Gå til innhold

Hvordan ta opp videre vektnedgang med legen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal til legen for noe annet, men vurderer å ta opp vektnedgang også. Har gått ned ca 22 kilo på egenhånd på ganske nøyaktig et år, men begynner å slite litt med motivasjonen/effekten. Vet ikke om jeg trenger at "noen" vet hva jeg driver med (utenom mannen liksom) og dermed pusher litt, eller hva jeg egentlig trenger.

Spørsmålet er: hvordan kan jeg ta opp dette? Har ikke informert om at jeg holder på, og selv om jeg var der ofte i høst/før jul pga annen sykdom, så var vekt aldri noe tema da. Og jeg hater egentlig å ta opp legens tid, så å skulle gå dit jevnlig for å fortelle hvordan det går, det er heller kanskje ikke noe alternativ. 

Dere som har fått det til med litt "drahjelp", hva slags hjelp synes dere var best?

Startet med BMI på 40, nå er den rett under 33, så har fortsatt en del å gå på.... Og jeg ønsker å få det til. Ikke nødvendigvis innenfor normalvekt, men rett over grensa på overvekt, BMI på 26-28 regner jeg med går fint for meg å leve med!

Har super fastlege, men hater å være til bry og akkurat når det gjelder dette med vektnedgangen vet jeg ikke helt hva jeg ønsker meg av fastlegen heller, og da blir det jo enda vanskeligere å be om noe....

Anonymkode: b6a7d...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du ikke ønsker å ta opp tid hos legen, så kan kanskje en personlig trener være et alternativ? Evt en ernæringsfysiolog? 

Anonymkode: c2869...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du ikke ønsker å ta opp tid hos legen, så kan kanskje en personlig trener være et alternativ? Evt en ernæringsfysiolog? 

Anonymkode: c2869...9e9

Ja, det er selvfølgelig egentlig et alternativ... Samtidig føler jeg jo at jeg har kontroll på maten i den forstand at jeg vet hva jeg bør spise og ikke, og også mengdene. Problemet mitt er ikke maten, men "sprekkene" som naturlig nok av og til kommer. Jeg har jo klart å gå ned en del... Men mulig de kan komme med andre tips, hva vet jeg.

PT burde jeg absolutt starte med, men det igjen blir en så klein følelse at jeg må jobbe litt med å komme over det, tror jeg. Sånn fokus på meg og hva jeg klarer/får til hater jeg, og har gjort siden jeg var barn. Men jeg skjønner jo at det sitter i hodet mitt og at det er jobben deres, og at de ikke går hjem og sammenligner hva Kari fikk til kontra  hva Eva fikk til osv....

Anonymkode: b6a7d...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville tatt det opp hos legen og i forbindelse med at du kan si at du ønsker å måle blodtrykk og ta blodprøver for å sjekke at du har vitaminer/mineraler i orden siden du slanker deg. 

Anonymkode: 92d58...321

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville tatt det opp hos legen og i forbindelse med at du kan si at du ønsker å måle blodtrykk og ta blodprøver for å sjekke at du har vitaminer/mineraler i orden siden du slanker deg. 

Anonymkode: 92d58...321

Ja enig. Dette gjorde jeg i november (skrev litt om dette i dagboken min her), og gruet meg sååå mye på forhånd.  Har også en super fastlege, men syns det er kjempevanskelig å snakke med folk om dette - spesielt fagfolk. Jeg startet min livsstilsendring i januar i fjor, og det var helt uaktuelt å dra til legen i starten. Da var jeg ikke på noe "state of mind" til å prate. Så brukte en del tid på å mote meg opp. Skrev notater for meg selv som jeg øvde meg på å si/tok også med som "jukselapp".

Jeg fikk noen tips i dagboken min der, og legebesøket gikk jo veldig bra. Som deg så hadde jeg ikke en annen agenda enn at jeg tenkte det var lurt å bare fortelle legen min at jeg står i denne prosessen. Ha en støtteperson som er fagpersonell på en måte. Da jeg bestilte timen så oppga jeg årsak "ønsker sjekk av verdier o.l i forhold til endring av livsstil". Du har jo allerede en time på kalenderen, så ville jeg innledet med at du gjerne har en annen "sak" du skulle tatt opp. Og så bare fortalt at du er i en vektnedgangsprosess og vise til de resultatene du allerede har. Så tar nok legen videre opp tråden der, og praten kommer til å gå naturlig :klem3:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...