AnonymBruker Skrevet 19. mars #21 Del Skrevet 19. mars Poenget med lover er vel at det trumfer moral og etikk. Man kan være fullstendig blottet for moral og etikk og fortsatt følge lovverket. Så det er to vidt forskjellige problemstillinger her. Og yrker. Advokat og coach skal ikke jobbe med det samme Anonymkode: 3f9fb...f7a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #22 Del Skrevet 19. mars Om min mor som nå bor alene i mitt barndomshjem hadde funnet seg en mann på sine "gamle dager", han flyttet inn (men tok ikke med seg noe eget av ting og tang), så hadde jeg faktisk behandla dødsboet som om hun var alene. Men, alt som ikke vi barna ville hatt, kunne naturligvis denne samboeren få. Anonymkode: c189f...044 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #23 Del Skrevet 19. mars Jeg tar kurs hos https://familiecoaching.dk/ Ts Anonymkode: e5057...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #24 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har det ikke vært flere tråder med samme problemstilling her inne den siste tiden? Anonymkode: b1969...563 Minner mistenkelig om noe som jeg har lest før, noen omskrivinger og forskjellige alder på barn/stebarn. Tror det begynte med tvillinger...? Anonymkode: 29943...b36 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #25 Del Skrevet 19. mars 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tar kurs hos https://familiecoaching.dk/ Ts Anonymkode: e5057...918 Men da er dette en terapeutisk utdanning? Det er jo sikkert greit å ha litt kjennskap til lovverket, men selve arveoppgjøret må følge lovverket og eventuelt avhjelpes med advokat/rettsvesenet. Her er det svart/hvitt hva som gjelder. Din jobb ville vel vært å hjelpe personene igjennom prosessen emosjonelt. Feks ved å endre fokus fra å terpe på lovverket til å komme seg videre i livet. Anonymkode: 3f9fb...f7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #26 Del Skrevet 19. mars Dette er den tredje tråden jeg har lest om denne familien. Ganske lett gjenkjennelig, ts. Den første tråden synes jeg synd på deg, men nå begynner det å virke veldig manisk. Anonymkode: 22fea...a41 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #27 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men da er dette en terapeutisk utdanning? Det er jo sikkert greit å ha litt kjennskap til lovverket, men selve arveoppgjøret må følge lovverket og eventuelt avhjelpes med advokat/rettsvesenet. Her er det svart/hvitt hva som gjelder. Din jobb ville vel vært å hjelpe personene igjennom prosessen emosjonelt. Feks ved å endre fokus fra å terpe på lovverket til å komme seg videre i livet. Anonymkode: 3f9fb...f7a Nettopp. Jeg blir en mental hjelp gjennom prosessen Ts Anonymkode: e5057...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #28 Del Skrevet 19. mars Barn trumfer samboer mener jeg. Både i forhold til økonomiske verdier og sentimentale gjenstander. Det må være en veldig sårbar situasjon å miste en forelder i barne/ungdomsalder. Uansett så beholder man sin del av verdiene som samboer. Både den delen tingene man selv er medeier i og de tingene man har kjøpt selv. Så man står ikke ribbet tilbake om man har opparbeidet seg egen formue og kjøpt inn egne møbler. (selv har vi skrevet gjensidig testamente der vi tilgodeser den andre forelderen med alt man kan etter loven. Steforeldre/samboere er ikke tilgodesett noe. Kanskje vi endrer testamentet når barna blir voksne) Anonymkode: 0f7ac...d52 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #29 Del Skrevet 19. mars 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp. Jeg blir en mental hjelp gjennom prosessen Ts Anonymkode: e5057...918 Ja og da trenger du egentlig ikke å tenke så mye over hva som arves og ikke. Det reguleres av arveloven og testament. Hvis testamentet er dårlig, så gjelder arveloven. Hvis det er konflikter rundt ting, tas det med advokat/rett. Å være god hjelper betyr å rydde vekk problemstillinger du ikke kan hjelpe med. Anonymkode: 3f9fb...f7a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #30 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg tar kurs hos https://familiecoaching.dk/ Ts Anonymkode: e5057...918 Denne coatchen holder altså forelesninger om norsk arverett? Du begynner bli morsom men jeg er alvorlig bekymret for deg, kanskje du kan ta en prat med fastlegen om hva du driver med? Anonymkode: 35e78...598 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #31 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Denne coatchen holder altså forelesninger om norsk arverett? Du begynner bli morsom men jeg er alvorlig bekymret for deg, kanskje du kan ta en prat med fastlegen om hva du driver med? Anonymkode: 35e78...598 Jeg mener generelt på tvers av om det er Norge eller Danmark. Vi har omtrent ikke arverett, men lærer om de casene man kommer i som menneske og familie. Jeg er ingen jurist men ønsker å bli en "mental hjelper". Dette er ikke et fulltids studium, men kurs som går over uker/måneder og i Norge betegnes det som alternativt, og har ingenting med det offentlige helsevesen å gjøre Ts Anonymkode: e5057...918 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #32 Del Skrevet 21. mars Hvorfor skal jeg dele med ei som ikke er i mi slekt/blod? Hadde ribba alt og kastet henne ut av avdødes hjem uten dårlig samvittighet. 😘 Anonymkode: 2ac1e...8e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #33 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor skal jeg dele med ei som ikke er i mi slekt/blod? Hadde ribba alt og kastet henne ut av avdødes hjem uten dårlig samvittighet. 😘 Anonymkode: 2ac1e...8e3 Mine bonusbarn er ikke min slekt/blod. Men de kan ikke kaste meg ut av hjemmet vårt av den grunn 😘 Anonymkode: 78d14...4e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 21. mars #34 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 12.39): Nei? jeg har vært sammen med mannen min i 16år, han har 2 særkullsbarn. Og vi har 1 sammen. Aldri om jeg hadde akseptert at barna skal få gå inn vårt felles hjem og ta det de ville hatt. De skal selvsagt få arven de har rett på, men betyr ikke at de skal kunne forsyne seg av det de vil i hus og eiendom som vi har. Anonymkode: da3ae...198 Sammenlignet med ts problemstilling så er ikke dette det samme scenarioet overhodet. Ts skriver at samboer har bodd i avdødes hus og at løsøre i huset i det meste har tilhørt avdøde. Ingen felles barn. Gjenlevende samboer har selvfølgelig ingen rett på løsøre eller annet av verdi som hun ikke har bidratt til å anskaffe: Disse tilfaller hans barn hvis de vil ha det. Du på den annen side har bodd sammen med mannen din i 16 år. Dere har 1 felles barn. På grunn av det felles barnet har du etter arveloven rett til å overta følgende av arvelaterens eiendeler uskiftet: a. felles bolig og innbo b bil og fritidsbolig med innbo som tjente til felles bruk for samboerne (jf arveloven $38). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tripptrapp1 Skrevet 21. mars #35 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 13.52): Nettopp. Jeg blir en mental hjelp gjennom prosessen Ts Anonymkode: e5057...918 Forstår ikke hva en mental hjelp gjør i denne situasjonen. Uansett hvor urettferdig gjenlevende syns situasjonen er eller hvor mye du holder hender med vedkommene, så trumfer arveloven dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #36 Del Skrevet 21. mars Vel. Nå har jeg ikke vært gjennom dette, da samboer lever i beste velgående. MEN, skulle han nå dø plutselig, så er det HELT greit at hans særkullsbarn krever både hus og ting i hjemmet. Dette fordi vi foreløbig ikke har vært smarte nok til å ordne testamente. Og når vi gjør det, forventer jeg ikke noe annet enn det loven gir meg. Det er hans barn arv, ikke min, og jeg ville forstått veldig godt hvis de ønsker mest mulig etter han, både i form av minner og av økonomi. Anonymkode: f3734...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå