Gå til innhold

Utslett som ligner meslinger eller røde hunder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har et barn på 10 år som har fått utslett i ansikt, på ører, hals, nakke, skuldre og øvre del av rygg, mage og armer. Startet på hals i går kveld, og har sprett seg utover. Og sprer seg fortsatt. 

Ikke feber, ikke vondt i hals. Men noe sliten.

Utslettet er masse små røde prikker, som heldekker de områdene de har sprett seg til. Kjenner og ser de tydelig. Klør og er varmt å ta på. Finner ikke noen væskefylte utslett.

Når jeg googler utslett så ligner det på røde hunder eller meslinger. Men barnet er vaksinert, så det er noe annet. Forslag til hva det kan være? 
Skulle gjerne funnet ut av det, så vi vet om vi kan sende på skolen hvis allmenntilstanden er fin. 

Anonymkode: a4542...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har barnet hatt vannkopper? Hvis ikke ville jeg tenkte at det er vannkopper, selv om det ikke nødvendigvis ligner det. 

Anonymkode: 57a49...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har barnet hatt vannkopper? Hvis ikke ville jeg tenkte at det er vannkopper, selv om det ikke nødvendigvis ligner det. 

Anonymkode: 57a49...f69

Ja, barnet har hatt det. Men kun noen få utslett den gang, i teorien kan nok barnet få det igjen.

Det er ingen væskefylte utslett, så foreløpig stemmer ikke utslettene med vannkopper.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har et barn på 10 år som har fått utslett i ansikt, på ører, hals, nakke, skuldre og øvre del av rygg, mage og armer. Startet på hals i går kveld, og har sprett seg utover. Og sprer seg fortsatt. 

Utslettet er masse små røde prikker, som heldekker de områdene de har sprett seg til. Kjenner og ser de tydelig. Klør og er varmt å ta på. Finner ikke noen væskefylte utslett.

Når jeg googler utslett så ligner det på røde hunder eller meslinger. Men barnet er vaksinert, så det er noe annet. Forslag til hva det kan være? 
Skulle gjerne funnet ut av det, så vi vet om vi kan sende på skolen hvis allmenntilstanden er fin. 

Sjekk opp sjekkliste på hjernehinnebetennelse. og obs at hvis det er det så SMITTER det sykt.

Anonymkode: 7c1b3...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan du dele et bilde? Vil også se om det er vabler. Altså om det kan være urtikaria/elveblest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt fikk vannkopper to ganger. 

Det kan jo være fjerde barnesykdommen eller femte eller sjette eller noe. Hadde ringt fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 hours ago, Stor pike said:

Min gutt fikk vannkopper to ganger. 

Det kan jo være fjerde barnesykdommen eller femte eller sjette eller noe. Hadde ringt fastlegen. 

Er ikke fjerde og sjette samme?

Anonymkode: bb8f9...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sjekk opp sjekkliste på hjernehinnebetennelse. og obs at hvis det er det så SMITTER det sykt.

Litt dramatisk! Barnet er jo ikke sykt? 

Anonymkode: e7be8...649

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går utslettet bort når du presser et glass mot det?

Anonymkode: 3b3a8...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Hånd fot munn?

Anonymkode: bb8f9...b38

Min hadde nettopp det og da er ikke utslett på rygg, mage, hals.. Min hadde mye utslett men det var hender, armer, føtter, ben, skrittet/rumpa og rundt munnen.

Kan det være en allergisk reaksjon TS?

Anonymkode: 39e6f...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke sendt barnet mitt til skole med et utslett som brer seg. Du tar kontakt med legen. 

Anonymkode: e7c2e...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å si når en ikke har bilde hvordan det ser ut. Men ville ikke sendt på skole. Hadde nok heler tatt kontakt med lege og se om de hadde sett på det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar.

Inntil vi vet om det er smittsomt eller ikke, holder vi selvfølgelig barnet hjemme fra skolen. I tillegg har barnet noe redusert allmenntilstand, men ikke spesielt sykt, så vi må også vente på at allmenntilstanden kommer seg igjen.

Har ikke utviklet seg til vannfylte blemmer over natten, så vannkopper utgår. 
Sjekket før jeg startet tråden om utslettet gikk bort med glass, og det gjør det. Så hjernehinne betennelse utgår heldigvis også.
Elveblest stemmer heller ikke med utslettet. Den fjerde barnesykdommen stemmer ikke med sykdomsforløpet.

Har kommet frem til at symptomene stemmer best med skarlagensfeber,  muligens også den femte barnesykdommen.

Har tatt kontakt med lege, og har time senere i dag.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da var det konstatert skarlagensfeber hos barnet.

Krysser fingrene for at ikke vi er flere i familien som ryker på det samme.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Da var det konstatert skarlagensfeber hos barnet.

Krysser fingrene for at ikke vi er flere i familien som ryker på det samme.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Går utslettet bort når du presser et glass mot det?

Anonymkode: 3b3a8...fbc

Dette er kontrollen på skarlagensfeber, om noen skulle søke frem tråden senere. 

Går utslettet bort om du presser et glass mot det, så er høyst sannsynlig skarlagensfeber. 

Anonymkode: 4e2ab...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...