AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #21 Del Skrevet 18. mars 2024 Den tabell 7106 satte de på meg , gikk å sjekket skattekortet å jeg skulle så absolutt aldri hatt det. Etter hva jeg har forstått så jo høyere det siste tallet jo mer regner de at du kan skrive av 🙊 jeg hadde fått 14000 i baksmell til neste år hadde jeg ikke fått det med meg 😅 Anonymkode: 82afa...392 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 18. mars 2024 #22 Del Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den tabell 7106 satte de på meg , gikk å sjekket skattekortet å jeg skulle så absolutt aldri hatt det. Etter hva jeg har forstått så jo høyere det siste tallet jo mer regner de at du kan skrive av 🙊 jeg hadde fått 14000 i baksmell til neste år hadde jeg ikke fått det med meg 😅 Anonymkode: 82afa...392 Det stemmer, høyere tabellnummer gir lavere trekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #23 Del Skrevet 18. mars 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Den tabell 7106 satte de på meg , gikk å sjekket skattekortet å jeg skulle så absolutt aldri hatt det. Etter hva jeg har forstått så jo høyere det siste tallet jo mer regner de at du kan skrive av 🙊 jeg hadde fått 14000 i baksmell til neste år hadde jeg ikke fått det med meg 😅 Anonymkode: 82afa...392 ts. Såpass ja. Må sjekke en gang til. Fant svarer fra skatteetaten sist, og der skrev de at dersom det ikke var noen endringer ift fradrag og det kun var inntekt som evt kunne endre seg, så hadde det ingen betydning. Fuck til dem da! sorry språket. Jeg har ikke hatt noen endringer av betydning ift økonomi. Jeg bor i samme bolig, har kun huslån, sparer i ASK. har ikke realisert gevinst. Gjeldsrenter har stemt ganske på krona, fordi jeg har passet på å endre på dette hvert år. Utover det har jeg bare ordinært personfradrag. Anonymkode: c43fe...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #24 Del Skrevet 18. mars 2024 7 minutter siden, bvp said: Det stemmer, høyere tabellnummer gir lavere trekk. Så hvorfor har de da endret mitt tabell trekk fra 7105 til 7106. Hvor er logikken i det når jeg ikke har noen vesentlig endringer annet enn høyere gjeldrenter? Jeg jnedjustere dette pga de hadde beregnet for høy grad av gjeldsrenter Anonymkode: c43fe...00e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #25 Del Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så hvorfor har de da endret mitt tabell trekk fra 7105 til 7106. Hvor er logikken i det når jeg ikke har noen vesentlig endringer annet enn høyere gjeldrenter? Jeg jnedjustere dette pga de hadde beregnet for høy grad av gjeldsrenter Anonymkode: c43fe...00e Mine gjeldsrenter på skattekortet gikk fra 25.000 ifjor til 60.000 i januar , la ikke merke til dette da jeg ikke trodde de endret sånne ting. Jeg sjekket inntenkten å lukket siden fornøyd , fikk såpass bedre råd sånn plutselig🤣 så begynte jeg å tenke i begynnelsen av mars at det var litt merkelig 🙊 så sjekket jeg igjen å var gjeldsrentene som gjorde det 😱 fikk panikk å fikset det på 2 sekunder 🙈 Anonymkode: 82afa...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 18. mars 2024 #26 Del Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så hvorfor har de da endret mitt tabell trekk fra 7105 til 7106. Hvor er logikken i det når jeg ikke har noen vesentlig endringer annet enn høyere gjeldrenter? Jeg jnedjustere dette pga de hadde beregnet for høy grad av gjeldsrenter Anonymkode: c43fe...00e Mer gjeldsrenter gir mer fradrag og dermed lavere skattetrekk, derav trekktabell med høyere nummer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #27 Del Skrevet 19. mars 2024 bvp skrev (55 minutter siden): Det er du som tuller, hvis hun arbeidet overtid i 2022 så kommer det på ferielønn i 2023, ferielønn er ikke skattefri som mange tror men den fordeles på resten av året, når hun har 3 måneder sykemelding og ikke overtid i den perioden vi skatt på ferielønn fordeles på måneder med lavere skattetrekk og dermed blir det trukket mindre skatt. En annen ting er at tabelltrekk brukes vanligvis kun på overtidstillegg, ikke alt man tjener på overtid. Ett eksempel, man har 250 i timen og med 50% overtidstillegg blir det 375, på de arbeidsplassene jeg gar vært har det fa blitt trukket etter tabell på 250 og prosenttrekk på overtidstillegget på 125. Jeg skjønner egentlig ikke hva du mener. Ts skriver at hun har tabelltrekk. Tabelltrekk skal bare brukes på ordinær lønn. Overtid, overtidstillegg og andre tillegg skal ha prosenttrekk. Hvorvidt man i stedet bruker tabelltrekk vil i de fleste tilfeller betyr lite, men kan være kritisk når man skal betale trinnskatt. Hvis du ser på tabellen din, vil du se at marginalskatten på tabellen ved vanlig lønn vil tilsvare prosenttrekk gitt for biinntekt. Feriepenger betales ut uten skattetrekk. Mye overtid året før gir mye utbetalt feriepenger. Det kan gi noe feil i skattetrekket. Men når ts har blitt trukket 3000 kr ekstra i skatt hver måned, dvs 36000 kr, og likevel får 1200 kr i restskatt betyr det at skattetrekket er mer enn 37000 kr for lite. Da bør utbetalte feriepenger være mer enn 75000 kr høyere enn vanlig månedslønn for at feilen ligger der. Så igjen, det må være noe annet som avviker i hva ts oppga for skattekortet for 2023 og hva som nå oppgis i skattemeldingen. Anonymkode: a37b7...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #28 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): ts. Såpass ja. Må sjekke en gang til. Fant svarer fra skatteetaten sist, og der skrev de at dersom det ikke var noen endringer ift fradrag og det kun var inntekt som evt kunne endre seg, så hadde det ingen betydning. Fuck til dem da! sorry språket. Jeg har ikke hatt noen endringer av betydning ift økonomi. Jeg bor i samme bolig, har kun huslån, sparer i ASK. har ikke realisert gevinst. Gjeldsrenter har stemt ganske på krona, fordi jeg har passet på å endre på dette hvert år. Utover det har jeg bare ordinært personfradrag. Anonymkode: c43fe...00e Tabellen er knyttet til fradrag og tar hensyn til endringer i inntekt. Det eneste rådet vi kan gi er at du går nøye gjennom skattemeldingen og skatteberegningen slik at du får forståelse for hvordan skatten din beregnes. Anonymkode: a37b7...cc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 19. mars 2024 #29 Del Skrevet 19. mars 2024 VendigoBlå skrev (1 time siden): jeg har aldri sett feil mellom årsmelding og det som er rapportert, mer naturlig feil ville vært å hatt feil på årsmeldingen i seg selv. veldig nysgjerrig på hva dette er. kunne du nevnt hva slags årsmeldinger eventuelt hvilken selskaper som har sendt inn årsmeldinger du har funnet feil på? har skatteetaten godtatt at du har rettet fra det som kom inn på årsmeldingene? Jeg fikk feil innrapportering fra billånet et år. Snakket med skatteetaten om det, og de sa at jeg måtte få långiver til å sende ny melding. Ble et ordentlig styr for å få det fikset, men ordnet seg til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 19. mars 2024 #30 Del Skrevet 19. mars 2024 Bromance skrev (2 minutter siden): Jeg fikk feil innrapportering fra billånet et år. Snakket med skatteetaten om det, og de sa at jeg måtte få långiver til å sende ny melding. Ble et ordentlig styr for å få det fikset, men ordnet seg til slutt. Det har skjedd meg også, var litt sløv så det tok 3 år før jeg oppdaget det, oppdaget at jeg sto oppført med nesten 100000 mer i gjeld enn jeg egentlig hadde, ingen renter. Kontaktet finansieringsselskapet som sa jeg hadde løst inn lånet flere år tidligere, det viste seg da at gjelda av en eller annen merkelig grunn lå hos ett inkassoselskap som aldri hadde vært inne i bildet i det hele tatt. De hadde ikke lagt til noe renter og forsto ikke hvor tallet kom fra i det hele tatt og la seg helt flate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #31 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den tabell 7106 satte de på meg , gikk å sjekket skattekortet å jeg skulle så absolutt aldri hatt det. Etter hva jeg har forstått så jo høyere det siste tallet jo mer regner de at du kan skrive av 🙊 jeg hadde fått 14000 i baksmell til neste år hadde jeg ikke fått det med meg 😅 Anonymkode: 82afa...392 Kanskje det er noe sånt som har skjedd med meg da. For jeg fikk over 14.000 i baksmell i år, men skjønner ingenting for jeg har jo ikke gjort noe annerledes enn året før økonomisk sett og er alene med lån og lignende. Anonymkode: abbdc...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #32 Del Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kanskje det er noe sånt som har skjedd med meg da. For jeg fikk over 14.000 i baksmell i år, men skjønner ingenting for jeg har jo ikke gjort noe annerledes enn året før økonomisk sett og er alene med lån og lignende. Anonymkode: abbdc...9a6 Jeg gjorde heller ikke noe , skattekortet får 2024 ble automatisk nytt der skatteetaten selv hadde forandret det. Var veldig sjokkert når jeg la merke til det, er litt sjokkert enda😂 Anonymkode: 82afa...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #33 Del Skrevet 19. mars 2024 Trekker arbeidsgiveren din riktig skatt på overtiden? Det gjør ikke min, og sånt kan det bli restskatt av. Hvis jeg for eksempel har mye overtid til utbetaling i november trekker de halv skatt på den også. Og de trekker etter tabellen, ikke etter marginalprosenten. Anonymkode: 67cb1...5f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå