Gå til innhold

Hva gjør du/mannen din før en seinvakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her kjenner jeg at jeg er litt lei av å ha en mann som går så mye hjemme om dagene uten å gjøre en dritt. Han kan ta litt klesvask ja, og sette på robotstøvsugeren (wow), men det er aldri det lille ekstra. Det er jeg som ryddet ute nå, kostet og spylte, jeg plukket søppel i Hagen, det er jeg som sorterer skap og klær, rydder kjøleskap, bod osv. Han tar kun det mest elementære. 
Vi har tre barn og jeg stresser meg ihjel når jeg er alene med de på kveldene. Middag, førstemann ut på trening kl 17, og så går det slag i slag til størstemann skal hentes på trening rundt 21, og da må jeg rydde og gjøre klart, før jeg må stupe i seng. 
Det må sies, at jeg vet hvordan det er å jobbe turnus, har gjort det selv i over 20 år, fra jeg var 18 og frem til i fjor. Det er mer slitsomt å gå kun dag, for slik som nå har jeg aldri mulighet til å gjøre ting som jeg gjorde før, og når mannen i tillegg kun gjør det som er mest basic hjemme så orker jeg ikke. Jeg prøver å si at jeg synes denne turnusen hans skal komme familien til gode. Greit å slappe av litt på dagen, men ikke i timesvis tenker jeg… 

Anonymkode: 29c36...ce4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må også sies at han har huset for seg selv på formiddagene 2-3 og noen ganger 4 ganger hver uke. Så det skjer jevnlig

Anonymkode: 29c36...ce4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør minimalt før en kveld eller nattevakt. Det er slitsomt og det er et krav om å være uthvilt når man er på jobb. 

Jeg tar det igjen når jeg har fri. Full forståelse fra partner som jobber kun på dagtid. 

Anonymkode: 837eb...3ab

Gjest StumpyHero
Skrevet

Jeg rydder en del og tilrettelegger litt for konemor når hun kommer hjem med de små fra barnehagen. Av og til gjør jeg klar middagen hvis det lar seg gjøre. Kanskje jeg rydder litt i kjelleren og kjører litt boss. Det hender jeg tar meg en treningsøkt. Av og til er jeg hjemme tidlig nok på kveld til å lage middag og være med på legging. Når det skal sies så tar jeg ikke akkurat storvasken, barna kommer uansett til å bombe hele huset på 5 minutter etter de kommer inn døren.

AnonymBruker
Skrevet
StumpyHero skrev (4 minutter siden):

Jeg rydder en del og tilrettelegger litt for konemor når hun kommer hjem med de små fra barnehagen. Av og til gjør jeg klar middagen hvis det lar seg gjøre. Kanskje jeg rydder litt i kjelleren og kjører litt boss. Det hender jeg tar meg en treningsøkt. Av og til er jeg hjemme tidlig nok på kveld til å lage middag og være med på legging. Når det skal sies så tar jeg ikke akkurat storvasken, barna kommer uansett til å bombe hele huset på 5 minutter etter de kommer inn døren.

Handler du? Kjøper inn gaver når det trengs? Vasker badet? Baker en kake eller en ladning brød til fryseren? Skriver handlelapp og meny for hele uka? Ajourfører kalender med aktiviteter for uka? Målet i et samliv er vel at begge to skal ha like mye fritid i løpet av en uke, og da høres det ut som om du har mye mer fri enn partneren din.

Anonymkode: 58126...0c4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid gjort masse her hjemme før kveldsvakt, inkl å gjøre klar middag til de som kommer hjem slik at mannen og barna får en roligere ettermiddag før det er kjøring og henting på aktiviteter etc. 

Det er jo ikke slik at vi bare ligger på sofaen om jeg jobbet på dagtid, så ser ingen grunn til å gjøre det når jeg skal jobbe på kveld.
Om jeg hadde blitt så sliten av å rydde og ordne litt her hjemme ville jeg nok sett på trening/kosthold etc. 

Anonymkode: 183b0...476

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en fast senvakt hver uke. Mannen har hjemmekontor, så han avspaserer litt og så har vi masse deilig sex 😌 null husarbeid 

Anonymkode: ae759...d87

Skrevet

Jeg gjør svært lite hjemme før seinvakt. Det er mye bedre (for meg) å ta husarbeidet etter tidligvakt.

Før seinvakt går jeg (fjell)tur, trener og slapper av.

AnonymBruker
Skrevet

Han gjør husarbeid, handler mat og/eller gjør klart litt til middag. Hender også at han lager ferdig middagen så jeg bare trenger å varme opp når jeg og barnet kommer hjem. Noen dager ender det med at han gjør ganske mye, og andre dager slapper han av på sofaen fordi det er lite som må gjøres.

Anonymkode: 290c2...49e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjør minimalt før en kveld eller nattevakt. Det er slitsomt og det er et krav om å være uthvilt når man er på jobb. 

Jeg tar det igjen når jeg har fri. Full forståelse fra partner som jobber kun på dagtid. 

Har dere barn? Hvis du hadde vært hjemme med barn etter arbeidstid, kunne du ikke gjort «minimalt», da er det ting som skjer hele tida. At den som jobber turnus skal slække på dagtid mens den som jobber dagtid må henge i stroppen for familien AS all sin våkne tid, det er ikke rettferdig. 

Anonymkode: 75df1...702

• Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet turnus, gjorde jeg ikke så mye før kveldsvakt. Kunne vaske litt klær, små rydde litt, støvsuge. 

Ofte så slappet jeg av eller var ute å gikk tur hvis det var fint vær. Gjorde unna ærender. 

Anonymkode: 2aaeb...d8f

Gjest StumpyHero
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Handler du? Kjøper inn gaver når det trengs? Vasker badet? Baker en kake eller en ladning brød til fryseren? Skriver handlelapp og meny for hele uka? Ajourfører kalender med aktiviteter for uka? Målet i et samliv er vel at begge to skal ha like mye fritid i løpet av en uke, og da høres det ut som om du har mye mer fri enn partneren din.

Anonymkode: 58126...0c4

Jeg handler alltid, konemor har ingen ansvar på kjøkkenet. Skal det bakes kake er det jeg som gjør det. Stort sett alltid jeg som vasker bad, kjøkken og generelt huset. Hun tar klær. Poenget mitt er at jeg ikke tar storvask hver dag. Fritidsaktiviteter er det mindre av siden barna enda er små men den ene deler vi på annenhver uke. Jeg prøver å sette legge opp vaktene mine så hun ikke er alene. Jeg er sjelden ute med venner, men hun er mer glad i slik aktivitet og er regelmessig ute å koser seg når jeg er hjemme med de små. Hun tar ansvar for det meste med barnehagen. Ingen av oss ajourfører kalender, vi legger en god plan for uken sammen på søndag. Alt med biler, praktiske ting med hus og økonomi tar jeg meg av. Syntes vi har en fin balanse og veldig god kommunikasjon :)

AnonymBruker
Skrevet

Mannen har turnus, jeg har en krevende jobb og en del reisedøgn, men også gode muligheter for hjemmekontor.

Vi har fordelt alle oppgaver. Det er hans jobb at badet er rent til helgen, det er min jobb at ukesmeny er planlagt og handlet inn, det er jeg som holder det ryddig, det er han som støvsuger.

Hver søndag går vi også over kalenderen for uka, og fordeler andre oppgaver. Jeg må bestille og hente pellets, han skal ta ene bilen på verksted + vask. 

Slik blir det aldri konflikter, og ting blir gjort når det passer den enkelte å gjøre det ut i fra jobb og overskudd. 

Anonymkode: d6d51...8ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men da må partner ta sin del av kaka ETTER jobb? MED barna tilstede? DET GIR INGEN MENING

Anonymkode: c735c...e8c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber turnus, og er like effektiv uansett hvordan jeg jobber. Skal jeg på ettermiddag/kveld gjør jeg like mye før jobb som jeg ville gjort dager jeg har fri eller jobber tidlig og slutter 1500. For meg spiller det ingen rolle hvordan jeg jobber i forhold til hva jeg gjør. Har rutiner på alt og hus og klesvask er alltid på stell. Orker ikke rot eller kaos. har også større barn, så er aldri sånn at vi har det rotete eller at de setter fra seg over alt. Det har de lært fra de er små at de skal rydde etter seg, legge skittentøy der det hører til, rydde rom etc.

Blir hva en gjør det til. Nå trives jeg veldig med husarbeid og slapper av når jeg gjør det :)

Anonymkode: 06d15...cea

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig hvor mye mannen gjør. Det må som regel lister og konkrete gjøremål på plass. Noen ganger glimter han til og gjør ting på eget initiativ. Jeg tar alltid klesvask, ordner alt som trengs av praktiske ting til barna og gjør husarbeid i varierende grad. Moen ganger full husvask, andre ganger kun litt rydding. Er det aktiviteter på ettermiddagen lager jeg klar mat. 

Anonymkode: 54be2...798

AnonymBruker
Skrevet

Her jobber mannen turnus og jeg dagtid. Han vasker klær og hus, rydder, handler, gjør ærend som å plukke opp gaver jeg har lagt av, han tar vedlikehold av huset/lett oppussing, setter deiger, gjør ærender for eldre slektninger, ordner uteområdet. I tillegg til dette, studerer han deltid. I og med at han gjør så mye faller det lite slikt på meg. 

Senvakt hos han begynner kl 1500, så han har ganske god tid på dagen når han er alene hjemme. 

Anonymkode: 622e9...5dc

AnonymBruker
Skrevet

Har du sagt det? Hatt en samtale? Kommunikasjon er ofte løsningen. 
Jeg gjør endel før kveld, prepper foreks alltid middag så det blir lettere for den som har ungene på ettermiddag. 

Anonymkode: 45383...be6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 80% (6-timersdager) hvorav jeg starter 90 minutter senere enn jeg ville gjort i en heltidsstilling. På denne tiden får jeg gjort unna all husarbeid fordelt over uka (mandag skifter jeg sengetøy, tirsdag vasker jeg klær, onsdag vasker jeg badet etc.). Det at jeg gikk ned i stilling i småbarnstiden var ment å komme hele familien til gode, slik at vi kan gi dem noe kortere barnehagedager og kan være helt tilstede den korte tiden de er våkne etter at vi har hentet dem. Hadde aldri funnet meg i at mannen skulle loket rundt i huset 3-4 dager i uka og kun satt på robotstøvsugeren😅 hvis han ikke hører på deg etter at du har bedt han om å hjelpe til mer så synes jeg du skal foreslå parterapi så han kan få høre av en nøytral part at han er på jordet. Du kommer til å bli utbrent sånn som du holder på❤️

Anonymkode: 805da...c19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...