Gå til innhold

Kan noen forklare meg dette med at inflasjonen spiser opp boliglånet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en enslig person som tok opp boliglån på 2,5 mill i 2020 da rentene var lave.

Den gang innstilte jeg meg på å betale ned så mye jeg klarte på lånet hver måned, så jeg betaler større avdrag enn jeg må.

Nå leser jeg at dette ikke lønner seg siden pengene jeg betaler inn nå er mer verdt enn pengene jeg kan betale inn i fremtiden.

Dette forstår jeg ikke helt. vil det ikke da påløpe renter av en større sum, slik at jeg ender opp med å betale mer samlet sett?

Så ser jeg at noen skriver at det er fordi lønna vår stiger for å holde tridt med inflasjon. Jeg jobber i det offentlige og tror ikke jeg har utsikter til noe lønnshopp akkurat.

Betyr det at det er lurt av meg å fortsette som jeg gjør og betale inn så mye jeg kan i avdrag på boliglånet?

Anonymkode: 66298...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du tenker på hva du kunne få for 1 million kroner i f.eks 1920 i forhold til hva du får for en million nå, så skjønner du jo at penger blir mindre verdt pga inflasjonen..

Anonymkode: 329b4...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du tenker på hva du kunne få for 1 million kroner i f.eks 1920 i forhold til hva du får for en million nå, så skjønner du jo at penger blir mindre verdt pga inflasjonen..

Anonymkode: 329b4...3f4

Ja, det skjønner jeg. Det jeg ikke skjønner, er at det liksom skal lønne seg for meg å bare betale renter og ikke avdrag på boliglånet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har en million i lån nå, og tjener 500.000 i året, har du et lån som er to ganger bruttolønn. Pga inflasjonen vil du stige mer i lønn (nominelt, altså i antall kroner, selv om det ikke er reelt/økt kjøpekraft). Om ti år med 4% inflasjon vil du (gitt ingen utvikling eller andre opprykk), tjene 740.000, og det er bare 1,3 ganger lønnen din. 

Det er jo så og si alltid en viss grad av inflasjon (deflasjon og stagnasjon er mer unntakstilstand), men når den er høy vil det kunne store utslag. Ulempen er jo at renten er høy når inflasjonen en høy, som igjen spiser noe av gevinsten så fordelen er ofte ikke så stor. 

Anonymkode: bfd28...590

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har en million i lån nå, og tjener 500.000 i året, har du et lån som er to ganger bruttolønn. Pga inflasjonen vil du stige mer i lønn (nominelt, altså i antall kroner, selv om det ikke er reelt/økt kjøpekraft). Om ti år med 4% inflasjon vil du (gitt ingen utvikling eller andre opprykk), tjene 740.000, og det er bare 1,3 ganger lønnen din. 

Det er jo så og si alltid en viss grad av inflasjon (deflasjon og stagnasjon er mer unntakstilstand), men når den er høy vil det kunne store utslag. Ulempen er jo at renten er høy når inflasjonen en høy, som igjen spiser noe av gevinsten så fordelen er ofte ikke så stor. 

Anonymkode: bfd28...590

Jeg skjønner. Grunnen til at jeg spør er fordi det begynner å bli trant økonomisk pga prisveksten, og jeg må leve mer sparsommelig enn før. Bør jeg f.eks. betale 1500 kr mindre på boliglånet pr mnd uten å stresse over det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler 6.800 kr i måneden i huslån, lå på rundt 4.900 kr før alle rentehoppene kom.

Dette var "mye" når jeg tok opp lånet, men i dag er det ingenting. Skal jeg leie noe tilsvarende i nærheten i dag må jeg ut med minst 15.000 kr i måneden.

Jeg har samme jobb som jeg hadde da, men lønnen min har doblet seg siden jeg kjøpte boligen min pga. lønnsøkninger som igjen er pga. inflasjon.

Håper dette setter det litt i perspektiv for deg :)

Endret av Skjold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Skjold skrev (7 minutter siden):

Jeg betaler 6.800 kr i måneden i huslån, lå på rundt 4.900 kr før alle rentehoppene kom.

Dette var "mye" når jeg tok opp lånet, men i dag er det ingenting. Skal jeg leie noe tilsvarende i nærheten i dag må jeg ut med minst 15.000 kr i måneden.

Jeg har samme jobb som jeg hadde da, men lønnen min har doblet seg siden jeg kjøpte boligen min pga. lønnsøkninger som igjen er pga. inflasjon.

Er det nedbetaling eller nedbetaling + renter?

Jeg betaler 22.000 i boligrelaterte utgifter pr mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Skjold skrev (8 minutter siden):

Ah, jeg skjønner. Jeg jobber indet offentlige. Har ikke store forhåpninger til lønnsøkningen. Ved forrige lønnsjustering gikk jeg vel ned i reallønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det nedbetaling eller nedbetaling + renter?

Jeg betaler 22.000 i boligrelaterte utgifter pr mnd. 

Det er nedbetaling + renter.

22.000 kr i måneden er mye i dag, men om 15 år så er ikke det mye.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, det skjønner jeg. Det jeg ikke skjønner, er at det liksom skal lønne seg for meg å bare betale renter og ikke avdrag på boliglånet. 

Det gjør det i såfall fordi du får lønnsforhøyelse hvert år men lånet er frosset på x antall kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville heller formulert det som at inflasjon spiser av boliglånet, ikke at det spiser det opp.

Anonymkode: b8477...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 22000 som du sier du betaler i dag er mye å betale i dag. det er ikke like mye om 10 år og enda mindre om 15/20 år. 

Hvis du tror du skal fortsette og bo der du er og har en trygg jobb så ville jeg nok vurdert å betale inn litt mindre ekstra om du føler det er trangt nå. Samtidig så er det du gjør noe som bidrar til at du hurtigere blir gjeldfri og da får du på en måte gevinsten. Jeg personlig vil heller ha romsligere økonomi i dag enn en stor gevinst i fremtiden.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det skjønner ikke jeg heller. Rentene skal jo dekke for inflasjonen. Betal nå så slipper du rentene. Betal senere så er lånebeløpet mindre verdt, nesten like mye mindre som rentene du har betalt i mellomtiden. Men ikke like mye, for banken skal jo ha betalt for at de låner deg pengene.

Anonymkode: 214b6...3ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er en enslig person som tok opp boliglån på 2,5 mill i 2020 da rentene var lave.

Den gang innstilte jeg meg på å betale ned så mye jeg klarte på lånet hver måned, så jeg betaler større avdrag enn jeg må.

Nå leser jeg at dette ikke lønner seg siden pengene jeg betaler inn nå er mer verdt enn pengene jeg kan betale inn i fremtiden.

Dette forstår jeg ikke helt. vil det ikke da påløpe renter av en større sum, slik at jeg ender opp med å betale mer samlet sett?

Så ser jeg at noen skriver at det er fordi lønna vår stiger for å holde tridt med inflasjon. Jeg jobber i det offentlige og tror ikke jeg har utsikter til noe lønnshopp akkurat.

Betyr det at det er lurt av meg å fortsette som jeg gjør og betale inn så mye jeg kan i avdrag på boliglånet?

https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gunstig, fastsatt rente og skyhøy inflasjon må være drømmen for boligeiere; da Polen gikk over til markedsøkonomi i begynnelsen av 1990-årene og den polske valutaen gikk bananas, kunne folk med statlige lån kjøpe ut boligene sine for småpenger, og sitte igjen med nedbetalt bolig.

Til gjengjeld ble bankinnskuddet nærmest verdiløst i takt med den voldsomme inflasjonen, før man etter noen år fikk en valutareform som stabiliserte økonomien.

Anonymkode: 2621f...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det lønner seg bare hvis du investerer pengene i noe som gir god avkastning i stedet for å betale ned på lånet, ikke hvis pengene går med til forbruk. 
Uansett er ikke det en strategi som anbefales hvis man har høyt boliglån i forhold til inntekten, eller høy belåningsgrad, eller usikkerhet rundt jobben i fremtiden (helse, usikker bransje etc). 

Anonymkode: 2e3d8...653

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok rett det som mange påpekte med mange forskjellige ord.

Din lønn inflasjonsjusteres til en viss grad over tid. Men ditt lån inflasjonsjusteres ikke. Derfor blir det lettere og lettere å betale lånet.

Mange gjør feilen og makser det ut igjen ved f.eks. bake inn bil i boliglånet eller kjøpe seg oppover med mer lån osv. og da forsvinner effekten.

Schmuhu

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må også regne på det du betaler i gebyrer. 

Anonymkode: 11300...e17

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det skjønner ikke jeg heller. Rentene skal jo dekke for inflasjonen. Betal nå så slipper du rentene. Betal senere så er lånebeløpet mindre verdt, nesten like mye mindre som rentene du har betalt i mellomtiden. Men ikke like mye, for banken skal jo ha betalt for at de låner deg pengene.

Anonymkode: 214b6...3ea

Du glemmer en faktor som er årsaken til at det liksom "lønner seg", nemlig at lønningene skal opp for å dekke for inflasjonen også. Og lønna vokser imens lånebeløpet står stille, så rentekostnadene vil relativt sett bli lavere i forhold til økningen på en lønn som vokser eksponentielt.

Men det lønner seg vel ikke direkte i kroner og øre uansett om man ikke investerer i noe med mer avkastning. 

Men så er det også noe med å ha god livskvalitet, kanskje man heller vil ha det litt komfortabelt økonomisk i stedet for å "bo seg ihjel". 

Anonymkode: 55485...ac9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ah, jeg skjønner. Jeg jobber indet offentlige. Har ikke store forhåpninger til lønnsøkningen. Ved forrige lønnsjustering gikk jeg vel ned i reallønn.

Du kan ikke tenke sånn. Du gikk nok opp 5% som veldig mange gjorde i fjor. Selv om kjøpekraften din gikk ned pga alle prisøkninger så har lønnen din gått opp med 5%. Og da har lånet ditt blitt 5% mindre verdt. Hvis du går opp 5% igjen i år så skjer det samme igjen. Fra neste år så kommer vi nok ikke til å gå opp like mye opp i lønn, men noen % er det hvert år. 

Anonymkode: fee48...e7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...