Gå til innhold

Moral og etikk ved dødsfall og arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var på forelesning som handlet om arverett og etikk, og foreleser presenterte en case om en dame som var samboer med en mann som døde.

Han hadde to særkullsbarn på 11 og 14 år og ingen felles barn med samboer, og samboer bodde i avdødes leilighet og mesteparten av løsøre som pyntefigurer, kjøkkenutstyr, møbler o.l tilhørte avdøde.

Barna var tilgodesett med arv, men ønsket i tillegg alt av smått og stort i boligen som minnet de om faren.

Er det greit at barn/unge tar med seg det meste som minner de om deres forelder som har gått bort, og at avdødes samboer sitter igjen med omtrent null eiendeler som minner om avdøde?

Vi fikk vite at i en sorgprosess ønsker barn/unge absolutt alle ting fordi de knytter objekter opp mot tapet av forelderen, men uansett hvor mange ting de får blir ikke tapet mindre for de.

Dette er klassisk sorgreaksjon, og alle tingene de har behov for der og da blir som oftest ikke brukt, men blir liggende nedstøvet og til slutt kastet etter mange år.

Skal det settes en grense for barna, eller skal det ikke settes en grense for hva de får med seg?

Hva tenker dere som har vært gjennom et slikt scenario?

Anonymkode: e5057...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har særkullsbarn og har skrevet testamente nettopp for å unngå sånt som dette. 

Noe alle bør gjøre, enten de tilgodeser den ene eller andre. Synes barna sine ønsker bør gå først om ikke annet er skrevet. 

Anonymkode: 78d14...4e2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har særkullsbarn og har skrevet testamente nettopp for å unngå sånt som dette. 

Noe alle bør gjøre, enten de tilgodeser den ene eller andre. Synes barna sine ønsker bør gå først om ikke annet er skrevet. 

Anonymkode: 78d14...4e2

Ts her

Viktig punkt:

Glemte å ta med at avdøde hadde skrevet testamente der det stod at samboer arvet alt som ikke kom i konflikt med livsarvingenes pliktdelsarv, men det var ikke spesifisert hva han mente med "alt".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle må skrive testament hvis de har særkullsbarn mener nå jeg. Og alle gjenstandene i felles hjem er vel ikke avdødes? da har ikke kjæresten bodd der særlig lenge. Og jeg legger ikke følelser i ting, på samme måte som når jeg var barn, da var det mye følelser i alle tingene fra barndommen, til besteforeldre osv, som voksen har jeg ikke så mye følelser i ting, og kunne fint latt barna mine få alle eiendelene til sin far hvis vi havner i den situasjonen. 

Anonymkode: e1b96...020

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Var på forelesning som handlet om arverett og etikk, og foreleser presenterte en case om en dame som var samboer med en mann som døde.

Han hadde to særkullsbarn på 11 og 14 år og ingen felles barn med samboer, og samboer bodde i avdødes leilighet og mesteparten av løsøre som pyntefigurer, kjøkkenutstyr, møbler o.l tilhørte avdøde.

Barna var tilgodesett med arv, men ønsket i tillegg alt av smått og stort i boligen som minnet de om faren.

Er det greit at barn/unge tar med seg det meste som minner de om deres forelder som har gått bort, og at avdødes samboer sitter igjen med omtrent null eiendeler som minner om avdøde?

Vi fikk vite at i en sorgprosess ønsker barn/unge absolutt alle ting fordi de knytter objekter opp mot tapet av forelderen, men uansett hvor mange ting de får blir ikke tapet mindre for de.

Dette er klassisk sorgreaksjon, og alle tingene de har behov for der og da blir som oftest ikke brukt, men blir liggende nedstøvet og til slutt kastet etter mange år.

Skal det settes en grense for barna, eller skal det ikke settes en grense for hva de får med seg?

Altså at barna/ungdommene rensker boligen for absolutt alt, selv om de ikke har bruk for det?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle må skrive testament hvis de har særkullsbarn mener nå jeg. Og alle gjenstandene i felles hjem er vel ikke avdødes? da har ikke kjæresten bodd der særlig lenge. Og jeg legger ikke følelser i ting, på samme måte som når jeg var barn, da var det mye følelser i alle tingene fra barndommen, til besteforeldre osv, som voksen har jeg ikke så mye følelser i ting, og kunne fint latt barna mine få alle eiendelene til sin far hvis vi havner i den situasjonen. 

og det er ett større tap og miste en forelder, så mener barna skal få det de måtte ønske etter avdøde. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Altså at barna/ungdommene rensker boligen for absolutt alt, selv om de ikke har bruk for det?

Ts

hvis de ønsker det, så ja. Du vet ikke hvilken minner barna har med de ulike gjenstandene. Kanskje blir det ikke brukt på 10-20 år, men så en dag når de får egne barn, så kommer minnene tilbake, og da er det godt å ha gjenstander fra egne foreldre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

og det er ett større tap og miste en forelder, så mener barna skal få det de måtte ønske etter avdøde. 

Nei?

jeg har vært sammen med mannen min i 16år, han har 2 særkullsbarn. Og vi har 1 sammen.  Aldri om jeg hadde akseptert at barna skal få gå inn vårt felles hjem og ta det de ville hatt. De skal selvsagt få arven de har rett på, men betyr ikke at de skal kunne forsyne seg av det de vil i hus og eiendom som vi har.

Anonymkode: da3ae...198

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men man har gjerne andre følelser for en samboers barn enn sine egne?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt relevant her hvor lenge de har vært samboere - ti år eller seks måneder gir veldig forskjellig svar. Det snakkes om avdødes leilighet og avdødes møbler og eiendeler, men dette er jo også barnas hjem og sånt sett også deres møbler og ting. Hensynet til dem bør absolutt veie tyngst her, å miste en forelder i den alderen er helvete på jord på et helt annet nivå enn å miste partner som voksen, uansett hvor grusomt det også kan være. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men man har gjerne andre følelser for en samboers barn enn sine egne?

Ts

Jeg er veldig glad i mannen min sine barn, og det blir ikke gjort forskjell på de. ( jeg hadde ikke barn fra før) . Jeg tror uansett ikke de hadde gjort noe slikt, men man vet jo aldri før vi er i en slik situasjon. Men det er ikke normalt at de bare skal kunne ta det de vil. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

hvis de ønsker det, så ja. Du vet ikke hvilken minner barna har med de ulike gjenstandene. Kanskje blir det ikke brukt på 10-20 år, men så en dag når de får egne barn, så kommer minnene tilbake, og da er det godt å ha gjenstander fra egne foreldre.

Så det er helt greit for deg at de hadde kommet inn i ditt hjem og tatt med seg servise, fjøler, sofa, lamper og bord fordi de har minner med det? Og du sitter igjen og må kjøpe nytt, selv om dere eide interiøret sammen? Merkelig i mine øyne. 

Anonymkode: 45ff2...7e3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

..............

.................

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

........

Glemte å ta med at avdøde hadde skrevet testamente der det stod at samboer arvet alt som ikke kom i konflikt med livsarvingenes pliktdelsarv, men det var ikke spesifisert hva han mente med "alt".

Samboer som ikke har barn sammen med avdøde, har ikke arverett etter loven. Hvis avdøde hadde opprettet testament, gjelder følgende:

• Avdødes særkullsbarn skal til sammen arve minst 2/3.
  • Samboerens arverett kan settes til inntil 1/3 av boet.
  • Etter 5 års samboerskap kan samboeren arve opp til 4 ganger grunnbeløpet selv om dette utgjør mer enn 1/3 av boet.

Dersom testamentet er så vagt som du sier begrenses samboers arv til 4G dersom de har vært samboere i mer enn 5 år.  Barna kan i teorien ta alt som ikke er anskaffet av samboer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei?

jeg har vært sammen med mannen min i 16år, han har 2 særkullsbarn. Og vi har 1 sammen.  Aldri om jeg hadde akseptert at barna skal få gå inn vårt felles hjem og ta det de ville hatt. De skal selvsagt få arven de har rett på, men betyr ikke at de skal kunne forsyne seg av det de vil i hus og eiendom som vi har.

Det er ett av de største tapene man kan oppleve, å miste en forelder i barne og ungdomsårene Jeg mener de skal få avdødes gjenstander, hvis de vil. Ikke deres felles ting. Men i casen hørtes det jo ut som om alt i boligen var avdødes, og da mener jeg barna har rett ja. Har selv opplevd i egen familie at en far dør, og hans kone (ikke mor til barna) nektet barna hans gjenstander, nektet til og med å gi barnets bunad, som barnet hadde fått i konfirmasjon.  Kona har selvfølgelig også en sorgreaksjon, men jeg mener den ikke kan samenlignes med det å miste en far eller mor. Du kan alltids finne en ny partner, men du kan ikke erstatte en forelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Forelesning? Arv og etikk? Hvor var denne forelesningen og hvem holdt den? Minner vel mye om en lengre tråd her for ikke så lenge siden…

Anonymkode: 35e78...598

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne problemstillingen kan unngås ved å skrive et tydelig testamente. Hvis avdøde ikke har tilgodesett samboer på en tilstrekkelig klar måte i testamentet må barnas ønske gå foran. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forelesning? Arv og etikk? Hvor var denne forelesningen og hvem holdt den? Minner vel mye om en lengre tråd her for ikke så lenge siden…

Utdanner meg som familie coach her i Danmark

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er ikke norsk og dansk arvelov lik, så kanskje finne deg et dansk forum? Du vet det er Stortinget som gir nasjonale lover sant? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det ikke vært flere tråder med samme problemstilling her inne den siste tiden?

Anonymkode: b1969...563

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det ikke vært flere tråder med samme problemstilling her inne den siste tiden?

Anonymkode: b1969...563

Ja, bare tull, hi får ikke uforbeholden støtte og prøver seg på ny og på ny og på ny… 

ikke noe navn på «foreleser» eller «studiested» heller. Coatch er ubeskyttet tittel både her og i Dk som hvem som helst kan bruke uten noen form for formell utdannelse eller kompetanse. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...