AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #1 Skrevet 19. mars 2024 Igår ringte strømselskap og ga oss en time på å betale en regning på 7000,- eller skulle de stenge strømmen. Opprinnelig krav var 1500 og dette kun i nettleie fra vinter. Resten ble gebyrer som åpningsgebyr og stenge gebyr. Spørsmålet er om vi skulle betalt stenge gebyr og åpnings gebyr når vi betalte Før de stengte? Stemmer det? Anonymkode: 5be53...41d
Schmuhu Skrevet 19. mars 2024 #2 Skrevet 19. mars 2024 Mener du strømselskapet eller nettleverandøren? Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #3 Skrevet 19. mars 2024 8 minutter siden, Schmuhu said: Mener du strømselskapet eller nettleverandøren? Schmuhu Nettleverandør Anonymkode: 5be53...41d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #4 Skrevet 19. mars 2024 Dette tror jeg ikke helt på...... Isåfall er det ikke første gangen du sliter med å betale. https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/kunde/stroem/spoersmaal-og-svar-om-stroem/#:~:text=Nettselskapet ditt kan stenge strømmen,fra det som er avtalt. Nettselskapet ditt kan stenge strømmen dersom det foreligger et vesentlig betalingsmislighold. For at et betalingsmislighold skal kunne sies å være vesentlig, må det dreie seg om et betydelig avvik i betalingen fra det som er avtalt. Noen ukers for sein betaling av en regning fra nettselskapet kan åpenbart ikke karakteriseres som vesentlig betalingsmislighold. Gjentar det seg at man er for sein med betalingen, får dette betydning i vurderingen. Nettselskapet kan ikke stenge strømmen dersom dette kan medføre fare for liv og helse (§ 7-1 i standard nettleieavtale). Ved betalingsmislighold kan kraftleverandøren si opp kraftleveringsavtalen, men en kraftleverandør kan ikke stenge strømmen. Dersom kraftleverandøren sier opp avtalen med deg, vil du få levert strøm fra nettselskapet i henhold til nettselskapets leveringsplikt inntil nettselskapet eventuelt stenger strømmen i henhold til avtalebetingelsene beskrevet ovenfor. Anonymkode: 5a169...879 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #5 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettselskapet kan ikke stenge strømmen dersom dette kan medføre fare for liv og helse Betyr dette at i praksis får du strøm gratis resten av livet hvis du for eksempel bruker en pustemaskin eller annet for å leve? Anonymkode: e97e1...ded
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #6 Skrevet 19. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Igår ringte strømselskap og ga oss en time på å betale en regning på 7000,- eller skulle de stenge strømmen. Opprinnelig krav var 1500 og dette kun i nettleie fra vinter. Resten ble gebyrer som åpningsgebyr og stenge gebyr. Spørsmålet er om vi skulle betalt stenge gebyr og åpnings gebyr når vi betalte Før de stengte? Stemmer det? Anonymkode: 5be53...41d Dette hørtes ut som svindel. Dere har vel fått skriftlig varsel? Anonymkode: e2445...a71
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #7 Skrevet 19. mars 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Betyr dette at i praksis får du strøm gratis resten av livet hvis du for eksempel bruker en pustemaskin eller annet for å leve? Anonymkode: e97e1...ded Kort sagt; NEI. Anonymkode: 5a169...879
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #8 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette hørtes ut som svindel. Dere har vel fått skriftlig varsel? Anonymkode: e2445...a71 Alt er relativt! "Resten av livet" blir jo jævlig kort da, hvis du bruker pustemaskin og de tar strømmen… Anonymkode: 07b46...eea 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #9 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Betyr dette at i praksis får du strøm gratis resten av livet hvis du for eksempel bruker en pustemaskin eller annet for å leve? Anonymkode: e97e1...ded Nei, du får en stadig økende gjeld. Anonymkode: 2321e...e9b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #10 Skrevet 19. mars 2024 Spørsmålet er jo om jeg kan kreve åpningsgebyr og stengingsgebyr tilbake da de aldri var nødt å stenge? Jeg betalte med engang Anonymkode: 5be53...41d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #11 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kort sagt; NEI. Anonymkode: 5a169...879 Men det står jo "Nettselskapet kan ikke stenge strømmen dersom dette kan medføre fare for liv og helse" og hvis du trenger strøm for å leve så kan de jo altså ikke stenge strømmen. Anonymkode: e97e1...ded
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #12 Skrevet 19. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men det står jo "Nettselskapet kan ikke stenge strømmen dersom dette kan medføre fare for liv og helse" og hvis du trenger strøm for å leve så kan de jo altså ikke stenge strømmen. Anonymkode: e97e1...ded Men herregud, du får jo ikke gratis strøm resten av livet i det tenkte senarioet der. Hvor dum gjør du deg nå??? Det vil heller være en oppdeling av betaling etc om det er det som er problemet. Anonymkode: 5a169...879
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #13 Skrevet 19. mars 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men det står jo "Nettselskapet kan ikke stenge strømmen dersom dette kan medføre fare for liv og helse" og hvis du trenger strøm for å leve så kan de jo altså ikke stenge strømmen. Anonymkode: e97e1...ded De vil ikke ta strømmen, men du må fortsatt betale for den, ting er ikke gratis fordi du ikke betaler regningen. Anonymkode: 4694b...946 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #14 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det står jo "Nettselskapet kan ikke stenge strømmen dersom dette kan medføre fare for liv og helse" og hvis du trenger strøm for å leve så kan de jo altså ikke stenge strømmen. Anonymkode: e97e1...ded Ved fare for liv menes at en eks har spebarn eller en har medisinsk utstyr som en er avhengig av. Men gjeld vil øke Til ts Jeg vil anbefale å ta kontakt med nav hvis du ikke har penger. Og selskapet om mulig å dele opp, men det burde en alt gjort når purringer begynte å komme for å prøve å vise betalings vilje. Bør snu deg raskt rundt før de stenger for da kommer også åpnings gebyr Anonymkode: f87ed...af0 1
Schmuhu Skrevet 19. mars 2024 #15 Skrevet 19. mars 2024 Jeg tviler på at du bor hjemme når du må ha respirator. Sykehuset har jo en backup generator i tilfelle strømmen går. Så debatten er bare hensiktsløs ang. dette med fare for liv og helse. Jeg er enig med han ene som snakker om svindel. Dette her virker litt sært. Snakker vi liksom mye og langvarig mislikehold eller kan dette faktisk være svindel? Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #16 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Spørsmålet er jo om jeg kan kreve åpningsgebyr og stengingsgebyr tilbake da de aldri var nødt å stenge? Jeg betalte med engang Anonymkode: 5be53...41d Betalte du via telefon? Eller fikk du fakturaen hvor det er spesifisert åpne/stenge gebyr? kom denne via avtalegiro/e-faktura slik nettleien vanligvis gjør? Anonymkode: 2321e...e9b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #17 Skrevet 19. mars 2024 3 minutter siden, Schmuhu said: Jeg tviler på at du bor hjemme når du må ha respirator. Sykehuset har jo en backup generator i tilfelle strømmen går. Så debatten er bare hensiktsløs ang. dette med fare for liv og helse. Jeg er enig med han ene som snakker om svindel. Dette her virker litt sært. Snakker vi liksom mye og langvarig mislikehold eller kan dette faktisk være svindel? Schmuhu Jeg betalte til kredinor .. Men synes ikke jeg skal betale for stenge gebyr og åpnings gebyr på 5000 om de aldri stengte? Åonongsgebyr er jo noe du betaler for å få de til å komme og åpne igjen? Anonymkode: 5be53...41d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #18 Skrevet 19. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Betalte du via telefon? Eller fikk du fakturaen hvor det er spesifisert åpne/stenge gebyr? kom denne via avtalegiro/e-faktura slik nettleien vanligvis gjør? Anonymkode: 2321e...e9b Fikk faktura på sms og betalte til kredinor Anonymkode: 5be53...41d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #19 Skrevet 19. mars 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Alt er relativt! "Resten av livet" blir jo jævlig kort da, hvis du bruker pustemaskin og de tar strømmen… Anonymkode: 07b46...eea "WooOps, strømbrudd!" 😂 Anonymkode: 2d42c...537
Aristoteles Skrevet 19. mars 2024 #20 Skrevet 19. mars 2024 Mulig reglene er endret etter 2021, men i denne saken hos elklagenemnda fikk klager medhold på at han ikke skulle belastes for stengegebyr. Utdrag: "Nemnda er av den oppfatning at nettleieavtalen ikke i seg selv gir hjemmel til å ilegge kunder et standardisert stengevarselgebyr. Det er kun nødvendige kostnader til stenging og eventuell gjenåpning som er hjemlet i nettleieavtalen. Nemnda legger derfor til grunn at Enida ikke hadde hjemmel til å ilegge klager et stengevarselgebyr. Etter nemndas syn foreligger det derfor en tilbakebetalingsplikt for Enida for det fakturerte gebyret." https://www.elklagenemnda.no/vedtak2/stenging--gjenapning/2020/sak-20-584-klage-vedrorende-stenging--krav-om-erstatning--enida-as/ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå