AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #1 Skrevet 18. mars 2024 Noen so har peil på skatt ? I 2022 oppgjøret fikk jeg bare 1200 igjen på skatten, til tross for at jeg betalte inn ekstra skattetrekk på 3000 hver mnd. Jeg har tabell trekk og har justerer alltid opp inntekt, slik at jeg skal være på den sikre siden. Passer også på å justere renteinnbetaling for boliglån, slik at det blir beregnet fradrag. Jeg betaler ikke formueskatt. Jeg har ialle foregående år fått igjen mellom 20-25 000 kr. Jeg sendte derfor melding til Skatteetaten i forsøk på å en forklaring på hva som gjorde utslaget, men fikk bare beskjed om å justere skattekort, men det hadde jeg jo gjort allerede. Hadde jeg ikke betalt inn ekstra skatt, så ville jeg jo fått en saftig bakmell, men jeg var i den tro at jeg havnet godt på pluss-siden. Trodde ikke det skulle gå an når man har tabelltrekk? Nå har jeg akkurat fått skattemelding for 2023. Nå fikk jeg en restskatt på 1200 kr, men skjønner fortsatt ikke hvorfor. Jeg har tjent nesten 100K mindre enn estimer, jeg har betalt ca. 15000 mer gjeldsrenter enn estimert på skattekort. Formueskatt er 0. Tabell 7106. Hvorfor skjer dette ? Anonymkode: c43fe...00e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #2 Skrevet 18. mars 2024 Er du gift? Da fordeles bl.a renter slik at begge betaler minst mulig skatt. Jeg hadde fått mye mer igjen på skatten hvis jeg ikke var gift, og mannen hadde fått mer restskatt. Anonymkode: ddbef...f18
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #3 Skrevet 18. mars 2024 Fra Skatteetaten: Tabelltrekk tar omsyn til om årsinntekta aukar, og trekkjer meir skatt dersom du får lønnsauke i løpet av året. Tilsvarende trekker den mindre om du tjener mindre enn innrapportert. Å anslå for høy inntekt på tabelltrekk vil dermed medføre at du betaler for lite skatt. Du får feil tabell. Anonymkode: 5cfa3...4ed 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #4 Skrevet 18. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er du gift? Da fordeles bl.a renter slik at begge betaler minst mulig skatt. Jeg hadde fått mye mer igjen på skatten hvis jeg ikke var gift, og mannen hadde fått mer restskatt. Anonymkode: ddbef...f18 TS Nei, jeg er enslig og ingen mindreårige barn. Så gjelden er kun min. Eier en gammel bil verdsatt til 2000. Forøvrig ser jeg at jeg har tabell 7105 for 2024. Men det sier meg ikke så mye det heller Anonymkode: c43fe...00e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #5 Skrevet 18. mars 2024 Har du en del penger i banken? Jeg trekkes ganske mye p.g.a formue og forventede renteinntekter. I fjor måtte jeg justere skattekortet fordi de hadde stipulert en helt crazy renteinntekt på meg. Da jeg fikk skattemeldingen forrige dagen traff jeg rimelig nøyaktig og satt igjen med 200kr til gode. Anonymkode: 13040...894
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #6 Skrevet 18. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS Nei, jeg er enslig og ingen mindreårige barn. Så gjelden er kun min. Eier en gammel bil verdsatt til 2000. Forøvrig ser jeg at jeg har tabell 7105 for 2024. Men det sier meg ikke så mye det heller Anonymkode: c43fe...00e Tabellen er basert på fradragene dine. Er fradragene riktig, blir tabelltrekket riktig. Skattetrekket justeres automatisk når månedsinntekt går opp/ned. Hvis du har mye tillegg, overtid, biinntekt, osv som får prosenttrekk, kan du bli trukket for mye/lite. Du kan sammenligne tallene i skattemeldingen med de du brukte for skattekortet 2023. Da ser du hva som har blitt feil. Anonymkode: a37b7...cc2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #7 Skrevet 18. mars 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: TS Nei, jeg er enslig og ingen mindreårige barn. Så gjelden er kun min. Eier en gammel bil verdsatt til 2000. Forøvrig ser jeg at jeg har tabell 7105 for 2024. Men det sier meg ikke så mye det heller Anonymkode: c43fe...00e TS Grunnen til at jeg justerer opp, er fordi jeg jobber en del overtid. Sist år, var jeg sykemeldt i 3 mnd, så da fikk jeg kun ordinær lønn i den perioden. Anonymkode: c43fe...00e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #8 Skrevet 18. mars 2024 Har du flere arbeidsgivere? Hvis begge da bruker tabelltrekk blir det feil (fradragene blir regnet inn to ganger). En av dem må bruke prosenttrekkfor biarbeid. Anonymkode: a37b7...cc2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #9 Skrevet 18. mars 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har du en del penger i banken? Jeg trekkes ganske mye p.g.a formue og forventede renteinntekter. I fjor måtte jeg justere skattekortet fordi de hadde stipulert en helt crazy renteinntekt på meg. Da jeg fikk skattemeldingen forrige dagen traff jeg rimelig nøyaktig og satt igjen med 200kr til gode. Anonymkode: 13040...894 TS: nettoformue 430K, renteinnteker 2 700 kr. Gjeldrenter 60 000 i skattekort, mot 75 000 faktiste. Minstefradrag på 104K, som stemmer med skattekort. Gjeldsgrad stemmer. Inntekt 745K mot estimert 819K i skattekort. Anonymkode: c43fe...00e
bvp Skrevet 18. mars 2024 #10 Skrevet 18. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): TS Grunnen til at jeg justerer opp, er fordi jeg jobber en del overtid. Sist år, var jeg sykemeldt i 3 mnd, så da fikk jeg kun ordinær lønn i den perioden. Anonymkode: c43fe...00e Tenker du har forklaringen der jeg, med overtid betaler du en høyere gjennomsnittskatt, når du ikke arbeider overtid betaler du inn mindre skatt og får baksmell. Endret 18. mars 2024 av bvp
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #11 Skrevet 18. mars 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Har du flere arbeidsgivere? Hvis begge da bruker tabelltrekk blir det feil (fradragene blir regnet inn to ganger). En av dem må bruke prosenttrekkfor biarbeid. Anonymkode: a37b7...cc2 TS. Nei, har kun 1 arbeidsgiver og sykepenger ble forskuttert fra arbeidsgiver også, slik at skattetrekk skjedde via dem. Anonymkode: c43fe...00e
kaskazini Skrevet 18. mars 2024 #12 Skrevet 18. mars 2024 Sjekk alle tallene dine nøye opp mot alle årsmeldingene. Jeg fant flere feil som reduserte restskatten med nesten 2000 kroner. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #13 Skrevet 18. mars 2024 bvp skrev (3 minutter siden): Tenker du har forklaringer der jeg, med overtid betaler du en høyere gjennomsnittskatt, når du ikke arbeider overtid betaler du inn mindre skatt og får baksmell. Dette blir bare tull. Jobber hun ikke overtid, tjener hun mindre, og skal betale skatt. Arbeider hun overtid, skal denne beskattes med angitt prosenttrekk. Prosenten er beregnet ut fra antatt inntekt, som hvorvidt hun skal betale trinnskatt. Anonymkode: a37b7...cc2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #14 Skrevet 18. mars 2024 3 minutter siden, bvp said: Tenker du har forklaringen der jeg, med overtid betaler du en høyere gjennomsnittskatt, når du ikke arbeider overtid betaler du inn mindre skatt og får baksmell. TS Men da er jo hele poenget med tabelltrekk bortkastet! Trodde seriøst at om jeg satte opp inntekten min noe, så ville jeg alltid ha noe høyere trekk utfra forventet inntekt. Som nevn, prøvde jeg å komme i kontakt med Skatteetaten sist år, for å prøve å identifisere hva som hadde gjort utslaget. Jeg klarte ikke lese meg frem til det logikken i disse tabelltrekkene. Jeg har alltid hatt kontroll på dette før, har alltid fått igjen på skatten og hatt det som feriebudsjett. Skuffelsen var derfor stor når jeg plutselig ikke kan regne med disse pengene lenger. Klok av skade, har jeg heldigvis satt av de 3000 kr. pr mnd på egen bankonto, så sånn sett har jo jo de pengene jeg forventet. Men jeg ønsker å jo å være på pluss-siden med det ordinære skattetrekket. Anonymkode: c43fe...00e
bvp Skrevet 18. mars 2024 #15 Skrevet 18. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette blir bare tull. Jobber hun ikke overtid, tjener hun mindre, og skal betale skatt. Arbeider hun overtid, skal denne beskattes med angitt prosenttrekk. Prosenten er beregnet ut fra antatt inntekt, som hvorvidt hun skal betale trinnskatt. Anonymkode: a37b7...cc2 Det er du som tuller, hvis hun arbeidet overtid i 2022 så kommer det på ferielønn i 2023, ferielønn er ikke skattefri som mange tror men den fordeles på resten av året, når hun har 3 måneder sykemelding og ikke overtid i den perioden vi skatt på ferielønn fordeles på måneder med lavere skattetrekk og dermed blir det trukket mindre skatt. En annen ting er at tabelltrekk brukes vanligvis kun på overtidstillegg, ikke alt man tjener på overtid. Ett eksempel, man har 250 i timen og med 50% overtidstillegg blir det 375, på de arbeidsplassene jeg gar vært har det fa blitt trukket etter tabell på 250 og prosenttrekk på overtidstillegget på 125. Endret 18. mars 2024 av bvp
VendigoBlå Skrevet 18. mars 2024 #16 Skrevet 18. mars 2024 kaskazini skrev (9 minutter siden): Sjekk alle tallene dine nøye opp mot alle årsmeldingene. Jeg fant flere feil som reduserte restskatten med nesten 2000 kroner. jeg har aldri sett feil mellom årsmelding og det som er rapportert, mer naturlig feil ville vært å hatt feil på årsmeldingen i seg selv. veldig nysgjerrig på hva dette er. kunne du nevnt hva slags årsmeldinger eventuelt hvilken selskaper som har sendt inn årsmeldinger du har funnet feil på? har skatteetaten godtatt at du har rettet fra det som kom inn på årsmeldingene?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #17 Skrevet 18. mars 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Tabellen er basert på fradragene dine. Er fradragene riktig, blir tabelltrekket riktig. Skattetrekket justeres automatisk når månedsinntekt går opp/ned. Hvis du har mye tillegg, overtid, biinntekt, osv som får prosenttrekk, kan du bli trukket for mye/lite. Du kan sammenligne tallene i skattemeldingen med de du brukte for skattekortet 2023. Da ser du hva som har blitt feil. Anonymkode: a37b7...cc2 TS: Fradragene er riktige, med unntak av gjeldesrenter, har betalt 75k mot 60 i skattekort. forventet egentlig litt uttelling for det. Utover tabelltrekk har jeg 43% trekk. Kun 1 arbeidsgiver. Ellers stemmer øvrige tall ganske på krona. Og det gjorde de forrige året også, derfor jeg ikke skjønte hva som gjorde utslaget, og fikk heller ikke noe svar fra Skatteetaten. De er jo helt jævlig å komme i kontakt med. Før kunne man jo oppsøke kontoret og få rådgivning. Anonymkode: c43fe...00e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #18 Skrevet 18. mars 2024 Det lønner seg å holde øye med dette mer enn én gang i året og justere skattetrekket dersom du ser at du kommer skjevt ut. Anonymkode: aebf2...365 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #19 Skrevet 18. mars 2024 Derfor sverger jeg til prosenttrekk, mye lettere å følge med på og forstå. Anonymkode: 82158...d58 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2024 #20 Skrevet 18. mars 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det lønner seg å holde øye med dette mer enn én gang i året og justere skattetrekket dersom du ser at du kommer skjevt ut. Anonymkode: aebf2...365 TS Ja, men om en endrer ila året, så havner en på % trekk. Er ikke hele poenget med tabell at det hele tiden skal trekkes riktig skatt da?. Jeg skjønner det fortsatt ikke, skal forsøke å ta kontakt med Skatteetaten igjen for å få en forklaring. Ikke krise med baksmell nå, men vil jo unngå dette til neste år igjen. Anonymkode: c43fe...00e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå