Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går började mannen och jag fundera på varför smörknivar ska vara i trä?

Vi har inte det men min mor har, min mormor hade, min "moster" har, och andra släktingar.

De år självklart ha vilken smörkniv de vill men jag undrar om det finns någon särskild fördel med att ha smörknivar just i trä?

Videoannonse
Annonse
Gjest Aimable Amie
Skrevet

Jeg har aldri hatt noen spesielle smøkniver - vi bruker de vanlige knivene våre.

Skrevet

Har også lurt på dette, og har konkludert med at det er fordi slike "håndtverksmennesker" på messer o.l. liker å lage slike enkle små kniver og vil selge dem. Da er det kjekt å presantere det som "smørrkniver", når man setter fram brød og smør feks til koldtbordt etc har man jo gjerne kniven stående i smøret og vanlige kniver er ofte for "baktunge" så de faller ut av smørboksen. Da er det kjekt med lette, nette små trekniver

Skrevet

Tidligere ble en smørkniv brukt til å ta smør ut av smørkinna, så har den vel kanskje bare fulgt med derifra?

Skrevet

Vi har opptil flere smørkniver, men de er i lett plast.

Noen spesiell grunn til at man "egentlig" skal ha dem i tre vet jeg ikke, og har heller ikke hørt om. De eneste vi har hatt i tre er de vi laget selv i sløyden.

Skrevet

Vi satt faktisk og lurte på akkurat det samme her om dagen. :klø:

Gjest Fruktfat
Skrevet
I går började mannen och jag fundera på varför smörknivar ska vara i trä?

Vi har inte det men min mor har, min mormor hade, min "moster" har, och andra släktingar.

De år självklart ha vilken smörkniv de vill men jag undrar om det finns någon särskild fördel med att ha smörknivar just i trä?

en veldig fordel er om man skal ha smør på varmt brød; på vanlige kniver glir smøret unna både kniv og brød, med tre holder smøret seg mer på brødet og det er lettere å smøre utover.

det er vår erfaring ihvertfall.

Skrevet

Det var många bra svar.

Vi var också inne på "hantverksteorin" och att smöret kanske sitter bättre fast på träkniven än en vanlig. Vi tänkte dock aldrig på problemet med varmt bröd.

Mannen kom också med tanken på att det är olika i Sverige och Norge (i alla fall i de familjer vi känner till). I Sverige har man alltid EN smörkniv som står fast i smörpaketet medan i Norge har alla sin egen kniv.

Jag tycker att det är svårare att få rent och hålla träknivarna snygga än att diska vanliga knivar. Så vi använder vanliga rena knivar (inte samma som de vanliga besticken).

Smörknivar i trä slits också ganska fult tycker jag - eller så går de av när man är arg och absolut ska be en smörgås ;)

Skrevet

Det har vel rett og slett noe med tilgangen på materialer i gamle dager, Furstina? Metall var dyrt, tre kunne man skjære/forme selv og lage ting av.

Tre er hygienisk, men passer kanskje ikke så bra i moderne tider, da det blir ødelagt i en oppvaskmaskin (det sprekker).

Gjest Fruktfat
Skrevet

Mannen kom också med tanken på att det är olika i Sverige och Norge (i alla fall i de familjer vi känner till). I Sverige har man alltid EN smörkniv som står fast i smörpaketet medan i Norge har alla sin egen kniv.

Smörknivar i trä slits också ganska fult tycker jag - eller så går de av när man är arg och absolut ska be en smörgås ;)

ja, samboeren min er svensk, det var han som introduserte meg for egen smørkniv.

etter over fire år hender det fortsatt at jeg glemmer smørkniven, og bruker den i alt annet, hehehe.

vi har et par som sambo lagde da han gikk på skolen, solide, og de kan vi ikke kaste :kgblunk:

Skrevet

Vi vant 6 små trekniver i lotteri for noen år siden... :roll:

De brukes i dag av 2,5-åringen når han skal smøre egne skiver i helgene.

Da har vi tid...;) Den er lettere å holde og det han smører sitter bedre fast på kniven...:Nikke:

Han er så flink atte... :hjerter:

Skrevet

Jeg har smørekniver i tre. De kjøpte (og bruker) jeg fordi de er "spesielle og originale".

Og så er de så gode å smøre med... ;)

De er i einer, og lukter derfor veldig godt...

Gjest mikrobiologen
Skrevet

Som andre har nevnt tidligere i tråden, det kommer fra at tre var lett tilgjenglig.

Det derimot som ikke har kommet opp er at bakterier trives mindre på tre enn f.eks plast. Skal man først ha en smørkniv så velg tre fremfor plast(som er rene bakteriefellen).

Det samme gjelder fjøler som man skjærer brød/grønnsaker etc på. Ikke bruk plast, det setter seg utrolig mange bakterier i dette matriale som man aldri blir kvitt. Tre derimot er trygt å bruke.

Skrevet

Det samme gjelder fjøler som man skjærer brød/grønnsaker etc på. Ikke bruk plast, det setter seg utrolig mange bakterier i dette matriale som man aldri blir kvitt. Tre derimot er trygt å bruke.

Da må fjølen være ubehandlet og ikke vaskes med såpe, kun skures med salt og vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...