AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #1 Skrevet 19. mars 2024 Pr nå har vi privat avtale. Barnet på 15 bor 100 prosent hos meg. (Er annen hver helg hos far) Har 3000 i privat avtale og jeg aner ikke om det er mye eller lite? Far bestemte så fort barnet ble 18 at han skulle betale 3000 til den som ble myndig (uten å si noe til meg) Far bor med samboer og bonusbarn. Og jeg har ny samboer med bonusbarn (barnet mitt og en på 18) Jeg er ufør. Burde jeg ta dette via Nav eller hva synes dere om summen? Er redd far fjerner de 3000 til h*n på 18 hvis jeg kontakter Nav pga det andre barnet. Vet ikke om det er verdt å få Nav til å regne på det. Anonymkode: 328c7...bc1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #2 Skrevet 19. mars 2024 Barnet bor ikke 100% hos deg når det er hos far annenhver helg. Du har antagelig fast bosted, og det har ingenting å si for bidrag. bruk Navs bidragskalkulator for å se hva som lønner seg for deg. Etter fylte 18 år kan et barn kreve bidrag dersom det går på VGS. Bidraget skal da betales til ungdommen, men opphører i det ungdommen slutter på skolen eller har inntekt over xxx i året. Dette er lett å sjekke ut selv. Dersom ungdommen på 18 ikke går på VGs, eller tjener mer enn xxx i året, har ungdommen ikke krav på bidrag fra far. Du bør bruke Navs bidragskalkulator for begge barna for å se hva dom lønner seg. Anonymkode: 3e9bf...673
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #3 Skrevet 19. mars 2024 Om bidragsstørrelse er stort eller lite, kommer an på din og hans inntekt. Når barnet deres blir 18 år, kan også h*n ta det via nav dersom vedkommende er under vgs. 3k synes jeg er lite i bidrag for en 15-åring. Bruk bidragskalkulatoren på nav.no. Jeg legger ved oversikt over grunnlag for bidrag. Dette er da uten samværsfradag. Men med samvær hver annen helg, blir det ikke mye fradrag. Disse tallene finner du også på nav sine sider. Denne tabellen har jeg tatt ut fra https://lovdata.no/nav/forskrift/2003-01-15-123#PARAGRAF_9 I samværsklasse 1, blir det 605 kr i fradrag. Anonymkode: 9d383...ace
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå