Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Vi er to personer som begge eier hver vårt hus.  Planen har vært at når det er i orden for barna skal jeg leige ut mitt hus og flytte inn hos han. 

Jeg har store barn og er nå ferdig med å ordne/pusse opp både hus og hage, mens han har mindre barn og ikke har pusset opp eller opparbeidet tomten ferdig. 

Jeg liker godt å jobbe ilag med slike prosjekter men lurer da på hvordan dette kan gjøres for at begge skal bli fornøgd. 

Jeg leier ut hos meg og tar alle utgiftene og arbeidet med dette. 

Jeg tenker jo da at det er naturlig at jeg deler halve " bokostnadene" i hans hus og i tillegg betaler noe husleige for slitasje ved at vi bor flere hos han.

Men hva gjør vi med oppussing som må gjøres i hans hus. Han mener at det er naturlig at han betaler for material men at vi må dele på all jobben. Jeg føler da at jeg må bruke mye av min fritid for å lage ok stand på hans hus og ønsker da at han kan bruke ca like mye tid på å hjelpe meg med andre ting som vedlikehold hos mine foreldre eller mine barn.  Han mener dette er helt urimelig og at jeg ikke kan kreve noe hjelp tilbake av han. Men at han vil hjelpe meg når han har lyst og vil ikke "ha noe gjeld" for å måtte hjelpe meg.
For meg blir det da lite lystbetont å hjelpe han med mye oppussing når alt arbeidet går til å oppgradere hans hus. Er det urimelig å føle at dette blir et problem for meg?

Anonymkode: e8b44...728

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du bor der og får det hyggeligere/mer praktisk. 

Husleia bør imidlertid avspeile noe i forhold til hvilken innsats du skal legge ned. Urimelig å betale for slitasje mens du istedenfor slitasje bidrar til oppgradering. Halvparten faktiske boutgifter (inkludert renter), eller halve verdien av markedsleie, det er to vanlige måter å regne ut passende Husleie på. (Dog uten krav om deltagelse i oppussing.)

Begge bør uansett være tjent med å flytte sammen, og om du skal bo der og oppussing gjør deres hjem bedre, så et det litt smålig å skulle ha tilbake den jobben time for time hos foreldre/barn. Det bor dere jo ikke sammen, i motsetning til...

Men noe slitasje hadde jeg jammen ikke vært innstilt på å betale samtidig som jeg bidro til oppgradering. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 5
Skrevet

Jeg syns vel ikke det høres helt rimelig ut at du både skal betale en forhøyet husleie OG delta i alt av oppgradering/oppussing på hans hus. Selv om det er deres felles bolig, så er det jo uansett hans prosjekt. Du vil vel fortsatt ha noe vedlikeholdsarbeid på eget hus/hage, i tillegg - som du sier - til at både foreldre/barn kan ha behov for praktisk hjelp. 

Det er greit at du også vil få bo bedre av hans oppussings/oppgraderingsprosjekter, men jeg hadde vært betenkt ifht å skulle bidra så mye som det høres ut til at det legges opp til. Da vil jo all din tid gå til hans greier, mens dine egne må vike. Og det er jo ikke helt holdbart…… 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du har lyst til å flytte til enda et hus som skal pusses opp og mindre barn, når du endelig har kommet i den tiden av livet hvor du kan få lov til å ha litt mer fokus på deg selv og dine ønsker! 

Anonymkode: fb1b2...988

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet

Dere er i et forhold og driver ikke et firma. Det er da bare å pusse opp og gjøre det felles hjemmet hyggelig? Jeg hadde også stusset om noen flyttet inn til meg og skulle føre regnskap på dugnadstimer. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du leier ut eget og tar hele inntekten der. Samtidig som du får redusert husleie hos han. Synes det at du skal bidra med arbeidstimer fortsatt gjør at han kommer dårligst ut av dette samboerskapet. 

Anonymkode: 482f7...f1f

Skrevet (endret)

Jeg ville tenkt at det er flott for deg at du flytter inn hos ham, og så kan du leie ut ditt eget hus. Det er flott for ham også at du flytter inn til ham, og at du hjelper ham med oppgradering som du jo liker. 

Min situasjon kunne ha lignet litt på ditt. Hvis vi kommer til den beslutningen at jeg flytter inn til ham. Så vil jeg dele inntektene på mitt utleiehus til ham. Han hjelper meg i mitt utleiehus, noen ganger min familie mm., mens jeg vil hjelpe ham.

Jeg synes det er rart at ikke dere tar som en selvfølge at dere vil hjelpe hverandre på lik linje, uten å stille krav om at da må du ...... Samtidig sier jo han at han vil hjelpe når han har lyst. Er ikke det godt nok for deg? 

Endret av exictence
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal betale for slitasje, være med og pusse opp og garantert ta ansvar for hans unger.....

Hva er motivet hans for å flytte sammen? 

Anonymkode: 28c99...8b4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):
Vi er to personer som begge eier hver vårt hus.  Planen har vært at når det er i orden for barna skal jeg leige ut mitt hus og flytte inn hos han. 

Jeg har store barn og er nå ferdig med å ordne/pusse opp både hus og hage, mens han har mindre barn og ikke har pusset opp eller opparbeidet tomten ferdig. 

Jeg liker godt å jobbe ilag med slike prosjekter men lurer da på hvordan dette kan gjøres for at begge skal bli fornøgd. 

Jeg leier ut hos meg og tar alle utgiftene og arbeidet med dette. 

Jeg tenker jo da at det er naturlig at jeg deler halve " bokostnadene" i hans hus og i tillegg betaler noe husleige for slitasje ved at vi bor flere hos han.

Men hva gjør vi med oppussing som må gjøres i hans hus. Han mener at det er naturlig at han betaler for material men at vi må dele på all jobben. Jeg føler da at jeg må bruke mye av min fritid for å lage ok stand på hans hus og ønsker da at han kan bruke ca like mye tid på å hjelpe meg med andre ting som vedlikehold hos mine foreldre eller mine barn.  Han mener dette er helt urimelig og at jeg ikke kan kreve noe hjelp tilbake av han. Men at han vil hjelpe meg når han har lyst og vil ikke "ha noe gjeld" for å måtte hjelpe meg.
For meg blir det da lite lystbetont å hjelpe han med mye oppussing når alt arbeidet går til å oppgradere hans hus. Er det urimelig å føle at dette blir et problem for meg?

Anonymkode: e8b44...728

Men blir det ikke litt uhyggelig å bo i et hus der bare han jobber med opppussing og så sitter du med en kopp kaffe og ser på fordi "det er jo ikke ditt hus" ?  Jeg synes det er litt merkelig at han mener at du skal hjelpe han, men han skal ikke hjelpe deg med ditt. Dette går begge veier. Altså om han betaler for opppussing på sitt hus, og dere begge hjelper til, så burde det samme gjelde for ditt hus. Kjempemerkelig å krangle om det og si at "du skal hjelpe meg, men jeg skal ikke hjelpe deg."

Anonymkode: c37da...636

Skrevet

Bo i ditt eget hus alene og nyt livet! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke han er urimelig som forventer hjelp fra deg, men det kommer jo an på hvor mye. Å male noen vegger vs bruke hele sommeren på utearealer liksom.. 

Du har jo eget hus å vedlikeholde også selv om du leier ut. 

Det blir fort trøblete med deres ordning. 

Anonymkode: f02be...ad8

Skrevet

For å oppklare litt så hadde jeg selvfølgelig tenkt å dele det jeg tjener på å leige ut mitt hus med han. Det er derfor jeg synes det er merkelig at jeg skal være med å oppgradere hans hus og ikke da kunne forvente at han hjelper meg med mine plikter. Om det blir slutt sitter jo jeg da igjen med ett nedslitt utleigehus og han med nyoppussa hus.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Godt voksen skrev (14 timer siden):

For å oppklare litt så hadde jeg selvfølgelig tenkt å dele det jeg tjener på å leige ut mitt hus med han. Det er derfor jeg synes det er merkelig at jeg skal være med å oppgradere hans hus og ikke da kunne forvente at han hjelper meg med mine plikter. Om det blir slutt sitter jo jeg da igjen med ett nedslitt utleigehus og han med nyoppussa hus.. 

Han sier jo at han vil hjelpe deg.

Jeg vil at min mann skal hjelpe meg når han har lyst og føler for det. Ikke fordi han føler det som en plikt.

Samtidig reagerer jeg jo også på at han sier det på den måten som han gjør. Kanskje er han redd for å forplikte seg og ikke rekke opp til dine forventninger. At han ikke vil ha det på sine skuldre.

Merker du ikke allerede nå om han hjelper deg, og at dere har et godt samarbeid? Da kan du vel bero deg på at det vil bli sånn fremover også, uten at dere holder regnskap over hvor mye dere hjelper hverandre.

Hvis det viser seg at det ikke går, så kan du jo flytte hjem igjen etter å ha leid ut ditt hus en stund. 

Men hvis kommunikasjonen mellom dere er så vanskelig, så bør du jo tenke om du vil revurdere å flytte inn til ham.

Endret av exictence
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På'n igjen med oppussing, små barn og på hue opp i små og store hus konflikter, mine-dine pluss annet praktisk uorden, dette må være en form for "selvskading"...

Anonymkode: f8be8...121

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Få en takst på ditt hus og en på hans hus. Minus evt gjeld så er det kapitalen dere går inn med.

Jeg ville ha solgt det ene huset og kjøpt meg inn 50%  i det andre. Evt overskytende kapital kan den rikeste parten sette inn i indeksfond.

Etter det så er dere like partnere, og begge kan delta likt med oppussing.

Anonymkode: 1df81...c8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du må skatte av fortjeneste hvis du velger å selge huset ditt, og ikke har bodd der på flere år. Regner med at du har hatt en grei verdiøkning hvis du har eid, og oppgradert over en del år..

Du må også skatte av leieinntektene...

Anonymkode: 7bc94...b48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Få en takst på ditt hus og en på hans hus. Minus evt gjeld så er det kapitalen dere går inn med.

Jeg ville ha solgt det ene huset og kjøpt meg inn 50%  i det andre. Evt overskytende kapital kan den rikeste parten sette inn i indeksfond.

Etter det så er dere like partnere, og begge kan delta likt med oppussing.

Anonymkode: 1df81...c8a

Da må de i alle fall sikre seg/hverandre med livsforsikring og testamente. Ellers sitter man brått med et problem hvis den ene dør, og ungene skal ha arven sin. Man kan ikke sitte i uskiftet bo når man har unger på hver sin kant.

Jeg kommer aldri til å la noen kjøpe seg inn i mitt hus, det er arven til ungene mine. Ja, jeg kunne blitt gjeldfri, men hvis det skjærer seg om ti år, så må jeg kanskje låne mer for å betale ham ut igjen pga verdistigning... 

Anonymkode: 7bc94...b48

AnonymBruker
Skrevet

Trenger du noen andres prosjekt når du er ferdig med ditt eget hus?

Anonymkode: c0a69...dd4

AnonymBruker
Skrevet

Eneste måten å løse dette enkelt på, er å selge begge husene og kjøpe et nytt felles. Eller være særboere. Høres ikke ut som om dere klarer å finne en løsning som begge er fornøyde med.

Anonymkode: fecdc...064

Skrevet
Godt voksen skrev (9 timer siden):

derfor så må du ta tegnet du har fått. Bo i ditt eget, og vær kjærester💃

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...