Gå til innhold

Tenåringer og husarbeid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har i en lenger periode hatt to tenåringer som sluntrer unna på å hjelpe til hjemme. Også på enkle ting som å rydde vekk oppvask etter seg (eget rom), matpakker ut av sekk og rydde inn egne brettede klær i skapet, som små eksempler. I helga lagde vi en plan om at de skal bruke 10-15 minutter hver dag på å sjekke over huset og hvor de kan bidra for å få en endring.

Jeg kommer hjem fra jobb, vi spiser middag sammen og jeg skal videre på trening. Det siste jeg minner de på er disse 10 minuttene før de selv skal på trening. Kommer hjem og ingenting er gjort. Når jeg snakker med de etter sin trening blir begge lei seg fordi de har glemt det. Det er med andre ord ikke vilje det går på, de er bare helt i en annen verden.

Hvordan komme ut av dette? Jeg vil ikke ha to tenåringer som ikke bidrar hjemme, men jeg vil heller ikke bidra til skam og skyldfølelse ved å få nok en arena de skal prestere på. Hvordan hjelper jeg de og setter krav samtidig?

(vill legge til at dette er to høflige og gode tenåringer som får masse skryt ute, også i deltidsjobb. Så det er bare på hjemmebane de soser seg helt bort)

Anonymkode: 0c3da...69d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har i en lenger periode hatt to tenåringer som sluntrer unna på å hjelpe til hjemme. Også på enkle ting som å rydde vekk oppvask etter seg (eget rom), matpakker ut av sekk og rydde inn egne brettede klær i skapet, som små eksempler. I helga lagde vi en plan om at de skal bruke 10-15 minutter hver dag på å sjekke over huset og hvor de kan bidra for å få en endring.

Jeg kommer hjem fra jobb, vi spiser middag sammen og jeg skal videre på trening. Det siste jeg minner de på er disse 10 minuttene før de selv skal på trening. Kommer hjem og ingenting er gjort. Når jeg snakker med de etter sin trening blir begge lei seg fordi de har glemt det. Det er med andre ord ikke vilje det går på, de er bare helt i en annen verden.

Hvordan komme ut av dette? Jeg vil ikke ha to tenåringer som ikke bidrar hjemme, men jeg vil heller ikke bidra til skam og skyldfølelse ved å få nok en arena de skal prestere på. Hvordan hjelper jeg de og setter krav samtidig?

(vill legge til at dette er to høflige og gode tenåringer som får masse skryt ute, også i deltidsjobb. Så det er bare på hjemmebane de soser seg helt bort)

Anonymkode: 0c3da...69d

Jeg ga opp. Måtte bare innse at huet deres var så påkoblet så mye annet i tenårene. Så de fikk fokusere på egne ting i huset.  Det er sekker og bager som skal huskes, trening,flørting, intriger og konflikter, osv. Sa de fikk ta litt oppvask ol innimellom istedenfor.  Og heller satte opp hvilken dag rommet skulle være ryddig. 

Anonymkode: a471b...26c

Skrevet

Tenåringshjernen er under ombygging. De er glemske og trøtte og mye sløvere enn barn og voksne. Jeg var håpløs selv og har blitt en helt fungerende voksen. 
Hos oss endte jeg med å sette en sum på hver oppgave, og en tidsfrist for å gjøre den. Er den ikke gjort da gjør jeg den selv og de kan se langt etter lommepenger. 
Rommene deres lar jeg være opp til dem. Det ser ut som en bombe har gått av der inne, men døren er uansett lukket 😅
De hjelper til med å dekke av og på bordet uten belønning eller mas, men det er innarbeidet fra de var helt små. 

• Liker 1
Skrevet

Sånne beskjeder funket ikke for min tenåring. Det ble bedre for alle da jeg sluttet å ha sånne forventninger.

Vi ble istedenfor enige om at hun skulle få konkrete beskjeder, og at hvis hun følte jeg maste, så skulle hun huske at hun selv hadde valgt den løsningen. Det funket faktisk ganske bra!

Jeg kan ringe henne når jeg er på vei hjem fra jobb og be henne tømme oppvaskmaskina/lufte hunder (det gjør hun ofte på eget initiativ da), osv og fortelle at jeg er hjemme om en halvtime. Da skjer det.

Jeg kan sende henne en melding i løpet av dagen hvis hun har kjørt bil til skolen og be henne handle ditt og datt på vei hjem. Da gjør hun det.

Litt mer pes enn at det går automatisk, men mye hyggeligere for alle parter. Og jeg er ganske sikker på at hun klarer seg fint når hun flytter hjemmefra allikevel. Dette er en periode, ikke evig.

AnonymBruker
Skrevet

De må belønnes for oppgavene, ellers skjer det lite.

Anonymkode: 03c23...1df

AnonymBruker
Skrevet

Å være tenåring er ingen unnskyldning for å ikke gjøre pliktene sine. Det er bare hormoner. Skulle ta seg ut om vi damer ikke klarte å gjøre oppgavene våre på jobb og hjemme pga hormoner. Høres ut som om du er litt for forsiktig med tenåringene. Vær litt strengere. Vis tydelig at du har krav og forventninger. Tenåringer som har flyttet på hybel klarer å ha orden på seg selv, så da burde hjemmeboende ha det også. Enkelte får til og med barn i tenårene, og klarer å ta seg av barn, hjem og skole. Dette med ommøblering av hjernen er greit nok, men de klarer selvfølgelig å ha plikter og ansvar likevel.

Anonymkode: 41d8d...850

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har de en liste på veggen de krysser av for ting de skal og burde gjøre hele uka. Hver oppgave har sin faste sum. 

Gjør de ikke tingene blir det heller ikke ukepenger eller penger til ekstra som de spør. 

Jeg maser heller ikke på de. Har ikke den tingen blitt gjort til den dagen så gjør jeg det bare selv. 

Sjeldent at det skjer egentlig. For penger er de avhengig av 😅

Anonymkode: a0b65...878

AnonymBruker
Skrevet

Si at de ikke får sette seg ned hjemme før de har sjekket hva som skal gjøres. Minn dem på det når det blir glemt, hver gang. Til slutt blir det en vane. 

Og det å bli lei seg og føle skam over noe sånt får de tåle. Det hører med til å bli voksen. 

Anonymkode: bb3a0...22c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er til og med så smålig at tenåringen må ta av etter frokosten selv. Det står som oftest hele dagen på spisebordet mens ungen er på skolen. Hun må da ta det når hun kommer hjem. (Jeg er hjemme hele dagen) 

Ungen har alarm på telefonen sin for å bli påminnet oppgavene sine. 

Anonymkode: fa764...bcb

Skrevet

Jeg tror ikke at "å se over" og så avgjøre selv om ting trengs å gjøres er måten å gå fram med tenåringer på.

Tror du oppnår mer hvis du deler ut konkrete oppgaver og tidspunkt. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en app med ulike oppgaver, appen summerer beløpet som er registrert for hver oppgave og det er utbetaling lørdag. Hvis tenåringen støvsuger stua, registrerer det i appen, og 25 kr blir automatisk lagt til i lørdagsutbetalingen. Hvis hun lager middag får hun 50 kr. Skifte på senga - 25 kr. osv.

Hun er lat som bare det, men vil ha penger på lørdag så hun kan dra til byen med vennene sine, så denne appen fungerer kjempefint. Jeg slipper å mase, hun ser at pengene legges til etterhvert som hun gjør oppgaver.

Hvis hun ikke gjør noe er det også greit, men da blir det ingen penger. Så alt er hennes valg.

Anonymkode: 32ea1...be7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...