Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er noen her hovedtillitsvalgt og kan fortelle litt om det? Er det veldig mye arbeid? Men kanskje interessant og lærerikt? 

Anonymkode: 2fc91...bf3

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel litt ann på. Både type arbeidsplass, antall medlemmer, om en er frikjøpt eller ikke. Det generelle konfliktnivået og samarbeidsklimaet på arbeidsplassen. Det er rett og slett vrient å si. 

Anonymkode: a4f7e...45f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med tidligere uttalelse.

Jeg ble tillitsvalgt for å kunne forhandle lønn, vi er kun tre medlemmer i en liten kommune. For meg er det minimum med arbeid da vi er så få. Går på tillitsvalgt møter for alle tillitsvalgte med ledelsen en gang i måneden. Ellers har vi få møter med de andre medlemmene da vi jobber tett sammen fra før. Største innspurt er før lønnsforhandlinger. Ville nok ikke valgt det frivillig i en større organisasjon pga all arbeid det må være med å forholde seg til mange medlemmer.  

Anonymkode: 954eb...a9c

AnonymBruker
Skrevet

Å være tillitsvalgt er både interessant og lærerikt. 
Du får lære om bedriften, om lovverk, om vanlige prosesser og en del forskjellig. 

Akkurat det med å være hovedtillitsvalgt, som jeg tolker som en slags leder for et fagforeningsstyre, og den som skal fronte fagforeningen mot ledelsen, så er jo det den rollen med mest jobb, men også den med størst involvering. 

Hvor slitsomt det er, kommer veldig an på. Særlig kommer det jo an på om du frikjøpes eller ikke. 

Anonymkode: 77b0c...24a

Skrevet

Jeg er hovedtillitsvalgt  en forening med rundt 1000 medlemmer. Krevende, variert, lærerikt, ensomt er stikkord jeg vil bruke. Er helt frikjøpt. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar!

Hvor mange medlemmer skal til for å bli frikjøpt? Man kan vel også bli frikjøpt i deler av stillingen?

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (4 minutter siden):

Jeg er hovedtillitsvalgt  en forening med rundt 1000 medlemmer. Krevende, variert, lærerikt, ensomt er stikkord jeg vil bruke. Er helt frikjøpt. 

Hvordan får du til å rekke over 1000 medlemmer? Er det da mange tillitsvalgte "under" deg, eller hvordan fungerer det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for gode svar!

Hvor mange medlemmer skal til for å bli frikjøpt? Man kan vel også bli frikjøpt i deler av stillingen?

Det er ingen fastsatte tall på det. 
Det er vanligvis regulert i lokale avtaler med arbeidsgiver. I noen tilfeller er det organisasjonen som frikjøper tillitsvalgt. 
Man kan være delvis frikjøpt ja. 

Fagforbundet har en avtale i kommunesektoren som regulerer det til at man kan bli frikjøpt på heltid dersom man representerer minst 375 medlemmer. De er de eneste i Fagforbundet som har en konkret avtale. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan får du til å rekke over 1000 medlemmer? Er det da mange tillitsvalgte "under" deg, eller hvordan fungerer det?

Litt av poenget med hovedtillitsvalgte er nettopp at det er plasstillitsvalgte "under. 

Men man har heller ikke kontakt med alle medlemmene under seg. 

Anonymkode: c45da...d68

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, har ca 20 plasstillitsvalgte som håndterer mindre saker, deltar i drøftinger lokalt osv. Jeg følger opp alle større saker (personalsaker, lønnsforhandlinger, omorganiseringer osv). Har såkalt «særlig uavhengig stilling» og er unntatt arbeidstidsbestemmelser, men det er utrolig mye arbeid. Men givende. 

Endret av mmd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...