Gå til innhold

Hvor lenge hadde du vondt etter brystreduksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er på uke 3 etter brystreduksjon og det gjør ganske vondt fortsatt (regner med at det er ganske normalt) .. Det er kun når jeg har på BH, som om det gnisser mot såret. Jeg har forsøkt å skifte BH men det har ikke hjulpet... 

Hvor lenge hadde du vondt? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Hun_der86 skrev (1 time siden):

Hei. 

Jeg er på uke 3 etter brystreduksjon og det gjør ganske vondt fortsatt (regner med at det er ganske normalt) .. Det er kun når jeg har på BH, som om det gnisser mot såret. Jeg har forsøkt å skifte BH men det har ikke hjulpet... 

Hvor lenge hadde du vondt? 

Jeg begynte å jobbe igjen som spl etter 9 dager. Tok Paracet de 3 første dagene. Veldig lite vondt. 

Anonymkode: f1c9f...75a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynte å jobbe igjen som spl etter 9 dager. Tok Paracet de 3 første dagene. Veldig lite vondt. 

Ikke pasient nært arbeid da? Jeg var sykemeldt i 6 uker. Jobber som sykepleier på sengepost. Dette fordi en skal unngå en del bevegelser og løft. Skal ikke trene heller.

TS ville ikke anbefalt å være for tøff. Følg alle råd. Stingene skal leges. Mine arr er nesten usynlige. Ser kun lyse striper, som går i ett med huden.  Jeg kjente også at BH var litt «stram over» stingene. Men viktig med noe som støtter bra. Jeg dro litt i den inne i mellom og endret litt på hvor presset lå. 

Anonymkode: 7059a...e09

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vel vondt i en loten uke. Gikk ikke med bøjlebh før etter 6 uker

Anonymkode: a4e4e...60f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke pasient nært arbeid da? Jeg var sykemeldt i 6 uker. Jobber som sykepleier på sengepost. Dette fordi en skal unngå en del bevegelser og løft. Skal ikke trene heller.

TS ville ikke anbefalt å være for tøff. Følg alle råd. Stingene skal leges. Mine arr er nesten usynlige. Ser kun lyse striper, som går i ett med huden.  Jeg kjente også at BH var litt «stram over» stingene. Men viktig med noe som støtter bra. Jeg dro litt i den inne i mellom og endret litt på hvor presset lå. 

Jo absolutt. På Opr avdeling. Jeg har heller ingen synlige arr. Tapet i 3 mnd. Løftet ikke vektet men gikk mye og løp etter 5-6 uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Var også sykemeldt i 6 uker, som jeg forstod var standard etter denne type operasjon. Det er det som er anbefalt mtp løft osv, så de som begynner å jobbe før dette har nok ikke fått det dekket medisinsk og "må" jobbe før. Følte meg vel ikke helt fin i formen før det hadde gått så lenge heller, og kunne kjenne det innimellom i arrene etter dette også. Bruk støtte bh så lenge som mulig, jeg kjøpte en lettere variant som var mer behagelig etterhvert, og denne sov jeg vel med i nærmere et år😅 Better safe than sorry

Anonymkode: b71b7...602

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jo absolutt. På Opr avdeling. Jeg har heller ingen synlige arr. Tapet i 3 mnd. Løftet ikke vektet men gikk mye og løp etter 5-6 uker. 

Men det skulle du da ikke. Jeg fikk streng beskjed om å holde meg i ro i fire uker. I ro. Jeg spurte om jeg kunne lufte bikkja, men kun hvis jeg gikk rolige turer. Ingen puls, ingen bakker, kun rolige skritt. Hvor og når opererte du?

Til ts. Jeg hadde ganske vondt i fire, fem uker. Nå er det åtte uker siden, og først nå tenker jeg ikke noe særlig på såret. Gikk lenger tid enn jeg så for meg. 

Anonymkode: 5f86b...8f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det skulle du da ikke. Jeg fikk streng beskjed om å holde meg i ro i fire uker. I ro. Jeg spurte om jeg kunne lufte bikkja, men kun hvis jeg gikk rolige turer. Ingen puls, ingen bakker, kun rolige skritt. Hvor og når opererte du?

Til ts. Jeg hadde ganske vondt i fire, fem uker. Nå er det åtte uker siden, og først nå tenker jeg ikke noe særlig på såret. Gikk lenger tid enn jeg så for meg. 

Opererte for 5-6 år siden på en privatklinikk i Oslo. Og som sagt brukte bare Paracet fra 1-3 post operative dag og etter det trengtes det ikke noe. Kunne fint dra pasientene fra seng til bord og tilbake bare jeg ikke hadde armene over hodet. Har ikke hatt noen plager i ettertid og har superfint resultat. Og ikje noe problem å jogge med kompresjonsbh etter så mange uker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var også sykemeldt i 6 uker, som jeg forstod var standard etter denne type operasjon. Det er det som er anbefalt mtp løft osv, så de som begynner å jobbe før dette har nok ikke fått det dekket medisinsk og "må" jobbe før. Følte meg vel ikke helt fin i formen før det hadde gått så lenge heller, og kunne kjenne det innimellom i arrene etter dette også. Bruk støtte bh så lenge som mulig, jeg kjøpte en lettere variant som var mer behagelig etterhvert, og denne sov jeg vel med i nærmere et år😅 Better safe than sorry

Jeg kunne fint fått sykmelding for lenger tid, men så ingen grunn til å slaske rundt og ikke gjøre nytte for meg. Ikke noe problem å unngå å dra på de tyngste pasientene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gjorde forresten både reduksjon og løft. Og valgte å begynne å jobbe igjen i samråd med en utrolig dyktig kirurg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sykemeldt i drøyt 3 uker, operert en onsdag og sykemeldt ut den uka og de tre påfølgende, før tilbake som pedagogisk leder i barnehage. 

Anonymkode: 1132f...9d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg gjorde forresten både reduksjon og løft. Og valgte å begynne å jobbe igjen i samråd med en utrolig dyktig kirurg. 

Hørtes veldig rart ut. Jeg fikk nemlig streng beskjed, blant annet etter å ha lest slike historier som din, om å holde meg i ro i minst 4 uker. Overlegen flirte når jeg fortalte at andre var på jobb etter en uke, og la til at det var absolutt ikke smart. Det er ikke vm i å komme seg fortest mulig på jobb. Men okei, flaks det gikk bra med deg da. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg var sykemeldt i drøyt 3 uker, operert en onsdag og sykemeldt ut den uka og de tre påfølgende, før tilbake som pedagogisk leder i barnehage. 

Anonymkode: 1132f...9d4

Og da hadde du ikke noe mer vondt? Her svir og brenner det masse i såret! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Opererte for 5-6 år siden på en privatklinikk i Oslo. Og som sagt brukte bare Paracet fra 1-3 post operative dag og etter det trengtes det ikke noe. Kunne fint dra pasientene fra seng til bord og tilbake bare jeg ikke hadde armene over hodet. Har ikke hatt noen plager i ettertid og har superfint resultat. Og ikje noe problem å jogge med kompresjonsbh etter så mange uker. 

Da synes jeg du tok sjanser. Å forflytte pasienter etter 9 dager går langt utover anbefalingene. Trenger pasienten hjelp, ved forflytning, må du bruker muskelen, nettopp i overkroppen. Selvom vedkommende hjelper noe til. En skal også være forsiktig med å ta armene ut fra kroppen og ikke bare over hodet.

Synes ikke dette er anbefalinger å gi videre, selvom du hadde fin tilheling. Det er ikke kun arrene en skal tenke på, men om ruptur, øker også  for infeksjoner.

Det er noe annet å gå tilbake til stillesittende jobb, så lenge formen tillater  det. Synes det er rart at kirurgen gått god for  dette. Er selv operert ved aleris i Oslo og her var de veldig klare på at jeg ikke skulle jobbe før etter 6 uker. Trening kunne gradvis starte først etter 6 uker, uten belastning av overkroppen. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om hvor lenge man er "hjelpesløs" hjemme?  Altså, veldig lett husarbeid - det mest nødvendige (pluss at vi har katter som må ha mat og stell).

Mannen min har egentlig planlagt en jobbreise som starter på tredje dag etter min operasjon.  (Han kan flytte den hvis nødvendig, men da til et tidspunkt som passer dårligere for ham).

Vil jeg og pus klare oss selv på det tidspunktet?

Anonymkode: 424a2...df2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan jeg spørre om hvor lenge man er "hjelpesløs" hjemme?  Altså, veldig lett husarbeid - det mest nødvendige (pluss at vi har katter som må ha mat og stell).

Mannen min har egentlig planlagt en jobbreise som starter på tredje dag etter min operasjon.  (Han kan flytte den hvis nødvendig, men da til et tidspunkt som passer dårligere for ham).

Vil jeg og pus klare oss selv på det tidspunktet?

Anonymkode: 424a2...df2

Vil tro det går med god planlegging. Plasser ting innen rekkevidde. Og husk og ha albuene inntil kroppen de første en/to uker. Deretter påpasselig med hvilke  bevegelser. Ikke støvsuge eller gulvvask, fikk jeg beskjed om. Ville vasket unna alt tøy. Kattemat lett tilgjengelig og mulig gjort klart middager. Handlet inn det nødvendige. Om noe er uoverkommelig har du kanskje en venninne eller noe i nærheten som kan bistå? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også 6 uker sykemelding, sykepleier sengepost

Jeg ville ikke tatt nien sjanger her, ved å pushe på  for tidlig. Svigerinna mi  har også tatt brystreduksjon. Sønnen hennes var et halvannet år da.  Hos henne sprakk operasjonsåret opp, og hun fikk infekjson. Tok lang tid før det ble bra. Hun fortalte at hun nok hadde styrt litt for mye på, med sønnen og hjemme, ikke vært påpasselig nok.

Anonymkode: 925f9...221

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vondt en liten stund, etter 3 uker hovnet også ene brystet opp. Du bruker kompresjonsbh ts? Det er super viktig! Blitt så glad i min at jeg har den på litt enda. Snart 6 måneder siden operasjon. 
Jeg fikk ikke lov å jobbe før etter 8 uker, har en hard fysisk kropp. Du må ikke høre på den som var tilbake som sykepleier etter 3 dager, det er ikke greit. Brystreduksjon er en ganske tøff operasjon med mye sting. Går det betennelse eller ruptur så  kan det bli alvorlig. Lytt til kroppen, jeg klør fortsatt intenst at stingene mine nå 6 måneder etterpå ;) 

Anonymkode: 3ac2a...2ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg gjorde også både reduksjon og løft, og fikk beskjed om å bruke musklene i brystet minst mulig. 6 uker var minimum sykemelding, så må helt ærlig si at dette høres rart ut. Men flaks for deg at det gikk fint da. Jeg hadde aldri tatt den sjansen, og synes ikke det er noe å anbefale videre når det helt klart er i mot råd samtlige andre her har fått😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen år siden min operasjon, så jeg husker ikke alle detaljene så godt lenger, men hadde veldig lite smerter! Fikk resept på ganske sterke saker (oxycontin og oxynorm) som jeg tok de første par dagene, etter det var jeg over på paracet. Følte ikke så mye på smerter i det hele tatt, egentlig, men det var en del ubehag når sårene begynte å gro, jeg syns det klødde en del. Jeg fikk som flere andre her beskjed om å ta det ganske med ro en stund etterpå, og unngå tunge løft.

Hva slags BH bruker du, TS? Jeg hadde med denne til sykehuset, de tok den på meg etter operasjonen og jeg hadde den på dag og natt i noen uker (mener jeg å huske), så gikk jeg over til denne etterhvert. Syns de begge fungerte utmerket!

Anonymkode: 4cd60...c05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...