Snop Skrevet 19. mars 2024 #1 Skrevet 19. mars 2024 (endret) Hva er årsaken? Jeg spør fordi jeg snart får mitt første barn, og jeg lener mot å ikke legge ut bilder av babyen i det hele tatt. Men jeg har ikke helt bestemt meg enda, og føler ikke jeg har en skikkelig god grunn verken for eller imot... kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg sikkert til å klø litt etter å vise fram, så jeg har lyst til å føle at jeg tar et skikkelig informert valg og stå imot hvis det er det riktige. Mine to argumenter for å la være er 1) Jeg er selv glad for at livet mitt ikke ble brettet ut på nettet før jeg ble gammel nok til å bestemme. Men ett bilde i året hadde jeg gjerne ikke brydd meg så mye om, så lenge jeg ikke gjorde noe flaut? 2) Jeg liker ikke tanken på ev pedofile som kan se/bruke bildene... samtidig vet jeg ikke så mye om dette, det er bare et argument jeg har hørt litt her og der uten mye informasjon. Tar gjerne imot tanker og fakta rundt dette. Endret 19. mars 2024 av Snop 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #2 Skrevet 19. mars 2024 Poster ikke barnas ansikter i sosialemedier. Noen bilder ligger det ute av barna med voksne eller andre, men da ikke med ansikt. Noen bilder fra når de var små babyer har vi postet - fra før de fikk sine egne særtrekk. Vi poster generelt lite i sosiale medier, har hovedsaklig kun familie og nære på sosialemedier og lukkede profiler. Men poster ikke bilder av barna fordi de kan ikke samtykke til det selv. Jeg vil jo ikke at andre skal poste bilder av meg uten samtykke, så tenker at det skal gjelde barn også - siden de ikke kan samtykke. Barn har ikke behov, glede, nytte av å eksponeres på nett, så hvorfor skal de bli det tenker jeg? Anonymkode: 6560c...c76 3 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #3 Skrevet 19. mars 2024 Jeg har postet noen få bilder oppgjennom barndommen, ut fra prinsippet "dette bildet hadde det bare vært fint om hadde stått i lokalavisa som en hilsen til besteforeldrene". Type søtt bilde med glimt av nyfødt, julekorthilsen et år, et kult skitur-bilde, en bursdag, konfimasjonsbildet. Det er vel det jeg har ute av dem, etter 15 år. Jeg gjør det fordi jeg liker selv å se slike bilder en gang i skuddåret av bekjentes barn, og fordi barna mine er fryktelig søte Og fordi det gleder besteforeldrene. Anonymkode: e9f11...0eb 7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #4 Skrevet 19. mars 2024 Er svært lite på sosiale medier selv, så det hadde vært totalt unaturlig. Tror ikke jeg har postet noe som helst de siste 7 årene. De jeg ikke har kontakt med vet ikke at jeg har barn en gang. Anonymkode: 9b382...b05 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #5 Skrevet 19. mars 2024 Jeg poster lite.. Men har noen bilder fra ferie etc. Jeg er ikke så nøye med at ansiktet ikke skal vises. Det er ikke noe farlig Tenker på Facebook/Instagram litt som en næravis. Det som kunne vært i avisa kan være på min vegg. Så bruker jeg snapchat med de nærmeste Anonymkode: 6b716...df6 6
Gjest Lykkedykker Skrevet 19. mars 2024 #6 Skrevet 19. mars 2024 Orker ikke. Legger ut et og annet bilde/videosnutt i my story på snap. Har kun familier på snap, så det er greit.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #7 Skrevet 19. mars 2024 Jeg har mange folk på facebook pga mange verv her og der. Vil ikke at alle skal se barnet. De trenger ikke vite noe om min private hverdag. Har alltid skjermet barna. Ingen trenger å se hverdagsbilder av ungene mine. Vil ikke at "alle" skal vite noe om de. Anonymkode: 59f9d...0c3 3 3
- Brian Skrevet 19. mars 2024 #8 Skrevet 19. mars 2024 (endret) Valget burde være enkelt: Bilder kan alltid postes i fremtiden om man skulle ønske det. Men har man først lagt ut et bilde og det har blitt lagret, eller kopiert videre, kan man aldri slette det. Kort sagt har man alt å tjene på å vente med dette, eller droppe det. Endret 19. mars 2024 av - Brian 9 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #9 Skrevet 19. mars 2024 Jeg deler meget begrenset. I hovedsak fordi jeg er usikker på hva jeg synes om det, og da unngår jeg det heller., La ut ut når hen ble født, også har jeg lagt ut når hen har bursdag. Da gjerne fine bilder bakfra i fin natur eller fra siden etc. litt skjult. Anonymkode: 8447d...1fb 1 2
Fame Skrevet 19. mars 2024 #10 Skrevet 19. mars 2024 Fordi barnet selv ikke kan gi samtykke. Fordi bildene kan spres og brukes til mye dritt. Fordi de som gjør det kun gjør det av egen vinning, og jeg ser ikke poenget. Deler bilder på snap, men bare til venner og familie 10 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #11 Skrevet 19. mars 2024 Venter også mitt første barn og har tenkt på dette. På Facebook synes jeg det er innafor å legge ut bilde en sjelden gang, feks ved fødsel, bursdag, jul etc. Viktig at det er fine bilder og ikke noe å bli flau av. Jeg har åpen instagram og der blir det bare anonymiserte bilder uten ansikt hvis jeg i det hele tatt poster noe. En ting er at ungene ikke kan samtykke, men tror også de vil synes det er rart om foreldrene ikke legger ut noe som helst gjennom hele barndommen. Så lenge man ikke legger ut mye, og ingen bilder uten klær eller i sårbare situasjoner så ser jeg ikke helt problemet med å poste litt på sosiale medier. Anonymkode: e7a3d...a0c 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #12 Skrevet 19. mars 2024 Har ingen bilder på Instagram og eneste bildet jeg har på Facebook er et bilde av meg fra 2007 da jeg lagde kontoen. Det bildet ble jeg for øvrig tilsendt fordi noen venner mente at jeg ikke kunne være uten profilbilde. Anonymkode: fdefd...34a 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #13 Skrevet 19. mars 2024 Jeg synes det er en stor uting å legge ut barn på sosiale medier, oppegående foreldre lar være og heller lar barna bestemme selv den dagen de er gamle nok til å skjønne konsekvensene. Anonymkode: da825...200 14 5
Fame Skrevet 19. mars 2024 #14 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Venter også mitt første barn og har tenkt på dette. På Facebook synes jeg det er innafor å legge ut bilde en sjelden gang, feks ved fødsel, bursdag, jul etc. Viktig at det er fine bilder og ikke noe å bli flau av. Jeg har åpen instagram og der blir det bare anonymiserte bilder uten ansikt hvis jeg i det hele tatt poster noe. En ting er at ungene ikke kan samtykke, men tror også de vil synes det er rart om foreldrene ikke legger ut noe som helst gjennom hele barndommen. Så lenge man ikke legger ut mye, og ingen bilder uten klær eller i sårbare situasjoner så ser jeg ikke helt problemet med å poste litt på sosiale medier. Anonymkode: e7a3d...a0c Identitetstyveri 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #15 Skrevet 19. mars 2024 Tenker at et og annet familiebilde ved spesielle anledninger er helt greit. Hadde dog droppet fokus på bare barna og masse bilder av dem i alle mulige situasjoner alene. Anonymkode: aa90f...d67 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #16 Skrevet 19. mars 2024 Har voksne barn nå, og har vel kanskje lagt ut et par bilder i året. Det syns jeg er ok. Har heller ikke sagt nei til publisering av bilder fra barnehage, skole eller idrett. Hender titt og ofte at slike bilder kommer i lokalavisen. Anonymkode: 07e76...e60 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #17 Skrevet 19. mars 2024 En greie er jo at mange ønsker å la barn selv kunne bestemme over om de ønsker å være «på internett» resten av livet sitt. Og små barn har ikke mulighet til kunne forstå hva det faktisk innebærer. Derfor venter man til de blir gamle nok til å klare forstå. Men en ting jeg kjenner irriterer meg; noen velger å ikke poste bilder, helt fair. Noe velger å poste bilder, også helt fair. Men de som plent skal poste bilder, for så å lime inn en emoji over ansiktet til barna. Altså hva er vitsen med å poste et bilde i det hele tatt da tenker jeg. Heller la være, og kun del privat istedenfor. Anonymkode: daecf...73d 15 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #18 Skrevet 19. mars 2024 Det finnes INGEN grunner utenom sykelig egoisme for å¨poste bilder av sine barn på nett. Anonymkode: a1c03...0d0 11 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #19 Skrevet 19. mars 2024 Jeg legger ikke lenger ut bilder av meg selv, og det ligger ikke noe offentlig som knytter meg og samboeren sammen heller. Veldig rart å drive å publisere bilder av barnet da. Jeg har vært helt bestemt på at ingen skal legge ut bilder av vår sønn, han skal selv få velge når han blir gammel nok. Jeg har ikke hatt han på stort på snap, men sender snapper med bilde av han til venner og familie. Og private meldinger på Messenger med bilde. Men ingenting åpent. Anonymkode: e42e0...22e 2 1
Angelheart2 Skrevet 19. mars 2024 #20 Skrevet 19. mars 2024 Jeg har alltid hatt en bevisst holdning til både sosiale medier og annet. Det skal være barnas valg om de vil bli profilert på noe som helst måte. De små barna har ikke mulighet til vite konsekvensene av å gi samtykke, så for de har jeg tatt valget om å ikke legge ut noe i det hele tatt. Nå, når de alle er over 18, er de veldig takknemlige for at vi har vært så bevisste på dette. Sønnen min kommenterte på et tidspunkt at en av kameratene hans er sur og forbannet for at foreldrene hans har lagt ut så mange bilder fra barndommen, for han er veldig privat og har ikke en gang sosiale medier selv. 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå