Gå til innhold

Hvilke klær har du liggende i barnehagen til din 5 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På vinteren har vi en dress, en jakke og bukse, to par vintersko, to par votter, lue og hals. Har også en fleecedress, ullgenser, ullbukse og ullsokker. Til skift har jeg to sett med vanlig bukse, genser og sokker, samt 3 sett med ullundertøy og ullsokker inne.

Min venninne har ikke ullgenser, ullbukse, ullundertøy, ekstra ullsokker av noe slag. Hun se der barnet avgårde i ullundertøy under vanlig klær og syns det holder. Jeg tenker at på 20 minus så bør man jo uansett ha mer liggende? I hvert fall i tilfellet.

På denne tiden av året har vi tatt vekk utejakke og bukse, erstattet med foret regntøy. Tatt vekk et par vintersko og bruker thermosko eller foret gummistøvler. Har lue som tåler regn og regnvotter. 

Hun har fremdeles kun det samme som på vinteren selv om barnet blir våt hver dag. 

Hva har dere? 

Anonymkode: 408d1...fec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har et sett med skift (bukse, genser, ulltrøye, longs, sokker og truse), to par votter, strikkegenser+bukse til å ha under dress/regntøy om nødvendig. En lue, hals og et par sko

Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)

Da mine gikk hadde de foret reindress, 2 sett regnsett og parkdress, jakke og overtrekkbukse, så hadde de 2 sett med strikketøy (bukse,genser ), 3 sett strikkesokker, 4 av (trysilsokker, stillongs, bukser,truser,genser,t-skjorte) så hadde de fjellsko 2 par. 3 pr våtere og 2 luer

Vi arvet mye så syntes det var bedre å ha så vi var sikre på at var de ute på formiddagen og ble våte kunne de bli med ut igjen. Og at de hadde til å få tørt på seg før vi dro hjem. Og at de ansatte kunne se ut fra været hva som var best å bruke. På våren kunne det ofte være litt skiftende her, en dag kaldt og greit å ha på seg noe godt å varmt, neste dag kunne det være greit med regnbukse og jakke, osv

Endret av jegerrinne
AnonymBruker
Skrevet

Vi har skifteklær (1 bukse, 1 genser, 1 sett ullundertøy, 2 par sokker, 1 truse) liggende i kurven. 

Og så har vi allting et sett fleece (bukse og genser) eller et sett strikket ulltøy (bukse og genser). 

Ellers har vi med vinterdress, fôret regntøy, cherrox og vintersko når det er kaldt. 

Men nå er det så mildt her, så i dag har vi med parkdress og vanlig regntøy. 

Anonymkode: 8f5d6...e7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har skifteklær (1 bukse, 1 genser, 1 sett ullundertøy, 2 par sokker, 1 truse) liggende i kurven. 

Og så har vi allting et sett fleece (bukse og genser) eller et sett strikket ulltøy (bukse og genser). 

Ellers har vi med vinterdress, fôret regntøy, cherrox og vintersko når det er kaldt. 

Men nå er det så mildt her, så i dag har vi med parkdress og vanlig regntøy. 

Og ett par votter og én lue. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle disse trådene om skiftetøy i barnehagen får der til å fremstå som det er rakettforskning. 

Anonymkode: ffb81...2f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om vinteren har hun en vinterdress, et mellomlag av ull og et mellomlag av fleece (bukse og jakke/genser), hals og lue eller halslue og 1-2 par votter. Både femåringen og treåringen går i barnehagen i kun ullundertøyet, uten noe over, og så tar de på mellomlag etter temperatur når de går ut. De har tynne ullsokker, og bruker ofte tøfler inne, men bruker ikke tykke/ekstra ullsokker i vinterskoene eller cherroxene. 

Vi har enda ikke tatt bort vinterdressen (bytter den snart i tynn bukse og jakke), men vi har lagt til uforet regntøy. Jeg liker uforet best. Noen av de forede tørker dårlig, noen av dem er vanskelige å ta på selv for de litt yngre barna og så må de byttes ut igjen når vi går mot sommer. Mine har altså bare uforet, og reguler temperatur med mellomlag. Å ikke ha regntøy her på Østlandet nå, tenker jeg er litt upraktisk. 

Jeg jobber i barnehage, og det er en del som kommer i barnehagen i ullundertøy under og bomullstøy eller annet over, og som da ikke nødvendigvis har mellomlag liggende på plassen (selv om mange har det også). Med en tykk og varm vinterdress, går det gjerne fint. Det er også forskjell på barn, noen er veldig aktive ute, noen er varme av seg og noen er begge deler på en gang. Til dem som mangler regntøy nå, og blir våte, ber vi foreldrene ta med det. Det er enkelte som ofte holder seg tørre uten regntøy, da har de vinter- eller vårdresser med høy vannsøyle og er ikke blant barna som liker å sitte i søledammer. 

Jeg personlig mener at det er aller enklest for barna og kle seg best mulig etter temperaturen med ett lag innetøy, og så tykt og tynt mellomlag å velge mellom når de går ut. Men det er ikke det eneste rette svaret på klær i barnehagen. Det er ganske mye som kan funke. Om barnet til venninnen din har for lite tøy, og fryser ute om vinteren, så håper jeg jo de ansatte i barnehagen sier i fra. Regntøy tenker jeg barnet burde ha, i hvert fall om det blir vått tidlig på dagen og det er mye utetid igjen og ikke har noe annet yttertøy å skifte til, eller blir veldig vått. 

Anonymkode: 09cba...0cf

AnonymBruker
Skrevet

Svarer for min på 4,5 år. 
ullundertøy pluss vanlig tøy blir alt for varmt, så her er det enten/eller - Avhengig av temperatur. 
I vinter hadde han 2 par votter, 1 lue, dress, 2 sett med ullklær, 2 sett ullundertøy, sokker og truser, hals, vi tersko, dockboots og skistøvler. 
Nå har han 5 sett bukser, gensere, sokker og truser, ett sett ullklær, uforet regntøy, foret regntøy og vinterdress, regnvotter og 2 par(minst) med hansker/votter, 2 luer, hals, vintersko og dockboots. 
vi kan gå fra -5 på morgenen til varmt og sol på ettermiddagen og fremdeles masse snø som blir våt. Jeg føler vi har fylt opp skapet til randen, men han bruker alle klærne. 

Anonymkode: f7a0e...bd1

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

På vinteren har vi en dress, en jakke og bukse, to par vintersko, to par votter, lue og hals. Har også en fleecedress, ullgenser, ullbukse og ullsokker. Til skift har jeg to sett med vanlig bukse, genser og sokker, samt 3 sett med ullundertøy og ullsokker inne.

Min venninne har ikke ullgenser, ullbukse, ullundertøy, ekstra ullsokker av noe slag. Hun se der barnet avgårde i ullundertøy under vanlig klær og syns det holder. Jeg tenker at på 20 minus så bør man jo uansett ha mer liggende? I hvert fall i tilfellet.

På denne tiden av året har vi tatt vekk utejakke og bukse, erstattet med foret regntøy. Tatt vekk et par vintersko og bruker thermosko eller foret gummistøvler. Har lue som tåler regn og regnvotter. 

Hun har fremdeles kun det samme som på vinteren selv om barnet blir våt hver dag. 

Hva har dere? 

her er alt hun har i barnehagen nå:

støvler

cherrox

vintersko

overgangssko

regnklær

foret regndress

vinterdress 

skallklær

sydvest

ullue

bomullslue

pannebånd

tykk hals

tynn hals

ullvotter

vintervotter x 2 

regnvotter

hansker , tynne

ullsokker

ulldress

hjemmetrikket ullkær , tykkere enn dressen

fleecedress

3 skift av bukser, gensere og sokker. 

været her går fra minus, til 11 pluss og sol på et par timer så her må man bare ha godt med klær. samme på vinteren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Svarer for min på 4,5 år. 
ullundertøy pluss vanlig tøy blir alt for varmt, så her er det enten/eller - Avhengig av temperatur. 
I vinter hadde han 2 par votter, 1 lue, dress, 2 sett med ullklær, 2 sett ullundertøy, sokker og truser, hals, vi tersko, dockboots og skistøvler. 
Nå har han 5 sett bukser, gensere, sokker og truser, ett sett ullklær, uforet regntøy, foret regntøy og vinterdress, regnvotter og 2 par(minst) med hansker/votter, 2 luer, hals, vintersko og dockboots. 
vi kan gå fra -5 på morgenen til varmt og sol på ettermiddagen og fremdeles masse snø som blir våt. Jeg føler vi har fylt opp skapet til randen, men han bruker alle klærne. 

Må legge til at lillesøster på 2,5år har vinterdress og foret regndress(alt etter temperatur), to sett bukse, genser, truser og sokker som har ligget ubrukt siden september(bytta ut pga størrelse da vi tømte skapet i jula), regnvotter, votter, lue og vintersko. Det eneste som blir vått hos henne er det ene votteparet. Så hva storebror holder på med skjønner jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (1 time siden):

her er alt hun har i barnehagen nå:

støvler

cherrox

vintersko

overgangssko

regnklær

foret regndress

vinterdress 

skallklær

sydvest

ullue

bomullslue

pannebånd

tykk hals

tynn hals

ullvotter

vintervotter x 2 

regnvotter

hansker , tynne

ullsokker

ulldress

hjemmetrikket ullkær , tykkere enn dressen

fleecedress

3 skift av bukser, gensere og sokker. 

været her går fra minus, til 11 pluss og sol på et par timer så her må man bare ha godt med klær. samme på vinteren. 

Anbefaler deg å rydde unna en del klær, tenk om alle skulle hatt så mye liggende i barnehagen. Mye av det du har kan overlappe hverandre med riktig mellomlag. 

Anonymkode: e08ad...b7c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

* Klær til å skifte fra topp til tå

* Regnklær

* parkdress

* vinterdress 

* ullgenser og ullbukser, fleecepless, solbriller, kuldekrem, votter og hansker. 

Anonymkode: ec31c...8e7

AnonymBruker
Skrevet

Skiftetøy - 2 sett tights, t-skjorte/genser, sokker og truser, et sett er bomull og et er ull. Tror vi kun har byttet ut bomullstightsen, sokker og en ullgenser ila vinteren. 

Foret regndress
Vinterdress/todelt sett
Uforet regntøy 
Softshellbukse/skallbukse
Tynt mellomlag i ull (tykkere på vinteren)
Tynt mellomlag i fleece (ull eller fleece brukes gjerne til og fra bhg i bilen, derav to sett)

Balaklava, regnhatt, regnvotter, tovede ullvotter, tynne vanter (ligger gjerne et par eller to i sekken også)

Ofte så er tynn hals og lue eller pannebånd med til og fra barnehagen.

Anonymkode: 95aaf...8a1

AnonymBruker
Skrevet

Skift: 3 sett ulltøy, truser , sokker og bukse, , fleecesett*2, ekstra lue,votter, sko og ekstra dress. Henger også en jakke der om de vil bruke den.

grovgarderoben:

Vinterdress

kattnakken helårsdress

softshelldress

3 par votter, (regnvotter og vintervotter)

2 luer(balaclava)

ett par vintersko

ett par støvler

Anonymkode: 2fad6...e67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Anbefaler deg å rydde unna en del klær, tenk om alle skulle hatt så mye liggende i barnehagen. Mye av det du har kan overlappe hverandre med riktig mellomlag. 

Anonymkode: e08ad...b7c

Om de har plass så ser jeg virkelig ikke problemet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Msn må ikke ha regntøy, men må jo da ha ekstra sett med skalltøy isteden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Msn må ikke ha regntøy, men må jo da ha ekstra sett med skalltøy isteden. 

Her så er barna gjennomvåte med regntøy enkelte dager. Så tror vi må ha det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her så er barna gjennomvåte med regntøy enkelte dager. Så tror vi må ha det.

Nei skslltøy er like bra, så nei man må ikke ha regntøy

AnonymBruker
Skrevet

I skifthyllen har vi tre av hver av genser, bukse, t-skjorte, truse og sokker pluss en strømpebukse.

Til utebruk har vi:

En mellomlags ulldress, en fleecejakke/bukse.

2 hver av tykke og tynne luer. Sydvest.

Et par hver av regnvotter og vintervotter, to par hjemmestrikkede votter pluss nøstebarn sin barnehagevott.

En hals.

Regnbukse/jakke

Vårdress (har tatt hjem vinterdressen).

Støvler, dock boots og gore tex joggesko.

Anonymkode: 9a725...5e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...