AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #1 Skrevet 19. mars 2024 Hei, Jeg leier en leilighet med en huseier som ikke fikser opp. Hovedproblemet nå er at varmekabler på gulvet på baderom har sluttet å funke - det er iskaldt og virkelig forferdelig å gå på toalettet og ta seg en dusj. Det er også et tett filter i lufteluken som skulle ha vært byttet. Den resulterer blant annet til at det kondenserer forferdelig der inne, og vi ser at i vinduene dannes det fukt/råte. Jeg gav beskjed om varmekablene har sluttet å funke, muligens pga sikring i termostat. Hun svarte tilbake at mannen hennes (som ikke er utdannet fagmann på dette her) ikke er hjemme før om en uke.. så vi fikk i mellomtiden plassere en varmeovn der inne. Synes det er veldig uforsvarlig å sette elektriske apparater et sted hvor vann kan komme i kontakt med det. Lurer da på som følge av dette om jeg kan holde igjen husleien til dette er fikset opp i? Og må jeg sende hu en melding å si at jeg velger å holde igjen leien? Eller kan jeg bare ikke informere om det før evt. hun etterlyser husleien og da si at jeg holder den tilbake inntil det er fikset? For hver eneste lille ting/skade som skjer som huseier plikter å fikse opp i, så tar det flere uker og noen ganger mnd. Virker som de unngår alt og det går utover meg…. Anonymkode: faac6...83d
exictence Skrevet 19. mars 2024 #3 Skrevet 19. mars 2024 Nei, det synes jeg ikke du kan. Er det så forferdelig uten varmekabler på badet? Tett filter lufteluken kan vel byttes? Kan du bytte det selv? Informere utleier at du vil bytte det. Fikser de ting etter noen uker, synes jeg det er flott av dem. Noen ,mnd er litt lenge, ja, det kommer n på hva det er. Er det så mye som må fikses hele tiden? 1
Kristin70 Skrevet 19. mars 2024 #4 Skrevet 19. mars 2024 Husleieloven § 2-15: "Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse" Mangel i dette tilfellet er ødelagte varmekabler og dårlig filter på badet. Det er svært usikkert hvor stor del av husleien denne mangelen representerer og om det er en feil som i det hele tatt vil være en mangel, det kommer an på hvilken informasjon som er gitt om boligen på forhånd. Jeg vil anslå at manglende varme på badegulvet neppe representerer mer enn 10 % av husleien.
newman01 Skrevet 19. mars 2024 #5 Skrevet 19. mars 2024 Du skal være rimelig sikker i din sak at for å holde tilbake husleie. Ideelt sett skal du deponere beløpet på en sperret konto sammen med utleier, så du er nødt til å si fra.
Gjest takinova Skrevet 19. mars 2024 #6 Skrevet 19. mars 2024 Jeg ville ventet denne uken og sett om det ble fikset - og om ikke, så gir du beskjed på en langt krassere måte. Det SKAL være varme i badegulvet her, men at det kan ta et par uker å fikse er ikke uvanlig. Elektrikere står ikke klar til å rykke ut 24/7.
Schmuhu Skrevet 19. mars 2024 #7 Skrevet 19. mars 2024 Husk også at huseier har depositumet på sin side. Om du holder leien tilbake i dag, så kan en kjip huseier kreve avslag på depositumet i morgen. Du bare utsetter krangelen. Varme på badet hadde ikke vært en stor sak for meg annet enn at jeg ga beskjed om det. En baderomsteppe koster ikke mye hos Ikea og føttene er varme. De fleste radiatorer er godkjent for våtrom, så det er ikke noe problem. Husk også at radiatorer bruker mindre strøm enn gulvvarmen i mange tilfeller. Filteret hadde jeg sagt fra om og om de ikke fikser det ila. 4 uker så hadde jeg bestilt inn fagfolk for å gjøre det. Jeg hadde så bedt de om å fakturere huseier direkte. lykke til med huseier! Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #8 Skrevet 19. mars 2024 Ja men i praksis blir det veldig mye arbeid og "knøl" hvis du skal gjøre det. 1) du må finne ut hvor mye du faktisk har rett til å holde av - at varmekabler ikke funker er for eksempel ikke verdt 20% av husleien. Man snakker nok sannsynligvis hundrelapper, typ under 500. 2) du må plassere pengene utenfor dine egne konti for at et slikt tilbakehold skal være juridisk korrekt, egen konto i egen bank hvor du ellers ikke har kundeforhold. Det skal være tydelig at pengene er husleie og at du ikke råder over disse lengre. 3) du løper en juridisk risiko hvis du feiler på punktene over. Anonymkode: 35d85...473 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #9 Skrevet 19. mars 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Hei, Jeg leier en leilighet med en huseier som ikke fikser opp. Hovedproblemet nå er at varmekabler på gulvet på baderom har sluttet å funke - det er iskaldt og virkelig forferdelig å gå på toalettet og ta seg en dusj. Det er også et tett filter i lufteluken som skulle ha vært byttet. Den resulterer blant annet til at det kondenserer forferdelig der inne, og vi ser at i vinduene dannes det fukt/råte. Jeg gav beskjed om varmekablene har sluttet å funke, muligens pga sikring i termostat. Hun svarte tilbake at mannen hennes (som ikke er utdannet fagmann på dette her) ikke er hjemme før om en uke.. så vi fikk i mellomtiden plassere en varmeovn der inne. Synes det er veldig uforsvarlig å sette elektriske apparater et sted hvor vann kan komme i kontakt med det. Lurer da på som følge av dette om jeg kan holde igjen husleien til dette er fikset opp i? Og må jeg sende hu en melding å si at jeg velger å holde igjen leien? Eller kan jeg bare ikke informere om det før evt. hun etterlyser husleien og da si at jeg holder den tilbake inntil det er fikset? For hver eneste lille ting/skade som skjer som huseier plikter å fikse opp i, så tar det flere uker og noen ganger mnd. Virker som de unngår alt og det går utover meg…. Anonymkode: faac6...83d Så dere har overbelastet varmekablene? Nekter gjøre vedlikeholdsplikten dere har? Og forventer at dere kan holde igjen penger? Anonymkode: d7fe0...de4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #10 Skrevet 19. mars 2024 Filter i lufteluken antar jeg at går på ditt vedlikehold. Det samme som f.eks støvsugerposer til sentralstøvsuger og filter i ventilasjonsanlegget. Så det kan og bør du kjøpe og ordne selv. Forstår det er irriterende uten varme i gulvet, men det er helt trygt å ha en ovn der inne i mellomtiden. Slike ting tar tid å fikse, elektrikere kan ha flere ukers ventetid. Huseier kan ikke trylle, og jeg skjønner at mannen vil se på det før elektriker tilkalles. Anonymkode: c8721...da1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #11 Skrevet 19. mars 2024 Usikker på hvilket filter det er snakk om, men antar det tilhører din vedlikeholdsplikt, på lik linje med å bytte filter i ventilasjonsanlegg eller holde filteret i ventilatoren rent. Dersom det er det må du bytte filter snarest mulig, hvis ikke kan du risikere å bli ansvarlig for evt fuktskader som følge av dette. Når det gjelder varmekablene er det innenfor at det tar en uke før de får sett på dette. I mellomtiden må du enten berges med kaldt bad eller sette inn en vifte. Sett den opp fra gulvet eller ta den ut fra badet dersom det er fare for at den blir våt når det dusjes. Anonymkode: b71ab...f3f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #12 Skrevet 19. mars 2024 Vil du gjøre dette lovlig kan du skrive en frist innenfor rimelighetens grenser for at det skal bli fikset. Du skriver også at du kommer til å holde igjen husleie da må du regne ut kvm og noe greier fordi du kan bare holde igjen den delen av husleien som er badet på en måte. Så regner du det på dager osv. Fikk hjelp av en som kunne dette da jeg gikk uten kjøkken i noen måneder. Det er viktig med frist, og riktig beløp av tilbakeholding av husleie. Anonymkode: 7a0df...47c
Fjompen Skrevet 19. mars 2024 #13 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): 2) du må plassere pengene utenfor dine egne konti for at et slikt tilbakehold skal være juridisk korrekt, egen konto i egen bank hvor du ellers ikke har kundeforhold. Det skal være tydelig at pengene er husleie og at du ikke råder over disse lengre. 3) du løper en juridisk risiko hvis du feiler på punktene over. Anonymkode: 35d85...473 Dette er jo å overdrive litt. Så lenge du kan vise til at du holder tilbake leien, og har deponert den et sted der det er tydelig at det er leiepengene, så holder det. En nyopprettet brukskonto holder lenge. Hovedsaken er at det klart og tydelig skal fremgå at det ikke er penger du selv skal bruke, men er klar til å betales når saken er ordnet opp i. Det er ikke nødvendigvis så strenge krav til å avregne bruks/nytteverdi vs leiepris på å holde tilbake leien, kontra det å kreve avslag i leien. I denne saken har jo utleier gitt en tilbakemelding på at problemet skal løses, og forklart hvorfor det vil ta litt tid, samt gitt et avhjelpende tiltak, så jeg er sikker på at det ikke er nødvendig å gå til det skritt å holde tilbake leien. En uke fra disse dager er jo uansett lenge før forfall på husleien.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #14 Skrevet 19. mars 2024 Fjompen skrev (1 time siden): Dette er jo å overdrive litt. Så lenge du kan vise til at du holder tilbake leien, og har deponert den et sted der det er tydelig at det er leiepengene, så holder det. En nyopprettet brukskonto holder lenge. Hovedsaken er at det klart og tydelig skal fremgå at det ikke er penger du selv skal bruke, men er klar til å betales når saken er ordnet opp i. Det er ikke nødvendigvis så strenge krav til å avregne bruks/nytteverdi vs leiepris på å holde tilbake leien, kontra det å kreve avslag i leien. I denne saken har jo utleier gitt en tilbakemelding på at problemet skal løses, og forklart hvorfor det vil ta litt tid, samt gitt et avhjelpende tiltak, så jeg er sikker på at det ikke er nødvendig å gå til det skritt å holde tilbake leien. En uke fra disse dager er jo uansett lenge før forfall på husleien. Det var i hvertfall det vi gidde medhold/avslag på når jeg jobbet med slike saker før i tiden, og jo da var drt også svært strengt for hva som va og annse som tilbakehold både i form av sum og i form av oppbevaring av midlene. mye mulig det har endret seg med tiden. Poenget står seg fortsatt dåg, personen kan ikke og bør ikke bare la være å betale en ikke definert andel av husleien uten og ha satt seg inn i hva det faktisk innebærer. Anonymkode: 35d85...473
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #15 Skrevet 19. mars 2024 Fjompen skrev (1 time siden): Dette er jo å overdrive litt. Så lenge du kan vise til at du holder tilbake leien, og har deponert den et sted der det er tydelig at det er leiepengene, så holder det. En nyopprettet brukskonto holder lenge. Hovedsaken er at det klart og tydelig skal fremgå at det ikke er penger du selv skal bruke, men er klar til å betales når saken er ordnet opp i. Det er ikke nødvendigvis så strenge krav til å avregne bruks/nytteverdi vs leiepris på å holde tilbake leien, kontra det å kreve avslag i leien. I denne saken har jo utleier gitt en tilbakemelding på at problemet skal løses, og forklart hvorfor det vil ta litt tid, samt gitt et avhjelpende tiltak, så jeg er sikker på at det ikke er nødvendig å gå til det skritt å holde tilbake leien. En uke fra disse dager er jo uansett lenge før forfall på husleien. Det er leietaker som bærer risikoen for at vedkommende har et rettmessig krav mot utleieren. Dersom det viser seg at du ikke har et krav mot utleier likevel vil du være i betalingsmislighold, og kan risikere at utleier har rett til å heve leieforholdet. Dersom du som leietaker er i tvil om du har et krav mot utleier, kan det være lurt å deponere den omtvistede husleien. Deponering hindrer at utleier kan heve leiekontrakten. Deponering gjennomføres ved at leietaker varsler utleier om at han ønsker å deponere husleie, samt årsaken til dette. Utleier gis en frist på 14 dager til å medvirke ved opprettelse av felles konto. Det opprettes deretter en konto som bare kan disponeres av leietaker og utleier i fellesskap, der leietaker setter inn det deponerte beløpet. Dersom utleier forholder seg passiv til varselet, eller ikke ønsker å medvirke til opprettelsen av felles konto, kan leietaker selv opprette en separat konto der det omtvistede beløpet settes inn. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan ikke beløpet utbetales før det foreligger en rettskraftig avgjørelse. Dersom det viser seg at utleier har krav på det deponerte beløp, har leietaker misligholdt sin betalingsplikt og utleier kan kreve skyldig leie utbetalt med tillegg av vanlig forsinkelsesrente. Deponering av omtvistet beløp må ikke forveksles med depositum innbetalt ved leieforholdets begynnelse. Hvis du først har et krav mot utleier som følge av forsinkelse eller mangel, bærer du ikke risikoen for at det beløpet du holder tilbake er like stort som selve kravet. Dermed, hvis du holder tilbake mer husleie enn kravet du har, betyr ikke dette at du kommer i betalingsmislighold. Det må likevel foreligge en viss forholdsmessighet mellom kravet og leien du holder tilbake. Det vil si at det er i de tilfellene det viser seg at du ikke har noe rettmessig krav mot utleier, at du kommer i betalingsmislighold. Jodda ser det fortsatt er slik i dag Anonymkode: 35d85...473
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #16 Skrevet 19. mars 2024 Det er leietaker som bærer risikoen for at vedkommende har et rettmessig krav mot utleieren. Dersom det viser seg at du ikke har et krav mot utleier likevel vil du være i betalingsmislighold, og kan risikere at utleier har rett til å heve leieforholdet. Dersom du som leietaker er i tvil om du har et krav mot utleier, kan det være lurt å deponere den omtvistede husleien. Deponering hindrer at utleier kan heve leiekontrakten. Deponering gjennomføres ved at leietaker varsler utleier om at han ønsker å deponere husleie, samt årsaken til dette. Utleier gis en frist på 14 dager til å medvirke ved opprettelse av felles konto. Det opprettes deretter en konto som bare kan disponeres av leietaker og utleier i fellesskap, der leietaker setter inn det deponerte beløpet. Dersom utleier forholder seg passiv til varselet, eller ikke ønsker å medvirke til opprettelsen av felles konto, kan leietaker selv opprette en separat konto der det omtvistede beløpet settes inn. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan ikke beløpet utbetales før det foreligger en rettskraftig avgjørelse. Dersom det viser seg at utleier har krav på det deponerte beløp, har leietaker misligholdt sin betalingsplikt og utleier kan kreve skyldig leie utbetalt med tillegg av vanlig forsinkelsesrente. Deponering av omtvistet beløp må ikke forveksles med depositum innbetalt ved leieforholdets begynnelse. Hvis du først har et krav mot utleier som følge av forsinkelse eller mangel, bærer du ikke risikoen for at det beløpet du holder tilbake er like stort som selve kravet. Dermed, hvis du holder tilbake mer husleie enn kravet du har, betyr ikke dette at du kommer i betalingsmislighold. Det må likevel foreligge en viss forholdsmessighet mellom kravet og leien du holder tilbake. Det vil si at det er i de tilfellene det viser seg at du ikke har noe rettmessig krav mot utleier, at du kommer i betalingsmislighold. *(rentekst er lurt) Anonymkode: 35d85...473
Fjompen Skrevet 20. mars 2024 #17 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jodda ser det fortsatt er slik i dag Anonymkode: 35d85...473 Har du en kilde på dette, link eller annet? Det er en viss forskjell på om det er hentet fra leieboerforeningen, eller pensumboken til livets harde skole...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå