AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #41 Del Skrevet 20. mars 2024 Det som er skummelt med Snapchat er at samtaler slettes (varierer hvor fort ut i fra hvilke innstillinger man har). Når sønnen vår får Snapchat, kommer jeg til å informere han om at vi (foreldre) skal ha tilgang og at vi kommer til å ta "stikkprøver". Hører på en podkast hvor verten tar stikkprøver på sin tenåringsdatters Snapchat - og det fungerer med hell. Alle venninnene til tenåringen vet at moren sjekker innimellom, og det går helt fint. Anonymkode: 80915...0cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #42 Del Skrevet 20. mars 2024 Snapchat kan være utrolig morsomt og artig. Men har sett at det er en arena for mobbing og utestenging. Du ser feks på snap map hvor folk er og at du ikke er invitert. Det blir opprettet chat grupper med venner og ikke alle blir inkludert. Lett å tenke at man tar stikkprøver av hvem de har på snap,men så svarer de kanskje at "jeg la jo bare til Linus,han går jo i c-klassen" Hmm, okay,gjør han det? Man mister sykt fort oversikten. Den tlf har vært hodepine for meg kjenner jeg. Anonymkode: 00c1c...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #43 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dere som er veldig strenge og bastante på dette her. Hva tror dere barna deres gjør når de er hos venner som har dette? Da sitter de nok både på TikTok og snap på rommet der, og har ingen foreldre å prate med om de ser noe skummelt. Blir som de barna som kun en is på lørdagene i sommerferie - takker ja til både tre og fire is hos naboen på en tirsdag. Anonymkode: 02bda...ea9 Ungen min får bruke det på min telefon, men hun får det ikke selv enda. Hun er lite hos andre, så er begrenset hvor mye hun får gjort det. Men når hun er hos andre er det deres regler som gjelder. Det er greit det. Venninne får også lov til å være på sin tiktok og snap når de er her, det stopper ikke jeg. Det er ikke en nulltoleranse, men jeg legger ikke til rette for at 'dette skumle', som du kaller det. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Tipper de fleste har samme type regler, uten at ungdommen nødvendigvis følger disse reglene likevel. Anonymkode: e02e8...4c6 Hva mener du da er løsningen? Null regler? Ungen min vet at om jeg finner ut at hun bryter reglene (som hun vet meget godt hvorfor blir sånn), så får hun ikke ha det lenger. Konsekvensene får hun selvsagt vite på forhånd. Det er ikke noe nytt her i huset. Anonymkode: e8267...5f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #44 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Snapchat kan være utrolig morsomt og artig. Men har sett at det er en arena for mobbing og utestenging. Du ser feks på snap map hvor folk er og at du ikke er invitert. Det blir opprettet chat grupper med venner og ikke alle blir inkludert. Lett å tenke at man tar stikkprøver av hvem de har på snap,men så svarer de kanskje at "jeg la jo bare til Linus,han går jo i c-klassen" Hmm, okay,gjør han det? Man mister sykt fort oversikten. Den tlf har vært hodepine for meg kjenner jeg. Anonymkode: 00c1c...5cd Jeg liker heller ikke utviklingen til snap. Stories er ikke valgfritt. Der kommer det opp alt mulig rart av folk og fe som ønsker å være i spotlighten (spesielt 'influencerne'). Forslag på venner får jeg heller ikke bort, og det selv om snap ikke har tilgang til min kontaktliste. Når så mange andre gir de tilgang, så ser de mitt nr...også venners venner kommer opp osv osv. Ungen min 'frykter' også sosiale medier pga personer hun ikke ønsker kontakt med, er der. Hun frykter at de vil finne henne der og vil prøve å legge henne til. Derfor er hun også selv litt tilbakeholdene og nevner sjeldent et ønske om det. Nå er der få som har telefonnummeret hennes, men med årene blir det jo flere og flere. Anonymkode: e8267...5f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #45 Del Skrevet 20. mars 2024 Ja. Men ikke før de er 13. Anonymkode: 065a9...c8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #46 Del Skrevet 20. mars 2024 En på 13 som fikk da han fylte år. En på ti som ikke har det. Her følger vi aldersgrensene. De fleste fikk før han, men tenker dette er viktig av flere grunner. Var på nippet noen ganger pga. det du beskriver i hi, men veldig glad vi sto i mot og klarte å holde på aldersgrense. Jeg jobber også som psykolog og tenker at ingen under 13 burde være på sosiale medier. Virkelig ikke. Anonymkode: 0919c...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #47 Del Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det som er skummelt med Snapchat er at samtaler slettes (varierer hvor fort ut i fra hvilke innstillinger man har). Når sønnen vår får Snapchat, kommer jeg til å informere han om at vi (foreldre) skal ha tilgang og at vi kommer til å ta "stikkprøver". Hører på en podkast hvor verten tar stikkprøver på sin tenåringsdatters Snapchat - og det fungerer med hell. Alle venninnene til tenåringen vet at moren sjekker innimellom, og det går helt fint. Anonymkode: 80915...0cd Det tenker jeg er en selvfølge. Ikke bare for snap med for hele tlf. De er barn og får "tilgang på hele verden". Foreldre bør virkelig sjekke innom og være tydelig med ungene på at de gjør det. Var jo nylig en sak om jenter på 12 som søkte etter "sugardaddy". Her mener jeg ungene trenger at vi bryr oss og veileder (selv om de selvsagt "ikke vil"). Det meste jeg synes var dust av det foreldrene mine gjorde da jeg var ungdom, er noe av det jeg er mest glad for i dag. Anonymkode: 0919c...728 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #48 Del Skrevet 22. mars 2024 Nei. 6.klassinge har kun kontantkort tlf, og kan ringe, send sms til oss forldre og besteforeldre. Tenkte å ha det slik til hun begynner på ungdomsskolen . Anonymkode: 079f6...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #49 Del Skrevet 22. mars 2024 Har Snapchat ba Anonymkode: 05290...22b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #50 Del Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 10.07): Nei, hun skal få det i 14-års'gave'. Det er få måneder unna. Da med regler selvsagt, feks skal ikke snapkartet være på. Hun får kun lov til å legge til folk hun faktisk kjenner. Hun får ikke sende nakenbilder, og hun får ikke skrive annet enn hva hun ville sagt til noen i virkeligheten. Anonymkode: e8267...5f9 Men hvordan følge man opp sånt? De kan vel slette logg og alt? En 14-åring må man selvsagt ha tillit til, men tenker på disse som lar 11åringer feks ha snap. Hvordan vet man hva som foregår der? Anonymkode: 17eac...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå