Gå til innhold

To regninger til inkasso. Dobbelt så dyrt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Glemt to regninger i forbindelse med legebesøk. Var mye syk i perioden (ikke energi eller mulighet til å betale pga sykdom) og var ekonsultasjon mellom fysiske legebesøk. Ellers pleier jeg betale hos legen før jeg går. 

Skjønner at man må betale innen fristen, men er det mulig å forhandle hos inkassoselskapet? Er to regninger som nå har doblet seg. 

Anonymkode: 6ed87...9db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det gått til inkasso så får du jo purring, skal vel mye til å "glemme" to regninger da. Det sier seg jo selv at to regninger til inkasso uavhengig av hverandre får hvert sitt gebyr. Ikke inkasso selskapet sin skyld, de gjør jobben sin og skal tjene penger som alle andre

Anonymkode: e8d32...d1e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Glemt to regninger i forbindelse med legebesøk. Var mye syk i perioden (ikke energi eller mulighet til å betale pga sykdom) og var ekonsultasjon mellom fysiske legebesøk. Ellers pleier jeg betale hos legen før jeg går. 

Skjønner at man må betale innen fristen, men er det mulig å forhandle hos inkassoselskapet? Er to regninger som nå har doblet seg. 

Så du var bevisstløs eller i koma. Hvis ikke så klarer man faktisk å gå inn på mobil- eller nettbanken å betale en regning. Det er ikke veldig energikrevende.

Anonymkode: 986be...cc7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bare å glemme. Og du får mange varsler over lang tid før regningene dobler seg.

Anonymkode: 5dccf...412

• Liker 3
Skrevet

Om du kan hente ut utdrag fra epikrisen din om at du lå hele perioden med respirator i koma kan det kanskje tenkes det finnes et unntak i finansavtaleloven hvor folk nær døden og ute av stand til å betale legeregninger kan få slettet gebyrer. 

Om det bare var litt slitsomt å logge inn i nettbanken tror jeg ikke du får voldsomt med sympati for

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt akkurat hva du ser for deg og forhandle om og med? 

Du kan selvfølgelig kontakte inkasso selskapet og få en betalingsplan/nedbetaling. Men det blir jo ikke reelt sett noe merkbart billigere av den grunn. Kostnadene som er påløpt ved å "glemme" regninger er påløpt, jo fortere du får betalt de ut jo billigere slipper du unna.

Anonymkode: ce8ed...a96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan bestride kravet, et krav som blir bestridt må inkassoselskapet avslutte,så kan du heller gjøre opp med legekontoret. Alle bøe bare bestride alle inkassokrav , men altfor få vet om det. Selskapene må avslutte krav som blir bestridt.....90% lar kravene bare stå,eller betaler kravet. Du må ringe inkassoselskapet eller sende mail med beskjed om at du bestrider kravet, da blir det sendt tilbake til den du skylder penger......tar de kontakt med deg så tilby og betale akkurat det du skylder,ikke noe inkassosalær.

Anonymkode: 082fa...ad8

AnonymBruker
Skrevet

Inkassoforetaket kan ikke drive ordinær inkasso på et omtvistet krav.

Skrevet

Men er det ikke litt feil å bestride et krav som kommer som følge av at man hadde en legetime man selv har bestilt, vært på og ikke betalt for den? 

Nøyaktig hva skal man bestride? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan forhandle med inkassoselskapene, ja. Det har jeg gjort.

Hadde en gjeld på 1800 kroner. Fikk prutet ned til 500.

Fikk tipset av en fyr jeg møtte på en fest som jobbet for et inkassoselskap. Han sa at om summen er lav, og det har tatt lang tid å kreve det inn, så gir de til slutt opp og gir deg et bud for å få saken ut av verden.

Anonymkode: 5151a...c60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare småsummer, så det må da være mulig å få betalt! Vær en ordentlig person og gjør opp for deg.

Anonymkode: dda15...fb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det havnet til inkasso anbefaler jeg at du bare betaler. Det er ingenting annet å gjøre enn å ta lærdom av det.

Inkasso bransjen er kynisk som faen. Verste var en gang jeg fikk ett krav på 1,49kr, ja du leste rett, samt ett gebyr på 350,-. Fuck inkasso folk 😂

Anonymkode: c3d6f...180

AnonymBruker
Skrevet

Ring de og spør :) Der verste du kan få er nei!

Anonymkode: 024e9...044

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men hvorfor var du ikke i stand til å betale når både purring en og purring to kom? Og med det sagt lurer jeg på hva du mener med at du ikke har hatt energi og mulighet til å betale for legetimen? Jeg er har et par alvorlig og kroniske sykdommer og mye inn og ut av sykehus etc. og har jevnlig oppfølging hos fastlege men å en betale regning kan jeg få til selv om jeg ligger i en seng på sykehuset koblet til noen apparater.

Anonymkode: 48ced...9e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan bestride kravet, et krav som blir bestridt må inkassoselskapet avslutte,så kan du heller gjøre opp med legekontoret. Alle bøe bare bestride alle inkassokrav , men altfor få vet om det. Selskapene må avslutte krav som blir bestridt.....90% lar kravene bare stå,eller betaler kravet. Du må ringe inkassoselskapet eller sende mail med beskjed om at du bestrider kravet, da blir det sendt tilbake til den du skylder penger......tar de kontakt med deg så tilby og betale akkurat det du skylder,ikke noe inkassosalær.

Dette er fullstendig feil!

De må stoppe saken i påvente av avklaring ja. Men å midlertidig stanse saksgangen er ikke i nærheten av at den automatisk avsluttes!

Når man bestrider må man også begrunne hvorfor man bestrider. Dersom man har god nok grunn, feks at regningen er betalt, eller fakturaen er feil, og kreditor er enig, så kan saken stoppes. Hvis kreditor er uenig, så sendes saken til forliksrådet.

Anonymkode: 4e867...68a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Inkassoforetaket kan ikke drive ordinær inkasso på et omtvistet krav.

Beklager at jeg ler, men dette er det dummeste jeg har lest 😂

Man kan bestride kravet slik at saksgangen stoppes midlertidig så lenge det er snakk om en tvist, men så fort tvisten er avklart løper saken sin gang som normalt 😂

Anonymkode: 5dccf...412

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...