Gå til innhold

Nettbutikk overdratt til ny eier - hva med gjelden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg driver et lite selskap og har nettopp fått beskjed fra en av mine kunder at de har begjært seg konkurs. 
Selskapet drev to nettbutikker hvorav jeg var leverandør til en av disse. Nettbutikken som jeg har levert tjenester for ble tydeligvis skilt ut til et nytt selskap høsten 2023 (dette visste jeg ikke før nå) - og skal fortsette å drive som før under det nye selskapet de opprettet (samme eiere). 

Det selskapet de nå begjærer konkurs skylder meg en god del penger for tjenestene mine, men nettbutikken jeg har transaksjoner til er jo i et annet selskap? Kan jeg rette kravet mot det andre selskapet som ikke er konkurs? Jeg er jo ikke blitt opplyst om at nettsiden jeg leverer til er under et annet selskap. De ønsker også nå å forhandle frem en ny avtale med meg ettersom det gamle selskapet er konkurs. 

Tips mottas da jeg er litt rådvill med tanke på mine rettigheter her. 

Anonymkode: 615d1...e2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Finn ut hvem bobestyrer er. Du må levere inn krav til konkursboet. Vet ikke hvor langt frem i køen du vil bli, men om de er konkurs, er det nok lite å hente...

Les rundt på sider som dette f.eks

https://www.sivilrett.no/konkursradet/fagstoff/behandling-av-konkursbo

Du bør selvsagt takke nei til å ha de samme menneskene som kunder igjen. Konkursryttere kaller man sånne, som starter det ene selskapet etter det andre, driver det til konkurs, og så starter bare opp et nytt firma. Ofte med nesten like navn, beliggende samme sted, med samme folka bak.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Finn ut hvem bobestyrer er. Du må levere inn krav til konkursboet. Vet ikke hvor langt frem i køen du vil bli, men om de er konkurs, er det nok lite å hente...

Les rundt på sider som dette f.eks

https://www.sivilrett.no/konkursradet/fagstoff/behandling-av-konkursbo

Du bør selvsagt takke nei til å ha de samme menneskene som kunder igjen. Konkursryttere kaller man sånne, som starter det ene selskapet etter det andre, driver det til konkurs, og så starter bare opp et nytt firma. Ofte med nesten like navn, beliggende samme sted, med samme folka bak.

Så det spiller altså ingen rolle at den nettbutikken jeg har jobbet for ble overdratt til det andre selskapet? Nå ble jeg skikkelig lei meg. Regner med de har tømt det selskapet som er konkurs for verdier så er sikkert lite å hente ved å melde krav i boet. 

Anonymkode: 615d1...e2b

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre risikoen med å drive eget firma, fra tid til annen er det noe kunder som ikke kan eller vil betale for seg. 

Så du må melde inn dine krav til konkursboet, og forhåpentligvis har du sendt regninger evt pureinger og inkassokrav fortløpende. 
Om de har gjort noe ulovlig i forbindelse med konkursen kan det skje at bobestyrer går inn å krever transaksjoner reversert/holder styret ansvarlig og krever penger fra dem. 

Anonymkode: c80cf...2e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff, så kjedelig en situasjon🥺 Ser dessverre mørkt ut for deg, men vil bare si at jeg krysser fingrene mine for deg❤️🤞

Anonymkode: 947ce...b1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...