Gå til innhold

Bruke opp pesto og parmesan - tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ca 1/3 av et pestoglass og noe revet parmesan igjen etter pastamiddagen i går. Har noen tips til hva jeg kan lage med dette? Kan jo lage en liten porsjon pasta eller kanskje en sandwich, men bortsett fra det kommer jeg ikke på så mye. 

Anonymkode: d42c2...0c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om du liker laks eller kylling er det kjempegodt på laksefilèt eller kyllingfilet :D Smør på pesto og strø parmesan over, sett i stekeovnen. Servèr med salat eller grønnsaker til :D

Sunt og godt :)

Endret av DrueSmoothie
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips, men jeg er vegetarianer. Det skulle jeg kanskje nevnt i hovedinnlegget 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for tips, men jeg er vegetarianer. Det skulle jeg kanskje nevnt i hovedinnlegget 😅

Nydelig på poteter også 😊 Ville kokt poteter, lagt på et stekebrett og trykt de flate. Og så hadde jeg klattet på pesto, kanskje noe smør, hatt på ekstra hvitløk og toppet med parmesan og stekt i ovnen til gyllent 😍 

Anonymkode: ff0b7...3b2

• Liker 5
Skrevet

Jeg er veldig glad i pesto på brødskiva! 
Du kan strø parmesan over poteter i ovnen. Salat med pesto og parmesan, avokado osv. 

Parmesanen er jo uansett ikke noe stress å bruke opp, den holder jo lenge 😄

AnonymBruker
Skrevet

Pestoomelett med parmasan. Gratinert blomkål med pesto og parmasan. Bake pestosnurrer for fryser. 

Anonymkode: 91dda...1bd

• Liker 1
Skrevet

Stekt sopp med parmesan er helt fantastisk godt :) 

Jeg bruker pesto på brødmat
F.eks brød med kremost, pesto, isberg, rucola (og spekeskinke eller kylling for de som spiser kjøtt). Kan også brukes med tortillalefse istedet for brød. 
Eller brød med pesto, sopp, paprika og rødløk, gratinert med ost = ostesmørbrød :) 
Tortillalefse med rømme eller yoghurt, pesto, ost, og det man ellers ønsker av pizzafyll, så har man en rask og enkel pizza. 

Ostetallerken med kjeks, og pesto! 
Focaccia med pesto, rucola, og manchego

Revet parmesan kan brukes på det aller meste. Og hvis det pakkes riktig så holder det lenge i kjøleskap uansett. 
Jeg har hatt en klump parmesan liggende i kjøleskapet over ett år! Du kan også fryse parmesan :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler funker fint i salat, så det ville jeg brukt de til ;)

Anonymkode: b6800...113

Skrevet

Sandwich med pesto, parmesan, mozzarella og tomat. Varmet i toastjern eller ovn. Eller toast med kremost, ovnsbakte tomater toppet med pesto og parmesan. 

Ovnsstekt rosenkål med pesto og parmesan, ristet pinjekjerner eller valnøtter og toppet mer granateplekjerner

Både pesto og parmesan kan brukes i vegetarisk lasagne eller som topping på vegetarisk lasagnesuppe.

AnonymBruker
Skrevet

Parmesan blir ikke gammelt her i huset - det hadde jeg bare maulet 😂

Sandwich er jo det mest åpenbare, pesto og parmesan passer til "alt", noe med ost og tomat er vel den mest åpenbare kombinasjonen. Eller bare capresesalat rett og slett? Eller en vanlig grønn salat, blant pesto og creme fraiche for derssing.  Parmesan oppå selvsagt :)

Om du spiser egg: hva med å prøve pesto-egget som trendet på tiktok for en stund siden?

Det er bare rett og slett å steke speilegget i pesto. Jeg testet det, det er ganske godt :)

Anonymkode: e6406...af2

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle de gode tipsene!! Alt dette høres kjempegodt ut 😀 Jeg tror jeg satser på pestoegg og ovnsbakte poteter med pesto og parmesan til middag i dag, hvis det skulle bli noe pesto igjen lager jeg nok en god salat eller brødskive. 

Skrevet

Lompepizza. Smør pesto på, litt tynt, topping og ost. Ovnen under 10 min. Brett og spis, gjerne med ruccula inni.

Parmesan i omelett, på tomatsuppe eller i risotto. 

AnonymBruker
Skrevet

Hiver parmesan i fryseren, jeg. 

Anonymkode: 7dfa5...9e3

Skrevet

Pesto kan fryses. Jeg legger den i en siplock pose og glemmer flat. Knekker bare av en god bit når jeg skal ha 😊 tiner på null komma svisj og slipper å kaste fordi den bli "gjemt og glemt" bakerst i kjøleskapet 

AnonymBruker
Skrevet

Godt på pitapizza og. 

Anonymkode: 00ec0...75f

AnonymBruker
Skrevet

Knekkebrød med gulost og pesto er veldig godt. Parmesan fryser jeg bare ferdig revet. 

Anonymkode: 0a1fc...c41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...