AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #1 Skrevet 19. mars 2024 Store og tunge bryster som gir rygg og nakkesmerter, og mange må redusere brystene for å få bedre livskvalitet. Lange kjønnslepper som gir smerter/ubehag ved sykling og sex og som sklir ut av bikinitrusen, og mange opereres for å få bedre livskvalitet. Overgangsalder som gir kvinner hårtap, depresjon, humørsvingninger, søvnvansker, større risiko for hjerte/kar sykdommer og kreft=dårlig livskvalitet. Menstruasjonssmerter som er invalidiserende. Svangerskap og fødsel som gir langvarige problemer i bekken/korsrygg, inkontinens av urin og avføring etter fødsel=dårlig livskvalitet. Hvorfor blir vi kvinner mer plaget med kroppen? Er vi "feilvare"? Anonymkode: 19a64...048
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #3 Skrevet 19. mars 2024 Skjold skrev (6 minutter siden): Hvorfor? For å føde barn. Man trenger ikke store og tunge bryster, lange kjønnslepper som er i veien, invalidiserende menssmerter eller å bli invalid av kronisk bekkenløsning for å føde barn. Er du en mann? Ts Anonymkode: 19a64...048 6
Skjold Skrevet 19. mars 2024 #4 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man trenger ikke store og tunge bryster, lange kjønnslepper som er i veien, invalidiserende menssmerter eller å bli invalid av kronisk bekkenløsning for å føde barn. Er du en mann? Ts Anonymkode: 19a64...048 Bryster har du pga. barn. Kjønnslepper har du for å beskytte kjønnsdelene dine, som du har for å lage barn. Mensen har du for å kunne lage barn. Bekkenløsning er et resultat av svangerskap. Ja, jeg er mann. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #5 Skrevet 19. mars 2024 Det er da ikke alle kvinner som har de problemene du ramser opp her?? Har aldri hatt problemer med å sykle, eller trene for øvrig, og heller ikke "invalidiserende menstruasjonssmerter" osv. Jeg har opplevd graviditet utenfor livmor tre ganger, men lar ikke dette være en grunn til å klage. Mange opplever verre ting. Menn har også sine utfordringer, ingen som aldri opplever motgang. Anonymkode: 294d8...35d 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #6 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Store og tunge bryster som gir rygg og nakkesmerter, og mange må redusere brystene for å få bedre livskvalitet. Lange kjønnslepper som gir smerter/ubehag ved sykling og sex og som sklir ut av bikinitrusen, og mange opereres for å få bedre livskvalitet. Overgangsalder som gir kvinner hårtap, depresjon, humørsvingninger, søvnvansker, større risiko for hjerte/kar sykdommer og kreft=dårlig livskvalitet. Menstruasjonssmerter som er invalidiserende. Svangerskap og fødsel som gir langvarige problemer i bekken/korsrygg, inkontinens av urin og avføring etter fødsel=dårlig livskvalitet. Hvorfor blir vi kvinner mer plaget med kroppen? Er vi "feilvare"? Anonymkode: 19a64...048 Det er straffen for å ha forført Adam med eplet i Edens hage 🍎 Anonymkode: b1ad3...3de 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #7 Skrevet 19. mars 2024 Nå er det slett ikke alle kvinner som har store og tunge bryster, lange kjønnslepper, invalidiserende menssmerter eller betydelig plager under graviditet. Men det er klart at mange vil kunne få plager når kroppen endrer seg. Mange sliter jo med diverse under vekst- og utviklingsfaser i barne- og ungdomsårene også, helt uavhengig av kjønn. Så det er ikke bare kvinner under graviditet at man kan få utfordringer med kroppen. Overgangsalder gir jo diverse plager til menn også. De aller fleste merker nok noe til overgangsalderen, selv om ikke alle får alle plagene du ramser opp. Overgangsalderen for kvinner er en naturlig prosess, der østrogen synker. Og når østrogen forsvinner, er det naturlig at vi får noen plager, da østrogen påvirker i en eller annen grad flere funksjoner i kvinnekroppen. Og hva mener du egentlig med feilvare? Slik du snakker om «feilvare» høres det ut som at alle med en eller flere fysiske plager er feilvare, men det høres jo i så fall ut som en ganske kjip tankegang. Anonymkode: f9227...d4e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #8 Skrevet 19. mars 2024 Skjold skrev (17 minutter siden): Bryster har du pga. barn. Kjønnslepper har du for å beskytte kjønnsdelene dine, som du har for å lage barn. Mensen har du for å kunne lage barn. Bekkenløsning er et resultat av svangerskap. Ja, jeg er mann. Ja men hvorfor gir disse naturlige kroppsdelene oss stor AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er da ikke alle kvinner som har de problemene du ramser opp her?? Har aldri hatt problemer med å sykle, eller trene for øvrig, og heller ikke "invalidiserende menstruasjonssmerter" osv. Jeg har opplevd graviditet utenfor livmor tre ganger, men lar ikke dette være en grunn til å klage. Mange opplever verre ting. Menn har også sine utfordringer, ingen som aldri opplever motgang. Anonymkode: 294d8...35d Jeg mener ikke at alle kvinner sliter med dette, men stiller spørsmål hvorfor kroppens naturlige funksjoner lager problemer for oss? Ts Anonymkode: 19a64...048 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #9 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå er det slett ikke alle kvinner som har store og tunge bryster, lange kjønnslepper, invalidiserende menssmerter eller betydelig plager under graviditet. Men det er klart at mange vil kunne få plager når kroppen endrer seg. Mange sliter jo med diverse under vekst- og utviklingsfaser i barne- og ungdomsårene også, helt uavhengig av kjønn. Så det er ikke bare kvinner under graviditet at man kan få utfordringer med kroppen. Overgangsalder gir jo diverse plager til menn også. De aller fleste merker nok noe til overgangsalderen, selv om ikke alle får alle plagene du ramser opp. Overgangsalderen for kvinner er en naturlig prosess, der østrogen synker. Og når østrogen forsvinner, er det naturlig at vi får noen plager, da østrogen påvirker i en eller annen grad flere funksjoner i kvinnekroppen. Og hva mener du egentlig med feilvare? Slik du snakker om «feilvare» høres det ut som at alle med en eller flere fysiske plager er feilvare, men det høres jo i så fall ut som en ganske kjip tankegang. Anonymkode: f9227...d4e Jeg mener at kvinner som får problemer og må opereres eller får forringet livskvalitet er feilvare ja, meg selv inkludert. ts Anonymkode: 19a64...048
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #10 Skrevet 19. mars 2024 Kvinnekroppen er grunnstenen for menneskeheten. Egg og sperm er verdiløst uten. Evolusjon favoriserer nødvendigvis ikke de friskeste, men de som føder flest barn. Ulike "skavanker" kan da bli videreført. Det ser man nok spesielt i fremtiden siden man får bedre og bedre behandling for ulike medfødte "defekter". Anonymkode: 4500e...56e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #11 Skrevet 19. mars 2024 Spør meg selv dette også. Ikke nok med det du ramser opp men også at vi er utsatt for kroniske sykdommer og får bare beskjed om å ta en paracet. Dersom menn hadde hatt en god del av våre plager hadde de blitt operert på dagen. Oss kvinner? Vi må bare leve i smerter, vi... Synet rundt kvinners helse er på bunn. Anonymkode: 6192e...d4d 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #12 Skrevet 19. mars 2024 Kvinner har også et mer aggressivt immunsystem enn menn. Dette gjør at det oftere går til angrep på seg selv. Dette er grunnen til at kvinner er mer utsatt for flere kroniske sykdommer. Anonymkode: 4500e...56e 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #13 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spør meg selv dette også. Ikke nok med det du ramser opp men også at vi er utsatt for kroniske sykdommer og får bare beskjed om å ta en paracet. Dersom menn hadde hatt en god del av våre plager hadde de blitt operert på dagen. Oss kvinner? Vi må bare leve i smerter, vi... Synet rundt kvinners helse er på bunn. Anonymkode: 6192e...d4d Hvilke kroniske sykdommer er det som ikke blir tatt på alvor? Anonymkode: 294d8...35d
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #14 Skrevet 19. mars 2024 Jeg har løs hud på mage lår og armene ☹️ prøver å samle penger får å fikse men blir lår å mage før sommeren å armene må vente til jul 😊 men det har tatt hele selvtilliten så har ikke vært med noen mann på 5 år, er 29 år så er litt trist ☹️ men fremtiden ser lysere ut ❤️ Får vel alt det andre en gang når jeg blir gravid , engangsstønaden man får går på å fikse opp kroppen igjen 😅 Anonymkode: 1fb32...299
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #15 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Spør meg selv dette også. Ikke nok med det du ramser opp men også at vi er utsatt for kroniske sykdommer og får bare beskjed om å ta en paracet. Dersom menn hadde hatt en god del av våre plager hadde de blitt operert på dagen. Oss kvinner? Vi må bare leve i smerter, vi... Synet rundt kvinners helse er på bunn. Anonymkode: 6192e...d4d Det har vi kjent på. Min mann har kronisk sykdom og blir innlagt og undersøkt opp og i mente hver gang han oppsøker legevakt eller har hastetime hos fastlege. Det slår aldri feil. På ti år har han hatt fire operasjoner, ulike ting hver gang, og han har hatt 5 innleggelser for ulike ting hver gang der også. Han er i full jobb og mere til. Jeg er kronisk syk og har opplevd å få kjeft på legevakten og hos spesialister med beskjed om å "leve med det". Jeg er nå ufør men er ganske sikker på at hvis ett par ting jeg sliter med ble tatt på alvor så hadde jeg aldri blitt ufør. Jeg har min mann med til legevakten hver gang og han er sjokkert over hvor stor forskjell det er i måten jeg blir møtt på. Anonymkode: 12743...b14 1 8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #16 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvilke kroniske sykdommer er det som ikke blir tatt på alvor? Anonymkode: 294d8...35d Me, fibromyalgi, og lignende sykdommer der kvinner er i overtall. Anonymkode: 19a64...048 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #17 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har løs hud på mage lår og armene ☹️ prøver å samle penger får å fikse men blir lår å mage før sommeren å armene må vente til jul 😊 men det har tatt hele selvtilliten så har ikke vært med noen mann på 5 år, er 29 år så er litt trist ☹️ men fremtiden ser lysere ut ❤️ Får vel alt det andre en gang når jeg blir gravid , engangsstønaden man får går på å fikse opp kroppen igjen 😅 Anonymkode: 1fb32...299 Hvis man ikke er i jobb får man engangsstønad, kun da. Anonymkode: 19a64...048
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #18 Skrevet 19. mars 2024 Føler det samme ts, synes det er rart vi skal måtte leve med smerter og nedsatt livskvalitet, men vi ble ikke eldre enn 30 år før så kanskje vi sånn egentlig lever på overtid? Og kvinnehelse blir tatt mindre alvorlig, vi har endometriose, adenomyose, forskjellige autoimmunesykdommer, me, fibro, migrene osv. Vi er i 2024 og forskningen er lav, bare ta hjerteinfarkt det er ikke mange år siden at de fant ut at kvinner har andre symptomer enn menn, medisiner er testet på menn og ikke kvinner osv lista er lang og jeg synes vi skal anerkjenne det før det blir ikke gjort noe før det. Synes mange menn går rett i forsvar når det gjelder dette, men dere får tenke på at dette gjelder også din datter. Og ingen tenker at vi skal forringe menn sin helse for å satse på kvinnehelse. Kvinnehelse rammer din mormor/farmor, mamma, datter, søster osv Det bør være i alle sin interesse at kvinnehelse blir prioritert på lik linje som menn. Ja, det dør flere menn av prostatakreft, der kan menn begynne å dra oftere til legen. Det betyr ikke at det ikke er forskes på. Anonymkode: 2ce3d...490 2 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #19 Skrevet 19. mars 2024 For ikke å snakke om at kvinner er 5-10 ganger mer utsatt for å få stoffskiftesykdommer enn menn, så jeg i en artikkel om Stine Hovland i VG i dag. Anonymkode: 40d4b...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #20 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor blir vi kvinner mer plaget med kroppen? Er vi "feilvare"? Anonymkode: 19a64...048 Alt som ikke dreper oss før vi rekker å få barn vil ikke forsvinne. Det vil tvert i mot kunne bli ført videre. Så lenge vi ikke dør av lange kjønnslepper eller store pupper, og det ikke hindrer oss i å bli gravide eller føde, så er det ikke noe "feil" med at det er slik og ingen grunn til at det skal bli borte. At noe er naturlig betyr ikke at det må være behagelig eller praktisk. Evolusjon er det som gjør at den naturlige menneskekroppen er slik den er i dag. (Så har vi noen plager som kan henge litt sammen med livsstil, men det blir litt på siden av temaet.) Anonymkode: a6ecf...6d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå