Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskirften sier. Syntes det virker som de fleste har det. Jeg har selv aldri hatt råd til det og er i midten av 40-årene.

Bil, avgift, el/drivstoff/, bompenger, forsikring, vedlikehold, parkering... Hvordan i alle dager har dere råd til dette på toppen av livets andreutgifter?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er så dyrt? Bruker den ikke så ofte, og forsikring er ikke allverden. Vedlikehold er nå service og EU-kontroll annethvert år. Parkering har jeg i bakgården. 

De eneste jeg kjenner som ikke har bil, har ikke førerkort heller. 

Anonymkode: b52a4...074

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor man bor, på bygda må man ha bil. Og da er det prioriteringer som gjelder, man prioriterer bilutgifter. På bygda er det ofte lite parkeringsavgift og bompenger da. 

Anonymkode: d7720...861

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bil men har inntrykk av at de fleste har. Jeg har førerkort og leier om jeg en sjelden gang trenger bil. Bor i by så klarere fint i hverdagen. 

Anonymkode: e85c1...4c9

Skrevet

Hvor mye vil dere si det koster dere å ha bil i mnd?

AnonymBruker
Skrevet
Nutz skrev (1 minutt siden):

Hvor mye vil dere si det koster dere å ha bil i mnd?

hvor stor er en fisk? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor så øde til at jeg trenger bil for at hverdagen skal gå opp. Det er også dyrt med busskort, og bussen går sjelden og ikke helt dit jeg skal i den rekkefølgen jeg skal. 

Den gangen jeg bodde i Oslo, hadde jeg en periode en bitteliten og ganske gammel bil, som jeg kunne klart meg uten, men kjøpte fordi jeg nettopp hadde tatt lappen og trengte og følte at det var lurt å kjøre mye en periode for å ikke glemme og bli nervøs. Forsikringen var lav, det var parkering i gata der jeg bodde og bilen var så liten at den kunne snikes inn i trange luker som andre biler ikke fikk plass i. Den brukte lite bensin også, og jeg kjørte ikke så veldig mye med den.

Den bilen jeg har nå, er også liten. Den bruker lite bensin, og jeg parkerer ikke så ofte på steder hvor det koster mye. Den står gratis hjemme på gårdsplassen. Den er kjøpt brukt, og jeg hadde råd til den uten å ta opp billån. Jeg har aldri hatt lån på bil. 

Anonymkode: e1d41...845

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det kun et fåtall som ikke har. Bor i en liten by, med varierende kollektivtilbud, så er relativt avhengig av bil. 

Anonymkode: a94ef...b81

AnonymBruker
Skrevet

Forstår at folk ikke trenger bil om de bor bynært eller i byen, men skjønner ikke hvor problematisk det blir om de f.eks skal besøke slektninger langt fra flyplass eller reise på ferie. Ubegripelig for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstår at folk ikke trenger bil om de bor bynært eller i byen, men skjønner ikke hvor problematisk det blir om de f.eks skal besøke slektninger langt fra flyplass eller reise på ferie. Ubegripelig for meg. 

Finnes jo leiebil for de gangene man gjør sånt? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pensjonist så det blir en del kjøring, aner ikke hvordan jeg skulle klart meg uten bil, har en i reserve i tilfelle en må på verksted eller har behov for hengerfeste, på sommeren kjører jeg stort sett motorsykkel.

Anonymkode: 1b478...650

AnonymBruker
Skrevet

I min vennekrets har vel rundt halvparten av damene bil, og alle menn.

Vi damer som har bil har enten turnusjobb eller det tar for lang tid med kollektiv. Gutta har bil pga hobbyer.

Hva vi bruker på bil er veldig varierende, fra 2000,- til 8000,- pr måned. Bor i Oslo og omeng.

Anonymkode: a5d86...7fb

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har ikke bil, bor ganske sentralt i Oslo.

Jeg har jobb med hjemmekontor de aller fleste dager, mannen går frem og tilbake til jobben (35 min hver vei).

Vi bor 3 minutter fra t-banestasjon, så skal vi ned til sentrum, på kino eller lignende, tar vi banen om vi ikke går.

Er ellers medlem i Bilkollektivet, og leier bil derfra når vi trenger det. Til lengre bilferier leier vi hos Avis.

Fungerer meget bra 🙂

Anonymkode: b2743...c2a

Skrevet

Her jeg bor har "alle" bil. Av alle i bygda mellom 18 og 90 vet jeg kun om èn som ikke har bil (eller lappen). De fleste familier har 1 bil per voksen.

Med lange avstander til alt, og buss som går 1 gang daglig så er det komplett umulig i klare seg uten bil hvis man har barn eller jobb utenfor bygda (noe de aller fleste har). Man kommer seg ikke til barnehage/SFO, fritidsaktiviteter, tannlege, lege,  jobb, eller får hentet syke barn på skolen uten bil. 

Jeg bruker ca 10.000 kr på bil i måneden med lån, forsikring og drivstoff. Til gjengjeld har jeg veldig lite boliglån, så jeg tror jeg sitter igjen med mer enn mange i sentrale strøk likevel.

AnonymBruker
Skrevet

Den eneste grunnen til at jeg har bil er en hobby, men det er jo praktisk ellers og. Særlig når man har barn.

AnonymBruker
Skrevet

Vi MÅ ha to biler. Vi jobber i hver vår retning og har ingen tilgang på kollektiv her. Sånn er det å bo litt avsides til. For min del bruker jeg i snitt 3000 på diesel. 950 på forsikring. 2500 på lån. 
ellers må jeg regne med div reparasjoner, utbytting av slitedeler, eu kontroll, service. Det koster ja. 

Anonymkode: 3323a...b94

Skrevet

Vi kunne i teorien klart oss uten bil, da vi nå bor sentralt. Men samboer har eldre foreldre, som bor 1 times tid unna. Det går ikke tog dit og knapt nok buss, så da er det greit å ha bil. 

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Nord-Norge. Må ha bil, er dårlig med kollektivtransport. Vi har to biler, kunne nok klart oss med 1 nå som alle barna er flyttet hjemmefra. Her er aldri problem med parkering på egen eiendom, men ser av boligannonser fra enkelte byer at det fremheves som et stort pluss at det er plass til 1 bil på egen tomt. 

Nyeste bilen er en liten, fireseters elbil. Fire år gammel. Betalte 179.000 kr for den da jeg kjøpte den for to år siden. Ikke billån. Ca 500 kr pr mnd i forsikring/veiavgift. Lader en g pr uke hjemme (så måtte installere elbillader ved bilkjøpet). Mest småkjøring. Men ved kjøring til naboby nå og da er det null i bompenger mot ca 200 kr t/r hvis vi kjører dieselbilen. 

Den andre bilen vi har er fra 2008 (og lån nedbetalt for lengst). Stasjonsvogn med stor trekkraft så vi kan dra kapellhenger eller båthengeren. Begynner å bli en del som må byttes av slitedeler, det vi vinner litt på er at samboer er så bilkyndig at han kan gjøre mye selv.

Dermed har vi ikke veldig store bilkostnader, og slik vi bor ER det uansett ikke et alternativ å være uten bil. 

Anonymkode: 50714...8a1

Gjest jegerrinne
Skrevet

Bor på bygda og kun buss til skolen om morgen og buss tilbake fra skolen om eftan. Så da blir en avhengig av bil. Kjenner ingen her som ikke har tatt lappen. Fleste her tar først traktor/atv når de er 16 og bil så fort de blir 18

Her hadde vi verken kommet til butikk, lege,apotek eller jobb uten vil. Hvis en ikke vil gå 25 til 35 km

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...