Gjest Fruktkake Skrevet 5. februar 2006 #1 Skrevet 5. februar 2006 Det er et fire år gammel barn som har vært tørr 8-9 måneder. Det har gått veldig greit, men plutselig nå så tisser h*n på seg opptil flere ganger daglig. Både i barnehagen og hjemme. Mor er fortvilet. Jeg har snakket en del med henne, og fått utelukket at det dreier seg om oppmerksomhet. H*n får visst oppmerksomhet i både bøtter og spann hjemme, og det gjør h*n også i barnehagen. H*n har alltid vært et stille/sjenert barn, men har blomstret skikkelig opp den siste tida. Jeg er veldig usikker, for jeg har ingen erfaring med slikt. Føler jeg kommer til kort når mor ber meg om råd. Dersom vi utelukker at det er noe fysisk, så er jo dette en bevisst handling fra fireåringen. Har dere noen formeninger om hva årsakene kan være? Jeg har så lyst til å hjelpe denne fortvilte mora.
Dagoberta Skrevet 5. februar 2006 #2 Skrevet 5. februar 2006 Det kan lønne seg å ta med en urinprøve til legen for å utelukke infeksjon. Men hvis det er sånn at h*n har blomstret skikkelig opp den siste tida, kan det kanskje også være at h*n løper rundt og leker med nye venner, og glemmer litt av å gå på do? Og når h*n kommer ut av rutinen med å huske å gå på do, så glemmer h*n det innimellom hjemme også? Det er jo en ganske ny rutine for h*n, så jeg innbiller meg at det ofte skjer sånne små 'tilbakefall' i starten.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #3 Skrevet 5. februar 2006 Min sønn er 12 år, og han tisser fremdeles på seg av og til. Det har heldigvis blitt sjeldnere de siste årene, men det er klart sjenerende for ham. Han har en "overaktiv blære", og rekker ikke alltid å komme fram til toalettet i tide. (Må han, så må han...) Han har også "knise-inkontinens", noe som HAN føler er hans største problem. (Det er det mest synlige, og derfor mest pinlige) Som sagt, dette har alltid vært et problem, men nå det siste året har vi opplevd kun 2 "uhell". Vi har løst dette ved å sende ham på toalettet så ofte som mulig, og ALLTID etter et måltid. Da er blæren aldri helt full, og han unngår pinlige uhell. Vi fikk vite hos legen at dette ikke er et uvanlig problem, det er ganske mange som lider av dette, men siden det er så tabu-belagt så er det sjelden vi hører om det! Jeg vil anbefale din venninne å ta med sin sønn til legen, der vil hun få gode råd, og hun vil også få svar på om det er en fysisk grunn til problemet. (eks overaktiv blære)
c",) Skrevet 5. februar 2006 #4 Skrevet 5. februar 2006 Tanken som slo meg var at han sikker glemmer å gå på do. Siden han har blomstrer opp den siste tiden, har han det sikkert så bra at han ikke tar seg tid til do-besøk. Min datter på snart 9 kan fortsatt glemme eller la være å gå på do når hun har det moro, da kan det fort gå galt. Men ser ikke på det som noe krise siden det er skjeldent det skjer.
Gjest EvaL Skrevet 5. februar 2006 #5 Skrevet 5. februar 2006 Det er jo nesten umulig å svare på hvorfor ungen gjør dette, kan jo være mange årsaker egentlig. Ikke alltid så lett å vite hva som er den utløsende faktoren. Mitt råd, vil være å følge opp barnet ordentlig, ta det med på do til jevne tider uansett om 4 åringen sider h*n ikke må på do. Alternativet er å sette på bleier igjen, dersom dette dreier seg om latskap fra barnets side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå