Gå til innhold

Du som har småbarn. Hvor lei reisevei til jobb ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å bytte til et annet kontor som er 1 time og 10 minutter pr vei. Lønna er nesten 100.000 mer og det er flere muligheter der for utvikling. 

Men jeg har småbarn og er alene med dem annen hver uke. Nå har jeg bare en reisevei på 10 min med bil fra her jeg bor. 

Med nye jobben slipper jeg å kjøre bil da offentlig transport er Veldig bra. Jeg kan kjøpe en månedskort. Så sparer jeg tid på parkering, bensin og sparer bilen for slitasje. 

Hva hadde du gjort ?

Fordelene er mer lønn, mer alenetid på toget, og større karrieremuligheter, flere dager med hjemmekontor, og enklere oppgaver ø. 

ulempene er lenger reisevei, mindre tid med barna hvis de må våre hjemme en time lenger alene. 

Anonymkode: ea819...6d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det fleksitid i jobben, slik at du evt. kan jobbe kortere dager de ukene du har barna? Evt. «samle» dagene med hjemmekontor til de ukene?

Anonymkode: 5501e...dd1

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du faktisk mister 2 hele timer av dagen i stedet for 20minutter så kan du regne på hvor mye de timene utgjør i kroner og ører. Da sitter du nok igjen med mindre enn 100.000 i året. 

For meg er fritid viktigere enn penger, så jeg hadde ikke orket en slik reisevei. Men om du har ofte hjemmekontor så kan det veie opp for reisevei.

Anonymkode: e2089...644

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det fleksitid i jobben, slik at du evt. kan jobbe kortere dager de ukene du har barna? Evt. «samle» dagene med hjemmekontor til de ukene?

Anonymkode: 5501e...dd1

Ja det tror jeg. Det er ganske fleksibelt der

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når du faktisk mister 2 hele timer av dagen i stedet for 20minutter så kan du regne på hvor mye de timene utgjør i kroner og ører. Da sitter du nok igjen med mindre enn 100.000 i året. 

For meg er fritid viktigere enn penger, så jeg hadde ikke orket en slik reisevei. Men om du har ofte hjemmekontor så kan det veie opp for reisevei.

Anonymkode: e2089...644

I nåværende stilling kan jeg ha hjemmekontor en dag i uken. I den andre jobben ca 2 dager i uken. Da kan jeg ta ingen hjemmekontor de ukene jeg har barna alene og heller bruke de ukene jeg har barna. Sånn sett mister jeg jo ikke to timer hver dag. Lønna er dessverre veldig viktig for oss akkurat nå med høye utgifter 

• Nyttig 1
Skrevet

20-30 min. avhengig av trafikk. I forrige jobb >10 min. 
Men i ditt tilfelle hadde jeg gått for ny jobb. Fordelene veier opp for ulempene. Spesielt om du kan jobbe på toget og sånn sett få kortere dager.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vurderer å bytte til et annet kontor som er 1 time og 10 minutter pr vei. Lønna er nesten 100.000 mer og det er flere muligheter der for utvikling. 

Men jeg har småbarn og er alene med dem annen hver uke. Nå har jeg bare en reisevei på 10 min med bil fra her jeg bor. 

Med nye jobben slipper jeg å kjøre bil da offentlig transport er Veldig bra. Jeg kan kjøpe en månedskort. Så sparer jeg tid på parkering, bensin og sparer bilen for slitasje. 

Hva hadde du gjort ?

Fordelene er mer lønn, mer alenetid på toget, og større karrieremuligheter, flere dager med hjemmekontor, og enklere oppgaver ø. 

ulempene er lenger reisevei, mindre tid med barna hvis de må våre hjemme en time lenger alene. 

AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (15 minutter siden):

20-30 min. avhengig av trafikk. I forrige jobb >10 min. 
Men i ditt tilfelle hadde jeg gått for ny jobb. Fordelene veier opp for ulempene. Spesielt om du kan jobbe på toget og sånn sett få kortere dager.

Jeg kan lage avtale om å starte tidligere ved at jeg logger meg på tidligere. Vi trenger virkelig pengene i disse dyrtider. 

Men hvordan er det å venne seg til plutselig lengre vei ? Og hva skjer med kanselleringer av tog å sånt ?

Skrevet

Man blir vant til det. Jeg har hatt 90 minutters reisevei også. Hørte på podcast og koste meg med alenetida. 

Da blir det vel buss for tog? 
Du bør vel ha en plan B for om du ikke skulle rekke frem til barnehagens stengetid. Er eksen behjelpelig her? Moren din? En fast barnevakt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i tilsvarende situasjon selv. Nå har jeg 25, men vurderte å gå opp til 50 min. Da måtte jeg dog ha en økning på 200k i året for at jeg skulle føle det var verdt det. (i samme situasjon som deg)

Anonymkode: 47c1f...a15

AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (5 minutter siden):

Man blir vant til det. Jeg har hatt 90 minutters reisevei også. Hørte på podcast og koste meg med alenetida. 

Da blir det vel buss for tog? 
Du bør vel ha en plan B for om du ikke skulle rekke frem til barnehagens stengetid. Er eksen behjelpelig her? Moren din? En fast barnevakt?

Eksen er veldig behjelpelig, ja. Og vi har hjelp til henting en gang i blant. 

Buss for tog ja. Plan B er å kjøre. 

Hvordan er det å jobbe på toget? Kan tenke meg det er bedre å begynne å jobbe litt før 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lange dager synes du det er greit at barna dine har i barnehagen er vel spørsmålet du må stille deg.

Skal du være på jobb til kl. 8 må du dra hjemmefra 6.30 ish. Jobber du da til kl. 16 er du hjemme 1715.

Hundre tusen brutto hadde vært alt for lite lønnsøkning til at dette hadde vært aktuelt her. Om det kniper så på økonomien hadde jeg heller funnet en ekstrajobb jeg kunne jobbet på kveld/helg i de ukene jeg ikke hadde barna. 

Anonymkode: 70d39...01c

AnonymBruker
Skrevet

Syns det høres ut som en grei ordning med mye hjemmekontor og mer jobbing når du ikke har barn. Er det viktig for deg å bli kjent med kollegene dine? For meg er det sosiale en viktig del av jobben og jeg møter derfor på kontoret de aller fleste dager (til tross for at vi er fleksible mtp hjemmekontor). Det er jo også noe å ta med i vurderingen. Jeg har også små barn, men kort vei til jobb og mannen henter og leverer de fleste dager. 

Anonymkode: 29d29...705

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eksen er veldig behjelpelig, ja. Og vi har hjelp til henting en gang i blant. 

Buss for tog ja. Plan B er å kjøre. 

Hvordan er det å jobbe på toget? Kan tenke meg det er bedre å begynne å jobbe litt før 

Jeg kjørte, tok ikke tog. 
Men eksen min hadde en times reisevei med tog til jobb, og folk satt enten med ørepropper og jobbet eller sov. 
Så du kan enten stå opp veldig tidlig og jobbe en time for deretter å ta igjen søvn på toget (antagelig ikke mulig med små barn i hus..?) prøve å få til noe mens du likevel sitter på toget (du kan jo logge deg på, selv om du ikke får jobbet så effektivt). Eller ta igjen noe jobb på kveld etter barna er lagt. 

AnonymBruker
Skrevet

Går ned trappa til hjemmekontoret. Ville aldri hatt en pendlejobb igjen med små barn. Been there done that.

Anonymkode: 8efb8...80a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor lange dager synes du det er greit at barna dine har i barnehagen er vel spørsmålet du må stille deg.

Skal du være på jobb til kl. 8 må du dra hjemmefra 6.30 ish. Jobber du da til kl. 16 er du hjemme 1715.

Hundre tusen brutto hadde vært alt for lite lønnsøkning til at dette hadde vært aktuelt her. Om det kniper så på økonomien hadde jeg heller funnet en ekstrajobb jeg kunne jobbet på kveld/helg i de ukene jeg ikke hadde barna. 

Anonymkode: 70d39...01c

Jeg var litt uklar når jeg skrev småbarn! De går på barneskole og har muliget til å dra hjem selv. Far har også mulighet til å være med dem der når jeg må jobbe litt lenger 

AnonymBruker
Skrevet
~white lady~ skrev (6 minutter siden):

Jeg kjørte, tok ikke tog. 
Men eksen min hadde en times reisevei med tog til jobb, og folk satt enten med ørepropper og jobbet eller sov. 
Så du kan enten stå opp veldig tidlig og jobbe en time for deretter å ta igjen søvn på toget (antagelig ikke mulig med små barn i hus..?) prøve å få til noe mens du likevel sitter på toget (du kan jo logge deg på, selv om du ikke får jobbet så effektivt). Eller ta igjen noe jobb på kveld etter barna er lagt. 

Det er det jeg også tenker. Jeg er glad i å jobbe på tog. Også er denne jobben Veldig fleksibel

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt sjansen.

Anonymkode: 310d1...0e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir blankt nei fra meg. Jeg gjorde omvendt, valgte noe kjedeligere og mindre betalt arbeid med 5 minutt gange hjemmefra da jeg ble mor. 

Folk hyler opp om "hvordan greier du 100%?" Enkelt, jeg er mindre borte enn de som jobber 80% og pendler..

Anonymkode: e56b2...80a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva hadde du gjort ?

Hadde aldri vært aktuelt med så lang reisevei. Jeg har 20 min, 30 er maks , både pga at jeg ønsker mest mulig tid med barna og jeh ønsker å kunne komme raskt om bhg/skole ringer 

Anonymkode: 367a6...8d6

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye mer lønn er egentlig 100.000kr med skatt, versus 50 minutter mer pendling og bortkastet tid av livet? 

Anonymkode: 94412...cab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...