AnAngel Skrevet 19. mars 2024 #21 Skrevet 19. mars 2024 Jeg også har slitt litt (mye) med å forstå dette. Tror jeg skjønner litt mer etter å ha lest denne tråden? Kan det sies så enkelt at om jeg låner 500kr av en venninne (evt. banken) med en rente på 5%, men velger å betale dem tilbake først om 10 år, da vil jo 500 kr + rente være "ingenting"? Om jeg tenker riktig nå, så synes jeg hvert fall det er lettere med et lavt tall for å skjønne. Likevel forstår jeg at (tror jeg da) at å bare betale renter på et lån på 3mill. i 10 år ikke ville være så kjempelurt?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #22 Skrevet 19. mars 2024 Vil nesten kalle det bullshit-teori. Hvis det stemmer burde jo alle bare betale avdrag og ikke renter, da. Så har liksom verdien av lånet ditt halvert seg på 20år. Blir dessuten feil å bare sammenligne med inflasjon, hvis verdien på boligen ikke øker like mye. Det har jo ikke verdien på boliger gjord de siste par årene, i beste fall har dem stått stille. Anonymkode: 883e7...22d 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #23 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vil nesten kalle det bullshit-teori. Hvis det stemmer burde jo alle bare betale avdrag og ikke renter, da. Så har liksom verdien av lånet ditt halvert seg på 20år. Blir dessuten feil å bare sammenligne med inflasjon, hvis verdien på boligen ikke øker like mye. Det har jo ikke verdien på boliger gjord de siste par årene, i beste fall har dem stått stille. Anonymkode: 883e7...22d Du kan jo ikke akkurat velge å ikke betale renter. Anonymkode: 214b6...3ea
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #24 Skrevet 19. mars 2024 AnAngel skrev (13 minutter siden): Jeg også har slitt litt (mye) med å forstå dette. Tror jeg skjønner litt mer etter å ha lest denne tråden? Kan det sies så enkelt at om jeg låner 500kr av en venninne (evt. banken) med en rente på 5%, men velger å betale dem tilbake først om 10 år, da vil jo 500 kr + rente være "ingenting"? Om jeg tenker riktig nå, så synes jeg hvert fall det er lettere med et lavt tall for å skjønne. Likevel forstår jeg at (tror jeg da) at å bare betale renter på et lån på 3mill. i 10 år ikke ville være så kjempelurt? Vel, du betaler jo renters rente. Så når du skal betale tilbake om 10 år, må du betale henne 814kr. Det kan jo likevel være at 814kr om 10 år er verdt mindre enn 500kr nå. Men samtidig vil jo prisen på alle andre varer ha økt med tilsvarende sum. Så selv om lønna di har økt på de 10 årene, så må du jo bruke mer penger på å leve uansett. Altså det er kompliserte greier. Anonymkode: 883e7...22d 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #25 Skrevet 19. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan jo ikke akkurat velge å ikke betale renter. Anonymkode: 214b6...3ea Hehe, mente selvfølgelig velge å bare betale renter og ikke avdrag 😅 Anonymkode: 883e7...22d
Gregarious Skrevet 19. mars 2024 #26 Skrevet 19. mars 2024 Om en må ha avdragsfrihet som følge av den økonomiske situasjonen så er det greit, men en taper på dette. Selv om inflasjon/lønnsvekst gjør at verdien av gjelden faller så vil rentekostnaden totalt sett likevel bli høyere. Det er også mange momenter som gjør dette enda mer komplisert, eksempelvis : Til høyere rente til dyrere er løsningen. Selv om inflasjonen også øker. Flytter du etter noen år så har du svært lite handlingsrom om du ikke har nedbetalt noe. Investeres pengene eller økes forbruket? Om noen år kan teoretisk rentefradrag på skatten forsvinne, flere jobber for dette. Det vil gjøre lån vesentlig dyrere. Avdrag er også tvunget sparing som er konstruktivt for svært mange. Men det som er enda verre en eventuelt avdragsfrihet er alle de som baker inn bil/båt/oppussing/forbruk osv. inn i huslånet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2024 #27 Skrevet 19. mars 2024 Det er også viktig at man bør være ferdig med å nedbetale boliglånet før man blir pensjonist. Ser folk er 30 og kjøper første bolig med 30 års nedbetaling. Bytter deretter bolig hvert femte år eller oftere, nye 30 år nedbetaling. Kjøper ny bil på boliglånet når de er 50. Det er litt sprøtt. Anonymkode: c92d9...1cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå