptomer hadde dere på jernmangel?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er heller symptom på B12-mangel. Man kan ha B12-mangel selv om blodprøvene viser gode nivåer. Legene burde være flinkere til å sjekke aktivt B12. Inaktivt B12 vises også på total B12, men hemmer funksjonen av aktivt B12...

Spis mer kjøtt, særlig rødt kjøtt som inneholder mye biotilgjengelig jern.

Anonymkode: e57f4...c77

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er heller symptom på B12-mangel. Man kan ha B12-mangel selv om blodprøvene viser gode nivåer. Legene burde være flinkere til å sjekke aktivt B12. Inaktivt B12 vises også på total B12, men hemmer funksjonen av aktivt B12...

Spis mer kjøtt, særlig rødt kjøtt som inneholder mye biotilgjengelig jern.

Har hatt for mye b 12 og er forstatt rundt 500… så tviler 🤷‍♀️ hvordan sjekker man aktivt b12?

AnonymBruker
Skrevet

Kan det også være pga lav d vitamin? Har ikke veldig lav men 65

har lest at jernmangel kan gi hjernetåke..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har hatt for mye b 12 og er forstatt rundt 500… så tviler 🤷‍♀️ hvordan sjekker man aktivt b12?

Har du tatt tilskudd? Hva slags tilskudd? Alger? Vegansk B12 gir inaktivt B12.

Aktivt B12 måler man med en blodprøve, akkurat som totalt B12, som er den du sannsynligvis har tatt.

Litt mer informasjon om inaktivt vs aktivt B12 her:

Sitat

Vitamin B12 (kobalamin) bindes på intrinsic factor i tarmlumen i terminal ileum og tas opp i tarmslimhinnen via spesielle reseptorer. Etterpå bindes vitamin B12 til transkobalamin i plasma. Komplekset kalles holotranskobalamin og er det metabolsk aktive vitamin B12. Den største delen (70-90%) bindes mot transportproteinet haptocorrin. Dette komplekset er biologisk inaktivt fordi kroppsceller, med unntak av leverceller, ikke har spesifikke reseptorer for opptak. Det er kun holotranskobalamin som aktiv form av vitamin B12 som kan tas opp i alle celler via spesifikke reseptorer.

Ved måling av vitamin B12 skiller man ikke mellom aktiv og inaktiv form. En funksjonell mangel på vitamin B12 kan derfor foreligge selv om vitamin B12-konsentrasjonen er «normal».

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk påvist omtrent tomme jernlager og omtrent null d vitamin. Har egentlig ikke følt meg slapp,men har hatt en helt sykt sukkertrang. Har tatt tilskudd av jern og 80 mikrogram med vitamin d I ca 3 mnd nå. Har ikke trangen til å spise usunt lengere. Så åpenbart at kroppen forsøkte å kompensere.

Anonymkode: 87171...aa0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du tatt tilskudd? Hva slags tilskudd? Alger? Vegansk B12 gir inaktivt B12.

Aktivt B12 måler man med en blodprøve, akkurat som totalt B12, som er den du sannsynligvis har tatt.

Litt mer informasjon om inaktivt vs aktivt B12 her:

Har aldri tatt tilskudd 

Skrevet

Jeg merket egentlig ingenting av jernmangelen.. Hadde b-vitaminmangel nå. Merket ikke noe av det heller..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble helt tappet for energi av jernmangelen. Selv de minste fysiske anstrengelser, som f.eks.å løpe et halvt minutt for å rekke bussen kunne gjøre meg svimmel og det banket i hodet. Klarte ikke å lese til eksamen og fungerte ikke i hverdagen. Så ja, her var alle symptomene du spør om inkludert.

Anonymkode: a3fcf...cbd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke merket/tenkt over at jeg har vært sliten mentalt, og har ikke hatt hjernetåke eller forvirring når jeg har hatt jernmangel. Men jeg har kjent meg veldig sliten og trøtt fysisk. Jeg har f.eks satt meg ned for å skrive på en jobbrapport på kveldstid, og ikke klart det, men da har jeg opplevd det som at det var fordi jeg bare måtte legge meg ned og sove, og ikke fordi jeg ikke klarte å tenke. Samtidig så klarer en jo ikke tenke når en holder på å sovne heller, så jeg syns det er litt vanskelig å si hva som er hva. 

Ellers har jeg fått hyppig hodepine når jeg har hatt jernmangel. Og den gangen jeg hadde det verst, begynte jeg å besvime. 

Anonymkode: 92aa8...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde/har ikke så mange "psykiske" feil ord men plager som hjernetåke mm ved mangler. Men blir helt vanvittig sliten av jernmangel, altså helt utmattet. Får også mye blodtykksfall, lav puls og generelle tegn/symptomer som åpenbart stammer fra jern. Når jeg der lav på jern så har jeg nok med å eksistere... kan legge meg etter jobb og glatt sove fram til mårran igjen osv.

Anonymkode: f6d29...06b

AnonymBruker
Skrevet

Jernmangel hvor jeg har litt mangel: svimmel når jeg reiser meg, mer trøtt og slapp.

Jernmangel, svært stor mangel: svimmel av den minste ting, rar følelse i munnen, ukonsentrert, kjempesliten hele tiden. Veldig blek i ansiktet. Ukjente mennesker stanset meg på gaten for å spørre om det gikk bra da jeg satte meg på benker eller dtanset opp. Legen trakk på skuldrene og sa jeg skulle ta jernpiller.

Anonymkode: ef201...e3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...