AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #1 Del Skrevet 19. mars 2024 Jeg har en hund som jeg har slitt med å få til å spise tørrfor. Prøvd mange typer, og andre forskjellige ting. Prøvd jomjom sausen også, den var litt interessant, men ikke så veldig. Så skulle jeg prøve samme for som søsteren min bruker, appetittig det virket som han var interessert i det. Så jeg kjøpte en liten pose av det foret for å teste det ut. Da kjøpte jeg foret som har miniknotter, som er for små hunder, bare for moroskyld og se om han synts små knotter var bedre. Og det var det tydeligvis, aldri sett han være så interessert i tørrfor før. Men så lurer jeg jo på, hva er forskjellen på for til små hunder og for til store hunder?🤔 utenom størrelsen. Min hund går under stor rase da han er 27-28kg, blanding av blant annet huntaway, staff, schæfer, bc osv. Så jeg håper jo at det ikke er noe særlig forskjell, slik at jeg kanskje kunne brukt denne typen til han siden han spiser det. Noen som er veldig flinke på for som kanskje vet om jeg kan bruke det eller ikke😊 Anonymkode: b7668...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 19. mars 2024 #2 Del Skrevet 19. mars 2024 Største forskjellen er størrelsen på kulene ja. Noen for til små raser inneholder noe mere energi enn til store. Ingen problemer med å fore det så lenge din hund går fint på det. Jeg bruker selv tørrfor med små kuler som godbiter til mine store. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #3 Del Skrevet 19. mars 2024 Det er forskjell i kulestørrelse, energimengde, noen ganger avhengig av valp/voksen: mineralfordeling, proteinnivå etc hvis forskjellig aktivitet osv. Viktigste er for av kvalitet og det å vite at hunder vil aldri sulte seg ihjel over å ikke spise mat i en dag og to-tre. Anonymkode: f29d4...0b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #4 Del Skrevet 19. mars 2024 Det kan være noe forskjell i energinivå, men hovedforskjellen er størrelsen på kulene. Så lenge hunden trives med fôret og holder en fin vekt, er det ikke noe problem å bruke fôr beregnet på større eller mindre hunder. Jeg bruker selv store tørrfôrkuler til små hunder. Da må de jobbe litt mer med å tygge maten, fremfor små kuler som de nærmest støvsuger i seg. Anonymkode: 56f11...553 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 19. mars 2024 #5 Del Skrevet 19. mars 2024 Har du prøvd vom? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #6 Del Skrevet 19. mars 2024 Hmmmmmm skrev (4 timer siden): Har du prøvd vom? Ja han får vom utenom tørrfor. Da får han kanskje en porsjon med tørrfor, og resten er vom. Men tenker en hund skal vell ha tørrfor også, ikke bare leve på vom🤔 hunden min er generelt glad i mye forskjellige typer våtfor, er kun tørrfor jeg sliter med. Anonymkode: b7668...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #7 Del Skrevet 19. mars 2024 Arx skrev (5 timer siden): Største forskjellen er størrelsen på kulene ja. Noen for til små raser inneholder noe mere energi enn til store. Ingen problemer med å fore det så lenge din hund går fint på det. Jeg bruker selv tørrfor med små kuler som godbiter til mine store. Ja er det jeg selv tenker, at det er størrelse. Så jeg satser på at jeg kan bruke det fore. Han har alltid vært i fin form og holdt samme vekta hver gang jeg har veiet han eller vært hos dyrlegen. Så jeg tror jeg skal følge litt med på det om det forandrer seg hvis han skal gå på dette foret. Anonymkode: b7668...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 19. mars 2024 #8 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja han får vom utenom tørrfor. Da får han kanskje en porsjon med tørrfor, og resten er vom. Men tenker en hund skal vell ha tørrfor også, ikke bare leve på vom🤔 hunden min er generelt glad i mye forskjellige typer våtfor, er kun tørrfor jeg sliter med. Anonymkode: b7668...c69 Mine spiser kun vom eller mush. Trenger ikke tørrfôr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #9 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er forskjell i kulestørrelse, energimengde, noen ganger avhengig av valp/voksen: mineralfordeling, proteinnivå etc hvis forskjellig aktivitet osv. Viktigste er for av kvalitet og det å vite at hunder vil aldri sulte seg ihjel over å ikke spise mat i en dag og to-tre. Anonymkode: f29d4...0b2 Okay. Ja jeg har skrevet til dyrlegen også for å høre hva de sier, så jeg venter på svar fra dem. Min hund kan sulte seg ihjel, da jeg har prøvd før å latt han gå til han spiste selv. Endte med at han nesten kollapset, og var helt slapp og dårlig. Helt til jeg ga han foret inn i munnen og han fikk i seg litt, da va han helt fin etterpå. Anonymkode: b7668...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #10 Del Skrevet 19. mars 2024 Hmmmmmm skrev (1 minutt siden): Mine spiser kun vom eller mush. Trenger ikke tørrfôr. Åå, så bra! Jeg bare tenkte på det om de får løs mage eller noe om de bare går på vom/våtfor. Jeg har jo aldri prøvd selv å sett hvordan han reagerer på å kunn gå på vom. Kanskje jeg skal teste! Anonymkode: b7668...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #11 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan være noe forskjell i energinivå, men hovedforskjellen er størrelsen på kulene. Så lenge hunden trives med fôret og holder en fin vekt, er det ikke noe problem å bruke fôr beregnet på større eller mindre hunder. Jeg bruker selv store tørrfôrkuler til små hunder. Da må de jobbe litt mer med å tygge maten, fremfor små kuler som de nærmest støvsuger i seg. Anonymkode: 56f11...553 Ja er det jeg også tenker. Også bare følge litt med på om formen/vekten forandrer seg isåfall. Anonymkode: b7668...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 19. mars 2024 #12 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Åå, så bra! Jeg bare tenkte på det om de får løs mage eller noe om de bare går på vom/våtfor. Jeg har jo aldri prøvd selv å sett hvordan han reagerer på å kunn gå på vom. Kanskje jeg skal teste! Anonymkode: b7668...c69 Hvorfor skulle de så løs mage av bare vom? Vom og hundemat har flere varianter som er fullfor, trenger ikke noe tørrfor ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #13 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Åå, så bra! Jeg bare tenkte på det om de får løs mage eller noe om de bare går på vom/våtfor. Jeg har jo aldri prøvd selv å sett hvordan han reagerer på å kunn gå på vom. Kanskje jeg skal teste! Anonymkode: b7668...c69 Løs mage på våtfor er ikke uvanlig (tror det er mye fett eller noe?), men råfor som Vom og Mush er en helt annen sak. Det kan fint fullfores med da det har alt en hund trenger. Eneste ulempen er at hunder kan bli harde i magen. Jeg har ikke opplevd at hundene mine har blitt forstoppet, men jeg forebygger det ved å strø litt tørrfor på toppen av råforet (ca. 90/10 fordeling, eller 80/20...) Jeg syns avføringen er mye fastere og finere enn på kun tørrfor. Bæsjes ikke 6 ganger om dagen heller😂 Om du velger å prøve ut råfor så kan du blande inn litt og litt i tørrforet til du finner en mengde som hundens mage tåler? Anonymkode: ee8ef...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #14 Del Skrevet 19. mars 2024 De trenger større knotter for å få renset tennene. Får de kun vom må de også ha litt tørrfor eller noe bein å tygge på for å fjerne tannstein og styrke tennene Anonymkode: ab94b...5fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 19. mars 2024 #15 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De trenger større knotter for å få renset tennene. Får de kun vom må de også ha litt tørrfor eller noe bein å tygge på for å fjerne tannstein og styrke tennene Anonymkode: ab94b...5fa Hunder styrker ikke tennene gjennom å tygge, tenner er ikke som muskler som styrkes ved bruk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #16 Del Skrevet 19. mars 2024 vom er rått kjøtt (våtfor er alt mulig annet rart..) Min går på Vom og tørrfôr (appetitt) da jeg synes avføring ble litt for hard med kun Vom. Funker veldig bra nå. Driter kun 2g. daglig😁 Anonymkode: 057fa...05e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #17 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De trenger større knotter for å få renset tennene. Får de kun vom må de også ha litt tørrfor eller noe bein å tygge på for å fjerne tannstein og styrke tennene Anonymkode: ab94b...5fa Dette er en myte. Tørrfôr er for mykt til å rense tenner. Alle hunder trenger bein å tygge på for å hjelpe til å fjerne tannstein og styrke tenner. En hund kan fint leve på vom/mush. Noen kan oppleve å bli litt hard i magen, men da går det Ann å prøve en annen type. Min lever fint på en blanding av vom og mush, og har fine tenner. Anonymkode: e77d8...d6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå